Výskumníci z University of California preverovali 500-tisíc piesní, ktoré sa umiestnili medzi stovkou najlepších pesničiek v britských hitparádach medzi rokmi 1985 až 2015. Z ich analýzy vyplýva, že oproti minulosti postupne ubúdajú šťastné a veselé songy a naopak pribúdajú smutnejšie a depresívnejšie.

Ku každej pesničke priradili vedci index šťastia a výsledky spriemerovali. „Šťastia je v piesňach menej, skladby sú menej živé, naopak, smútku v nich pribúda. Nahrávky sú však zároveň tanečnejšie a majú tendenciu byť viac v štýle párty než predtým,“ povedala spoluautorka štúdie Natalia L. Komarova.

Aj napriek tomu, že ľudia preferujú „šťastnejšie“ pesničky, nešťastne znejúcich skladieb hudobníci produkujú stále viac a viac. „Zdá sa, že celkovo je spoločnosť menej šťastná a ľudia na realitu chcú zabudnúť a tancovať,“ píše agentúra AP. Pesničky strácajú podľa vedcov navyše na akejsi „mužnosti“, a to aj v absolútnom vyjadrení. Za posledných 30 rokov klesol počet mužských interpretov.

Zmysel záverov tejto štúdie nechávame na každom čitateľovi. Skúmať hudobné žánre a štýly má však zmysel z ekonomického hľadiska. Vo všeobecnosti má však hudba obrovský potenciál, pretože môže slúžiť ako indikátor budúceho ekonomického vývoja. Potvrdil to na nedávnej konferencii hlavný ekonóm britskej centrálnej banky Andy Haldane.

Pesničky zistia, či sa ekonomike darí

A. Haldane povedal, že podľa dát zo streamovaciíh služieb ako Spotify a textov najobľúbenejších pesničiek je možné predpovedať nálady v spoločnosti. Napríklad, ak sú ľudia pesimistickí k vývoju domáceho hospodárstva, zvyšovanie úrokových sadzieb by v tomto období mohlo spôsobiť, že sa prestanú zadlžovať a míňať do takej miery, že by to mohlo škodiť ekonomike. Jeho slová už v minulosti potvrdili vedci z Claremont Graduate University, ktorí skúmali najpočúvanejšie a najhranejšie skladby z rádií a streamovacích služieb z rokov 2000 a 2016 a rozdelili ich do niekoľkých kategórií.

Využili k tomu Spotify Developer API, čo je algoritmus pre navrhovanie piesní používateľom z dôvodu personifikácie playlistu. Boli tiež schopní analyzovať texty piesní, aby ich potom mohli zaradiť do kategórií ako radosť, smútok, zlosť, strach, znechutenie, prekvapenie, dôvera a očakávania.

Zistili, že v období globálnej finančnej krízy v roku 2008 prevládali piesne s textami, ktoré obsahovali slová 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa