Medzi globálnymi automobilkami panujú obavy z obmedzenia vývozu kovov vzácnych zemín z Číny.

„Automobilový sektor panikári,“ povedal šéf nemeckého výrobcu magnetov Magnosphere Frank Eckar. „Spoločnosti sú ochotné zaplatiť akúkoľvek cenu,“ dodal.

Odvetvie sa obáva, že situácia by mohla vyústiť do tretieho veľkého šoku v dodávateľskom reťazci za päť rokov. V roku 2020 zatvorila továrne pandémia a v rokoch 2021 až 2023 narušil výrobu nedostatok čipov.

Automobilky využívajú kovy vzácnych zemín v desiatkach súčiastok, zrkadlách, olejových čerpadlách, stieračoch či brzdových senzoroch.

Čína sa na globálnej ťažbe kovov vzácnych zemín podieľa približne 70-timi percentami a na produkcii zliatin kovov vzácnych zemín a magnetov až 90-imi percentami. Priemerný elektromobil obsahuje asi pol kila kovov vzácnych zemín, zatiaľ čo pri vozidlách so spaľovacím motorom ide o štvrť kilogramu.

Automobilky sa čoraz viac snažia znížiť závislosť od Číny – hľadaním alternatívnych zdrojov kovov vzácnych zemín alebo vývojom magnetov, ktoré ich nepotrebujú.

Ďalšie dôležité správy

ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Vývoz vzácnych zemín z Číny napriek obmedzeniam stúpol