Podiel nákupov domov určených na viacgeneračné bývanie dosiahol vlani v USA rekordnú úroveň, keďže inflácia a vysoké náklady na bývanie obmedzujú rodinné rozpočty. Stále viac amerických rodín kupuje domy s cieľom poskytnúť bývanie viacerým generáciám.
Podľa správy Národnej asociácie realitných maklérov (NAR) tvorili viacgeneračné nehnuteľnosti 17 percent všetkých predaných domov, čo je nárast oproti 11 percentám v roku 2021 a najvyšší podiel od roku 2012, odkedy sú dostupné údaje.
Spomedzi kupujúcich 36 percent uviedlo, že hlavnou motiváciou na kúpu viacgeneračného domu boli úspory, informuje Bloomberg. Najčastejšie si takéto nehnuteľnosti zaobstarávali členovia generácie X, teda ľudia vo veku približne 45 až 59 rokov. Hlavnými dôvodmi boli starostlivosť o starnúcich rodičov a fakt, že ich dospelé deti buď nikdy neopustili domov, alebo sa doň vracajú.
Viacgeneračné bývanie nie je novým konceptom, no jeho popularita vzrástla najmä od pandémie, keď inflácia a prudký rast cien nehnuteľností obmedzili dostupnosť bývania. „Rodiny hľadajú spôsob, ako sa spojiť a ušetriť peniaze,“ uviedla zástupkyňa hlavného ekonóma NAR Jessica Lautzová. „Spojenie finančných zdrojov na splácanie hypotéky alebo pokrytie výdavkov na domácnosť môže byť pre niektorých ľudí najlepším riešením.“

Generácia Z tápa na pracovnom trhu. Juniorských pozícií ubúda, diplom dnes už nestačí
Kombinácia vysokých cien nehnuteľností a zvýšených úrokových sadzieb sťažuje situáciu najmä pre ľudí, ktorí si kupujú prvé bývanie. Aj nájmy počas pandémie prudko vzrástli, čo pre mnohých mladých dospelých znamená problém osamostatniť sa. Starší mileniáli a členovia generácie X tak často poskytujú bývanie nielen deťom, ale aj starnúcim rodičom.
J. Lautzová očakáva, že trend viacgeneračného bývania bude pokračovať, keďže ceny domov pravdepodobne zostanú vysoké. „Obavy o dostupnosť bývania nezmiznú zo dňa na deň,“ povedala. „Ľudia, ktorí chcú vlastniť nehnuteľnosť, možno budú musieť k vlastníctvu domova pristupovať iným spôsobom.“
Ďalšie dôležité správy
