Firmy čoraz viac vnímajú udržateľnosť ako kľúčovú súčasť obchodného rozhodovania. Nákupné tímy nehľadia len na cenu, ale aj na environmentálny dosah a etické štandardy dodávateľov. V tejto novej realite zohráva spoločnosť Lyreco úlohu nielen dodávateľa, ale aj strategického partnera pre udržateľnosť. Reaguje na požiadavky trhu prostredníctvom inovácií, konzultácií a rozsiahlej ponuky produktov, ktoré spĺňajú ESG kritériá. Podiel trvalo udržateľných produktov na celkovom predaji tvorí v súčasnosti takmer 54 percent. Lyreco však poskytuje nielen produkty, ale aj systémové riešenia, ktoré pomáhajú podnikom orientovať sa v komplexnom prostredí udržateľnosti.

Iné nákupné správanie

Firemní zákazníci premýšľajú inak než v minulosti. Nákup sa už neobmedzuje len na optimalizáciu nákladov. ESG kritériá – teda environmentálne, sociálne a riadiace aspekty – prestávajú byť dobrovoľným doplnkom a stávajú sa očakávaným štandardom.

„Cena zostáva dôležitá, ale už nie je jediným kritériom. Čoraz viac firiem zohľadňuje pôvod produktov, ich ekologický profil, uhlíkovú stopu či možnosti recyklácie,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ spoločnosti Lyreco CE Mikuláš Herškovič s tým, že tento posun sa prejavuje hlavne v segmente malých a stredných podnikov, ktoré sa vedia rozhodovať rýchlejšie ako veľké korporácie.

„Okrem toho sa zákazníci viac zaujímajú o svojich dodávateľov a o to, či vyznávajú rovnaké hodnoty. Hodnotenie aktivít v oblasti trvalej udržateľnosti sa čoraz častejšie stáva súčasťou trendov,“ dodáva odborník.

V spoločnosti Lyreco posun v nákupnom správaní vnímajú ako strategickú príležitosť: byť partnerom pri zavádzaní ESG princípov do každodenného nákupu. Zákazníci očakávajú nielen široký výber, ale aj odborné poradenstvo, dostupné dáta o environmentálnych parametroch produktov a transparentné alternatívy k bežnému sortimentu. „Chceme byť partnerom pre udržateľné rozhodovanie a spoľahlivým sprievodcom pri orientácii v ESG kritériách.“

Praktické riešenia

Udržateľné nákupné stratégie prinášajú výsledky. Firma Lyreco už realizovala niekoľko projektov, ktoré viedli k merateľnému zníženiu environmentálnej záťaže, zvýšenej efektivite a prevádzkovej úspore. „Rehabilitačné centrum s medzinárodným zameraním čelilo výzve, ako efektívne zabezpečiť pitný režim a zároveň sa vyrovnať s množstvom zálohovaných PET fliaš. Vďaka službe spätného zberu odbremenili personál od logistiky a ušetrili desiatky hodín práce mesačne,“ hovorí M. Herškovič.

V inom prípade spoločnosť z oblasti logistiky nahradila jednorazové vody antikorovými fľašami s vlastným logom. Výsledkom bolo zníženie odpadu o tritisíc fliaš ročne a zvýšenie komfortu zamestnancov. Riešenia boli vždy navrhnuté na základe analýzy potrieb až po implementáciu, a to v spolupráci so zákazníkom – čo je podľa firmy Lyreco kľúčový predpoklad úspechu. „Keď sa udržateľnosť spojí s praktickým prínosom pre firmu, výsledok je trvácny aj hodnotovo ukotvený,“ dodáva odborník.

Kľúčová je odbornosť

Zavádzanie ESG princípov nie je univerzálny proces. Každý typ pracoviska od administratívnych kancelárií po výrobné haly si vyžaduje iný prístup. Lyreco preto cielene diferencuje odporúčania podľa typu prevádzky a potrieb daného prostredia.

„V kanceláriách riešime napríklad úsporu papiera, ekologické tonery alebo ergonomické pracoviská. V logistike ide skôr o balenie, efektivitu zásobovania a hygienu. Vo výrobe hrá prím výber správnych osobných ochranných pracovných prostriedkov (OOPP), ktoré musia byť nielen bezpečné, ale aj odolné a ideálne aj recyklovateľné,“ zdôrazňuje M. Herškovič.

Kľúčová je odbornosť obchodných tímov a špecialistov, ktorí najskôr pochopia konkrétnu situáciu zákazníka a až potom navrhujú konkrétne kroky. ESG sa tak stáva skutočne integrovanou súčasťou firemných procesov, nie iba formálnym vyhlásením. Týmto spôsobom sa dajú dosiahnuť zmysluplné výsledky, ktoré zohľadňujú realitu prevádzky, možnosti firmy aj legislatívne požiadavky.

Inovácie a udržateľnosť

ESG iniciatívy vo firme Lyreco sú súčasťou strategickej vízie. Spoločnosť cielene investuje do inovácií, ktoré zjednodušia zákazníkom prechod k udržateľnosti. Do roku 2026 chce, aby až 90 percent produktov vlastnej značky bolo plne udržateľných – z recyklovaných materiálov, s dlhšou životnosťou a certifikovanými štandardmi, bez kompromisov v cene či funkčnosti.

Firma zároveň rozširuje systémy spätného zberu a pripravuje digitálne nástroje na sledovanie uhlíkovej stopy a udržateľnosti nákupov. Cirkulárna ekonomika sa tak stáva súčasťou praktických riešení – od tonerov až po kávové kapsuly.

„Digitálne nástroje zákazníkom umožnia priamo v nákupnom systéme sledovať spotrebu a environmentálny dosah ich rozhodnutí,“ vysvetľuje M. Herškovič. Každodennou súčasťou spolupráce sa rovnako stáva vzdelávanie a poradenstvo. Obchodníci Lyreco sú aj konzultanti, ktorí pomáhajú identifikovať slabé miesta a odporučiť praktické zlepšenia.

Jedným z pilierov dôveryhodného ESG prístupu je transparentnosť. Preto Lyreco kladie dôraz na zodpovednosť v celom dodávateľskom reťazci. Dodávatelia musia dodržiavať etické štandardy, environmentálne pravidlá a rešpektovať ľudské práva.

„Každý náš dodávateľ musí podpísať Code of Ethics, ktorý obsahuje jasné požiadavky v oblastiach etiky, pracovných podmienok, životného prostredia a dodržiavania ľudských práv,“ uvádza M. Herškovič. Validácia ESG tvrdení prebieha prostredníctvom auditu alebo akceptovaním certifikácií od EcoVadis či B Corporation. Spoločnosť Lyreco je aj sama držiteľom zlatej medaily EcoVadis, čo dokumentuje systematické dodržiavanie vysokých štandardov.

Zavádzanie udržateľnosti do nákupného správania nie je jednorazový proces, ale dlhodobá kultúrna zmena. Zákazníci hľadajú partnerov, ktorí im pomôžu navigovať požiadavky ESG sveta. Lyreco im cez expertízu, dátové nástroje, cirkulárne riešenia i osobný prístup obchodníkov vytvára prostredie, v ktorom má udržateľnosť aj praktický význam. 

Článok je súčasťou seriálu Efektívne pracovné prostredie, ktorého partnerom je spoločnosť Lyreco.

Reakcia na regulácie
Zvyšujúci sa tlak zo strany európskej legislatívy v oblasti ESG prináša firmám nové povinnosti. Lyreco reaguje systémovo a prináša environmentálne označovanie či zelené verejné obstarávanie. „Firmy si uvedomujú, že nestačí len ‚byť udržateľný‘, ale treba to aj dokumentovať a preukázať,“ konštatuje M. Herškovič. Obchodní zástupcovia Lyreco pomáhajú pri výbere produktov s overenými certifikáciami a asistujú pri zbere dát. V budúcnosti chce Lyreco tento servis podporiť digitálnymi nástrojmi na sledovanie uhlíkovej stopy a podielu udržateľných nákupov. (ts)

Ďalšie dôležité správy

Ekologické riešenia v praxi
Neprehliadnite

Udržateľné pracoviská zvyšujú výkon. Hygiena a bezpečnosť sú novým štandardom