Čína a Kazachstan otvorili novú železničnú trasu pre prepravu nákladu do Európy, ktorá obchádza Rusko. Nákladné vlaky budú prechádzať cez Turkménsko, Kazachstan, Irán a Turecko.

„Nová trasa zabezpečí nepretržité dodávky a efektívne spojenie medzi štátmi. Očakávaná doba prepravy je 40 dní,“ uviedli kazašské železnice.

Čína súčasne rozvíja ďalšie železničné projekty spájajúce Európu s Áziou cez postsovietske štáty. Transkapická trasa, ktorá povedie cez Kazachstan, Kaspické more, Azerbajdžan a Gruzínsko, bola dohodnutá v lete 2023.  Druhý projekt, v hodnote osem miliárd dolárov, ráta s výstavbou trate cez Kirgizsko a Uzbekistan ku Kaspickému moru, s následným prepojením cez Turecko do Európy a na železnice krajín Perzského zálivu.

„Pre Čínu sú dôležité alternatívne trasy na Západ mimo Ruska. Cesta do Európy cez Rusko už nie je bezpečná. Preto je pre Peking kľúčové vytýčiť novú trasu,“ uviedol expert Davide Cancarini z analytického strediska Jamestown Foundation.

Rusko „nie je nadšené“ týmto projektom, ale nemôže proti nemu otvorene vystúpiť, pretože by riskovalo konflikt s Čínou.  

Ďalšie dôležité správy

WA 21 Nelahozeves - Na snímke Centrálne tankovisko ropy v českej obci Nelahozeves v utorok 14. januára 2025. Česko je podľa českého premiéra Petra Fialu pripravené v prípade výpadkov ruskej ropy z ropovodu Družba okamžite prejsť na zásobovanie západnou cestou ropovodmi TAL a IKL. Je to možné vďaka dokončeniu projektu TAL-PLUS, ktorým sa pôvodný Transalpínsky ropovod rozšíril. Fiala v utorok na tlačovej konferencii zdôraznil, že Česko sa tak po mnohých rokoch stane nezávislým od ruskej ropy, úpln
Neprehliadnite

Najviac ropy do Česka dodalo vlani opäť Rusko, jeho podiel však klesol