Ambiciózny plán EÚ ukončiť predaj automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035 čelí rastúcemu odporu. Automobilky, politický tlak a ekonomická stagnácia nútia Brusel zmierniť emisné ciele a prehodnotiť legislatívu skôr, ako sa pôvodne plánovalo.
Zákaz predaja áut produkujúcich emisie skleníkových plynov bol jednou z hlavných priorít predchádzajúcej Európskej komisie, ktorá sa zaviazala k boju proti zmene klímy. Automobilky dosiahli významné víťazstvo, keď predsedníčka Komisie Ursula von der Leyenová ustúpila ich požiadavkám na zmiernenie emisných cieľov platných od tohto roka. Zároveň prisľúbila skorší termín revízie zákona o ukončení predaja spaľovacích áut. Z roku 2026 sa posunie už na tento rok, informuje Politico.
Tento krok dodal automobilkám a ich podporovateľom sebavedomie, aby žiadali ešte viac. „Ak dáte automobilovému priemyslu palec, vezme celú ruku. Ešte predtým, než zaschne atrament na nových opatreniach, už žiadajú technologickú otvorenosť,“ upozorňuje riaditeľka pre vozidlá v organizácii Transport & Environment Julia Poliscanová. „Ak zákonodarcovia nebudú stáť za Zelenou dohodou, bude tisíckrát zoškrtaná.“

Nová nádej Európy: Nestačí vyradiť porazených, treba vytvárať víťazov
Aj keď legislatíva o zákaze spaľovacích motorov prešla v roku 2023 so súhlasom všetkých členských štátov (napriek odporu Nemecka na poslednú chvíľu), stala sa terčom politických útokov. Počas uplynulého roka sa v celej EÚ objavili snahy oslabiť alebo zvrátiť tento zákaz. Výrobcovia áut získali silných spojencov medzi národnými vládami i lobistickými skupinami.
V Nemecku pomohli obavy o budúcnosť automobilového priemyslu k volebnému víťazstvu kresťanského demokrata Friedricha Merza, ktorý už avizoval snahu o zmenu zákona. Kým Nemecko presadzuje výnimku pre syntetické palivá (e-fuels), ktoré by umožnili pokračovanie výroby spaľovacích motorov, Taliansko požaduje podobný prístup pre biopalivá. To vyvoláva obavy z odlesňovania, straty biodiverzity a erózie pôdy. Poľsko taliansku iniciatívu podporuje.
Ďalšie dôležité správy
