Slovenský vzhľad dostal v uplynulých troch týždňoch v lakovni ostravskej dcéry renomovanej írskej spoločnosti Eirtech Aviation. Odpoveď, prečo ho nemaľovali na domovskom letisku v Bratislave, kde je lakovňa britskej Air Livery, je jednoduchá. Majú tam už do jesene vybukované lakovacie práce pre rozličné spoločnosti, ktoré si termíny objednali dlho vopred.

V prednej časti 11-ročného airbusu za takmer 42 miliónov eur je oddelená „prezidentská“ kajuta, okrem hlavy štátu aj pre predsedu vlády či parlamentu. Pracovno-jedálenský stôl s dvomi kreslami – pre hostiteľa aj pre prípadného hosťa, satelitný telefón, po boku gauč pre troch najdôležitejších spolucestujúcich, ktorý sa dá rozložiť aj na lôžko. Za dverami je kúpeľňa s umývadlom, sprchou a WC.

Ako vyzerá zvnútra nový „Slovak Air Force One“

Prezidentská kajuta v novom vládnom špeciáli Zdroj: Ján Blažej

Nasleduje kabína s trojkreslom a dve kreslá s pracovným stolom pre ministrov ďalších predstaviteľov štátu. Namiesto dvoch kresiel a pracovného stolíka je tam momentálne lôžko s monitorovacím zariadením zdravotného stavu prepravovaného pacienta. A napokon v zadnej časti je pohodlná sekcia s 24 kreslami podobnými ako v biznistriede pre sprievod, pozvaných spolucestujúcich prípadne aj i novinárov.

Na palube je kuchynka s mikrovlnkou a kávovarom a podávajú sa aj teplé jedlá, čaj a káva.

Lietadlo vo VIP verzii nahradí vo vládnej letke dva zastarané neekonomické ruské tupolevy Tu-154, z ktorých jeden už nelieta a slúži iba ako zdroj náhradných dielov. Na rozdiel od českej vládnej letky, ktorá kúpila dva úplne nové airbusy A319, slovenský bol vyrobený v roku 2005 a má za sebou 1 370 letov a 4 400 hodín prevádzky. Najprv lietal v kuvajtskej spoločnosti Al Kharafi Aviation 2000, ktorá patrí rodine niekdajšieho šéfa kuvajtského parlamentu a ostatné roky u švajčiarskej spoločnosti Comlux, prenajímajúcej lietadlá najbohatšej VIP klientele.

Ako vyzerá zvnútra nový „Slovak Air Force One“

Interiér nového vládneho špeciálu Airbus A319-115CJ Zdroj: Ján Blažej

Airbus má prakticky pôvodný stále elegantný interiér. Ministerstvo vnútra SR ho kúpilo za necelých 42 miliónov eur, čo je podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka veľmi dobrý pomer medzi výkonom a cenou. Nový by stál najmenej dvojnásobok a navyše by bolo naň treba čakať u výrobcu najmenej tri roky.

V cene je aj výcvik posádok, mechanikov a ďalšieho obslužného personálu aj predpísaná generálna oprava, ktorú výrobca stanovil na rok 2017. Podľa ministra životnosť lietadla je ďalších tridsať rokov.

Lietadlo je vybavené najvýkonnejšími motormi pre tento typ airbusov a prídavnými nádržami, ktoré umožňujú dolet 9 000 kilometrov. Na rozdiel od tupolevov má prestavovateľný interiér. V priebehu niekoľkých hodín možno zvýšiť počet miest na vyše sedemdesiat, prípadne inštalovať do kabíny až päť lôžok na prepravu chorých či zranených cestujúcich.

V septembri majú vládnu letku doplniť ešte dvomi menšími lietadlami Fokker 100.

Ako vyzerá zvnútra nový „Slovak Air Force One“

Interiér nového vládneho špeciálu Airbus A319-115CJ Zdroj: Ján Blažej