Svojmu domácemu zvieratku chce každý dopriať zdravotný štandard a plnohodnotný život. Sú to nemí spoločníci, ktorí nás milujú. Môžu však byť aj výnosnou investíciou.

Milióny domácich miláčikov v USA

V Spojených štátoch vlastní 67 percent domácností domáce zvieratko. V roku 2019 – 2020 to bolo takmer 85 miliónov domácností. Američania vlastnia viac ako 63 mil. psov, 42 mil. mačiek, viac ako 11 mil. rybičiek, približne 5 mil. plazov, 5 mil. vtákov a 5 miliónov iných malých zvierat. Celkovo to predstavuje viac ako 125 miliónov jedincov, ktoré potrebujú zdravotnú starostlivosť, potravu a vytvorenie prirodzených podmienok.

Všetky tieto náklady platí majiteľ alebo ich financuje zo zdravotného poistenia, ktoré má uzatvorené na svoje zviera. V zahraničí je zdravotné poistenie na domácich miláčikov pomerne rozšírené.

Jedlo a veterinár

Prím v peňaženkách amerických chovateľov domácich zvierat zohráva jedlo a maškrty. Ich predajcom vygenerovali vlani príjem takmer 37 miliárd dolárov. Zdravotná starostlivosť o domáce zvieratá bola v rebríčku na druhom mieste, keď veterinárom zaplatili viac ako 23 miliárd dolárov. Výdavky amerických domácností v roku 2019 za domácich miláčikov predstavovali dokopy 95,7 miliardy dolárov a pre rok 2020 sa očakáva ešte vyššie číslo (99 miliárd). Len pre porovnanie, Facebook v roku 2019 celosvetovo vygeneroval príjmy na úrovni 70,7 miliárd dolárov. Celosvetový objem tržieb „Pet Care“ priemyslu v roku 2019 dosiahol úroveň 223 miliárd dolárov. V roku 2026 sa očakávajú tržby na úrovni 327 miliárd, čo predstavuje priemerný ročný nárast o viac ako 5,5 percenta.  

Celosvetové tržby za starostlivosť o domáce zvieratá - Rok 2019 vs. očakávané tržby v roku 2026
Zdroj: Global Market Insights
Celosvetové tržby za starostlivosť o domáce zvieratá - Rok 2019 vs. očakávané tržby v roku 2026

Hra s pocitom viny

Nejeden majiteľ domáceho miláčika pozná účet za veterinárnu starostlivosť alebo za potravu, ktorý nabúra mesačný rozpočet. Zvieratko však za to nemôže a cítime vinu, ak mu nedoprajeme maximálnu možnú starostlivosť. Sme predsa ľudia, nedokážeme žiť s pocitom, že pre lakomosť náš miláčik trpí alebo, nedajbože, príde o život.

„Nemá tvár“ sa nedokáže o seba sama postarať a keďže sme si ju vybrali, mali by sme jej zabezpečiť kvalitný život. Majitelia sa tak sami dobrovoľne stali otrokmi psychologickej pasce, ktorá udržiava chod celého priemyslu.

Investičná príležitosť 

V kontexte uvedených faktorov prichádza na rad investičná príležitosť. Do sektoru domácich zvierat sa dá investovať prostredníctvom ETF fondu ProShare Pet Care ETF (PAWZ US). Fond zahŕňa farmaceutické firmy, ktoré vyrábajú liečivá pre domáce zvieratá, výrobcov potravín, internetových predajcov aj maloobchodné siete, ktoré sa zameriavajú na potreby pre zvieratá. V neposlednom rade ide aj o poskytovateľov zdravotnej starostlivosti alebo poistenia pre domácich miláčikov.

Geograficky sa fond sústreďuje na 74 percent amerických firiem, 14 percent tvoria firmy z Veľkej Británie a po 4 percentá z Nemecka, Francúzska a Švajčiarska. V tomto roku fond zhodnotil peniaze investorov o viac ako 55 percent.

Vývoj fondu ProShare Pet Care ETF
Zdroj: Bloomberg
Vývoj fondu ProShare Pet Care ETF
Dominik Hapl
Analytik v spoločnosti Across Private Investments. Zaoberá sa portfólio manažmentom, analyzovaním vývoja finančných trhov a obchodovaním na kapitálovom trhu. Pravidelne publikuje komentáre na aktuálne témy.
Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora