Sfarbenie
Chladiaca zmes by mala byť čo najbližšie svojej pôvodnej farbe, čiže:
- medovo hnedá pre kvapalinu G10
- tyrkysovo modrá pre G11
- svetloružová pre G12
Ak je farba zmesi v nádržke neurčito hnedá a kvapalina vyzerá skôr ako voda z mláky, asi bude treba urobiť ďalší krok.
Mrazničkový test
Odober trochu kvapaliny z vyrovnávacej nádržky a v dôkladne uzavretom vodotesnom obale daj na pár hodín do mrazničky. V mrazničke je teplota približne -18 stupňov a ak zmes nezačne tuhnúť, bude minimálne rovnako mrazuvzdorná aj v aute.
Mínus 18 stupňov však nemusí stačiť na úplne bezstarostnú zimnú prevádzku. Pre pokojný spánok by kvapalina mala mať bod tuhnutia aspoň 5 stupňov pod očakávanou minimálnou teplotou okolia.
Otestovanie hustomerom
Tester môže byť jednoduchý alebo zložitejší. Ten jednoduchší a lacnejší zmeria len bod tuhnutia kvapaliny. Zvyčajne má dve stupnice - jednu pre kvapaliny na báze glykolu e druhú pre kvapaliny na báze metanolu. Z čoho vyplýva, že by si mal vedieť, čo máš v chladiči naliate.
Cena jednoduchého hustomera začína na jednom eure, ak nakupuješ v akcii v reťazci. Daj si však pozor, aby si nekúpil hustomer, ktorým sa meria stav elektrolytu v autobatérii. Vyzerajú takmer identicky!
Meranie je jednoduché. Stačí si dať pozor na to, aby si balónikom nasal dosť kvapaliny na to, aby sa meracia sonda odlepila od dna. Potom odčítaš hodnotu v stupňoch Celzia na stupnici. Hotovo.

Pomocou balónika nasaj do hustomera kvapalinu. Hladina ukáže teplotu, pri ktorej začne kvapalina zamŕzať. Zdroj: Jozef Šebest
Zložitejšie prístroje dokážu zmerať aj bod varu kvapaliny. To je tiež dôležitý ukazovateľ kvality chladiacej zmesi, oplatí sa ho zmerať najmä pred letom.
Otestovanie vodivosti
Vodivosť kvapaliny nepriamo hovorí o nasýtenosti kvapaliny voľnými iónmi a tým pádom o jej korozívnej schopnosti. Logicky chceme, aby nám kvapalina nekorodovala motor zvnútra.

Multimeter nastav na meranie napätia v rozsahu 20 Voltov. Jeden kontakt prilož k zápornému pólu akumulátora, druhý vlož do chladiacej kvapaliny. Pokiaľ je napätie menšie ako 0,3 Volta, kvapalina je ešte v poriadku. Zdroj: Jozef Šebest
Otestovanie kyslosti
Toto je test pre fajnšmekrov. Kyslosť chladiacej kvapaliny spôsobuje koróziu častí motora vyrobených na báze železa, ale aj degeneráciu gumených hadíc a tesnenia pod hlavou. Preto je vhodné, aby pH kvapaliny bolo aspoň 8, resp. v rozmedzí 8 až 10.
Ako to zistiť? Ak chováš rybičky, zrejme máš doma súpravu na testovanie vody. Prípadne na testovanie kvality pôdy, ak si záhradník. Dá sa použiť aj test na moč. Kyslosť/alkalitu kvapaliny merajú všetky rovnako dobre.
Prípadne môžeš testovaciu súpravu alebo apoň lakmusový papier kúpiť. Ceny sa pohybujú od troch eur vyššie.
Test je u najjednoduchších prúžkov jednoduchý: Testovací prúžok ponoríš do kvapaliny a následne porovnáš zafarbenie so vzorom. Hotovo. Vždy si však preštuduj návod - jednotlivé testy sa môžu podľa typu a výrobku odlošovať.
P.S. Starí machri testovali kyslosť chladiacej zmesi aj jazykom. Ale už asi nikto z nich nežije...