Čínska automobilka BYD odloží masovú výrobu vo svojom novom závode na elektromobily v Maďarsku, s ktorou počítala v roku 2026. Bude ho prevádzkovať s nižšou kapacitou minimálne prvé dva roky.

Zároveň začne vyrábať autá skôr, ako sa očakávalo, v novom závode v Turecku, kde sú nižšie náklady na pracovnú silu. Presun výroby z Maďarska do Turecka by bol pre Európsku úniu krokom späť, lebo dúfala, že jej clá na elektromobily vyrobené v Číne prilákajú čínske investície a prinesú pracovné miesta.

Závod BYD v maďarskom Segedíne v hodnote 4 miliardy eur začne s výrobou v roku 2026, ale za celý rok vyrobí len niekoľko desiatok tisíc vozidiel. To by bol zlomok pôvodne plánovanej výrobnej kapacity 150 000 vozidiel, ktorá mala dosiahnuť maximum na úrovni 300 000 áut ročne. Medzitým závod automobilky v Turecku za 857 miliónov eur, ktorý mal začať s výrobou koncom roka 2026 s ročnou kapacitou 150 000 áut, vyrobí v budúcom roku asi viac áut ako maďarský závod. Produkcia v Manise v západnom Turecku v roku 2027 výrazne prekročí 150 000 áut a v roku 2028 tam BYD opäť výrazne zvýši produkciu.

Turecko ako brána do EÚ

BYD čelí v EÚ clám na dovoz áut vyrobených v Číne vo výške 27 percent. Mnohé z automobilov vyrobených v Turecku nebudú pri vývoze do Únie čeliť žiadnym clám. Prechod na lacnejšiu výrobu v Turecku umožní čínskej automobilke vyhnúť sa clám a tiež vyšším nákladom na mzdy a energie v EÚ. Turecko už dlho slúži ako centrum nízkonákladovej výroby pre veľké automobilky vrátane Toyoty, Stellantisu, Fordu, Hyundai a Renaultu.

BYD rýchlo expanduje mimo svojho domáceho trhu v Číne, kde čelí ostrej cenovej vojne. Dopyt po elektromobiloch BYD, ktoré sú lacnejšie ako modely európskych konkurentov, v EÚ rastie. Spoločnosť S&P Global Mobility odhaduje, že najväčšia čínska automobilka predá tento rok v Európe 186 000 vozidiel, čo predstavuje strmý nárast z 83 000 kusov v roku 2024. Predpovedá, že jej predaj sa do roku 2029 zdvojnásobí na necelých 400 000 kusov.

Ďalšie dôležité správy

Renault,Twingo,E-tech,Prototype,(2026),Ev,Car,At,The,Paris
Neprehliadnite

Európske automobilky zrýchľujú. V závode s čínskymi značkami však ťahajú za kratší koniec