Slovenský exekučný a inkasný systém je v kríze, ktorú nemožno ignorovať. Formálne pravidlá sa často menia na brzdu spravodlivosti, efektivity aj dôveryhodnosti. Od neadresného prideľovania exekúcií cez zneužívanie osobných bankrotov až po chýbajúcu dátovú analytiku – celý reťazec právneho vymáhania vykazuje vážne nedostatky. Odborníci preto žiadajú od rezortu spravodlivosti akútnu reformu.

Motivácia klesá

Systém prideľovania exekúcií mal zaručiť rovnosť, no v praxi oslabuje motiváciu exekútorov. Dostávajú náhodne prípady, ktorých riešenie závisí len od vlastnej iniciatívy. Bez výkonnostného tlaku efektivita klesá.

„Dôsledkom je výrazný rozdiel vo výsledkoch jednotlivých exekútorov. Aj preto vidíme pokles efektivity exekúcií už štvrtý rok. Za posledné dva roky pokles dosiahol až 16,5 percenta,“ upozorňuje prezident ASINS Martin Musil.

Niektoré úrady sa obmedzujú na minimum – spravia úvodný úkon a potom päť rokov čakajú na automatické zastavenie exekúcie, za čo dostanú poplatok. Takto systém motivuje k pasivite.

„Práve tieto poplatky spôsobujú systémovú deformáciu a motivujú ‚nekonať‘. Potom je iba logické, že značná časť úradov nemá žiadnych, prípadne len jedného či dvoch zamestnancov.“

Veritelia preto radšej dlh odpíšu, než by znášali ďalšie náklady na neefektívne vymáhanie. Právo na výber exekútora v rámci kraja by podľa odborníkov vytvorilo zdravý konkurenčný tlak.

Slabá kontrola štátu

Problémom je absencia dát. Ani štát, ani komora nedokážu vyhodnotiť, ktoré úrady sú efektívne. „Štát by mal aktívnejšie kontrolovať celý proces a v spolupráci s komorou exekútorov začať zbierať a vyhodnocovať dáta o efektivite vymáhania jednotlivých exekútorov. V súčasnosti štát ani samotní exekútori nevedia povedať, aká je efektivita jednotlivých exekútorských úradov,“ zdôrazňuje M. Musil.

Navyše chýba plán riešenia dlhodobej vymáhateľnosti práva a vyváženia vzťahu medzi dlžníkmi a veriteľmi. „Štát zaostáva, chýbajú dáta, analýzy a ochota spätne realisticky vyhodnotiť, ktoré zmeny fungujú a ktoré sa neosvedčili,“ hovorí odborník. Slabá analytika komplikuje kontrolu osobných bankrotov, ktoré neraz zneužívajú bonitní dlžníci bez skutočného preverenia ich situácie.

Inkasné spoločnosti prešli na model reštrukturalizácie a komunikácie, čím sa zvyšuje ich úspešnosť. „Musíte byť vo väčšej miere psychológ a pochopiť motivácie dlžníka a až následne hľadať dohody. Takýto prístup je efektívnejší – ľudia sú ochotnejší komunikovať a riešiť problémy, keď cítia rešpekt, nie vyhrážky. Týmto prístupom sa zlepšila úspešnosť splácania i dlhodobý vzťah s klientom,“ konštatuje M. Musil.

Zraniteľné osoby sa častejšie zapoja do riešenia svojich dlhov, ak sú oslovené s empatiou. „Rešpektujúci prístup funguje, pretože oslovuje aj tých, ktorí sa dlhodobo vyhýbali splácaniu z dôvodu stresu alebo nepochopenia. Obzvlášť to platí pri zraniteľných skupinách,“ tvrdí odborník. 

Práca v teréne
Spoločnosť Patriot Group stavia na terénnu prácu a individuálny prístup, čím dosahuje výsledky aj v prípadoch, ktoré iní vzdali. „Okrem aktivít z kancelárie, klasických upomienok, e-mailov, esemesiek či telefonátov navštevujeme dlžníkov osobne. Komunikujeme s nimi tak, aby sami hľadali riešenie svojej situácie. Či už v podobe splátok, alebo v rámci iných možností,“ uvádza konateľ firmy Juraj Imrich. Takýto prístup znižuje konfrontáciu a zvyšuje zodpovednosť dlžníka. „Keď dlžník dostane SMS či e-mail, zaregistruje to, no rýchlo na to zabudne a záležitosť nerieši. Keď sa však s dlžníkom stretneme a porozprávame, pristupuje k danej veci aktívnejšie a zodpovednejšie.“ Patriot Group zabezpečuje celý proces od preverenia partnera cez zmluvy až po vymáhanie. „Po spracovaní pohľadávky zasielame výzvu elektronicky a poštou dlžnému subjektu. Snažíme sa telefonicky spojiť s dlžníkom. Komunikáciu vedieme citlivo, aby sme udržali zachovanie dobrých obchodných vzťahov medzi klientom a dlžníkom,“ zdôrazňuje J. Imrich. Dôsledná spolupráca s právnikmi zabezpečuje nielen formálne výsledky, ale aj ich reálnu vymáhateľnosť. „Naše postupy sú vyvinuté rokmi praxe a korigované v kooperácii s advokátskou kanceláriou práve preto, aby prinášali maximálny efekt pre našich klientov a neležali iba na stoloch slovenského súdnictva či stoloch exekútorov,“ dodáva J. Imrich.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Prieskum: Slovenské firmy sú lepšie pripravené v oblasti platobného správania