Ikea verzus McDonald´s. Koho ceny sú reprezentatívnejšie? Obe siete sú zastúpené v desiatkach krajín sveta. Obe ponúkajú na celom svete totožné výrobky, no ich ceny sa v jednotlivých krajinách líšia. V roku 1986 časopis The Economist vytvoril Big Mac Index,  v ktorom na základe cenových rozdielov Big Macov určuje nadhodnotenie alebo podhodnotenie danej meny voči doláru. Teraz s podobným porovnaním prišla agentúra Bloomberg. V 38 krajinách porovnala ceny knižnice Billy od Ikey.

Časopis The Economist pri tvorbe Big Mac Indexu vychádzal z teórie parity kúpnej sily, podľa ktorej po prerátaní kurzom, by mali vo všetkých štátoch byť ceny rovnakých výrobkov totožné. Keďže tomu tak nie je, vyplýva z toho, že jednotlivé meny nezodpovedajú parite kúpnej sily a sú preto podhodnotené alebo nadhodnotené.

Podľa časopisu Economist je Big Mac ideálnym produktom na porovnávanie cien v jednotlivých štátoch. Do výslednej ceny vstupujú v každej krajine miestne špecifiká – výška nájomného, cena práce i cena mäsa. Naproti tomu knižnica predstavuje produkt, ktorý miestne podmienky ovplyvňujú menej, keďže ju je možné prepravovať na veľké vzdialenosti a preto Ikea nie je nútená vyrábať v každom štáte knižnicu z miestnych surovín a platiť pracovníkom mzdy podľa tunajších pomerov.

Aj výsledky oboch cenových porovnaní sa líšia. Podľa Big Mac Indexu sú najdrahšie hamburgery v Nórsku. Naproti tomu cena Billy v nórskych obchodoch zodpovedá celosvetovému priemeru. Vo Švajčiarsku, ktoré má druhý najdrahší Big Mac na svete, je cena knižnice Billy o osem percent nižšia ako priemer.

Naopak v Číne, kde možno dostať jeden z najlacnejších Big Macov na svete, sa Billy predáva za jednu z najvyšších cien na svete. Rovnako Austrália, ktorá patrí podľa Big Mac Indexu k lacnejším krajinám, je v prípade porovnania cien v Ikey jedna z najdrahších krajín.

Rozdiel medzi Big Mac Indexom a porovnaním cien Billy je aj v cenovom rozptyle medzi najlacnejšou a najdrahšou krajinou. Najlacnejší Big Mac možno kúpiť za 1,52 dolára a najdrahší za 5,79 dolára. Najvyššia cena tak predstavuje 3,8-násobok najnižšej. V prípade knižnice Billy je najvyššia cena 2,2-násobne väčšia ako najnižšia.

Analytik TREND Analyses Michal Lehuta vraví, že oba výrobky sa líšia aj v ich reprezentatívnosti v priemernom spotrebiteľskom koši: „Kým knižnicu si človek kupuje len raz za niekoľko rokov, po Big Macu siahne častejšie. Ročné tržby z Big Macu sú tak pravdepodobne niekoľkonásobne vyššie ako v prípade knižnice Billy.“

Cena knižnice v slovenskej Ikey je o niečo nižšia ako priemer všetkých krajín. Z 38 porovnávaných štátov možno Billy kúpiť lacnejšie ako na Slovensku v 23 krajinách. Horšie vyznieva porovnanie cien v rámci Európskej únie. Ikea je oproti slovenských cenám lacnejšia vo všetkých krajinách okrem Grécka, Cypru a Rumunska.

Big Mac Indexe Slovensko od tohto roku chýba. Keďže Economist porovnáva silu jednotlivých mien a Slovensko má od januára euro, je začlenené v rámci eurozóny. Z vlaňajšieho Big Mac Indexu vyplynulo, že slovenská koruna je oproti doláru nadhodnotená o 13 percent. Bolo to prvýkrát v histórii, čo Slováci platili za Big Mac viac ako Američania.

 

Big Mac Index má konkurenta - knižnicu od Ikey

Foto na titulke - Flickr.com, McDonald´s