Čínsky výrobcovia áut prisahajú, že ľudia chcú mať v aute možnosť spievať karaoke. Ešte pred niekoľkými rokmi by si Európania niečo také nevedeli ani predstaviť. Pre Guardian to priznal finančný riaditeľ Volkswagenu Arno Antlitz. Karaoke technológie sú bežnou a žiadanou súčasťou modelov od čínskych značiek BYD a Xpeng. Ak ich budú európski výrobcovia chcieť dobehnúť, musia sa nimi inšpirovať. Čínske automobilky sú totiž na dobrej ceste ovládnuť globálny trh s elektromobilmi.

Rýchly pokrok Číny konkurenciu prekvapil, a to najmä po rokoch izolácie, ktoré vyvolala pandémia. Šéf Bentley Frank-Steffen Walliser povedal na konferencii Financial Times, že technológia, ktorú videl na autosalóne v Šanghaji v roku 2023, „ho celkom šokovala“.

Čínski výrobcovia áut snívajú o budúcnosti, kde bude auto plne integrované do digitálneho života majiteľa a väčšinu jazdy zvládne samo. Analytik investičnej banky Evercore ISI Chris McNally vo svojej správe pre klientov po návšteve najnovšej výstavy v Šanghaji napísal, že „investori si ešte neuvedomujú, ako ďaleko popredu môže Čína byť“. Opísal v nej napríklad to, ako počas skúšania luxusného SUV Aito M8 od firmy Huawei sledoval film na výsuvnom projektorovom plátne, zatiaľ čo sedel na masážnom sedadle a o jazdu sa starali pokročilé čipy. To všetko môžu mať šoféri za polovicu toho, čo by zaplatili západným konkurentom.

Európania, zdá sa, stavili na taktiku „ak ich nevieš poraziť, ta sa k nim pridaj“. Volkswagen už napríklad investoval do čínskeho výrobcu elektromobilov Xpeng. Stellantis zas v Európe predáva autá značky Leapmotor a zrejme využije jej technológie vo vlastných modeloch. Škandinávske Volvo a Polestar údajne začínajú byť čoraz viac závislé od technológií svojho vlastníka, ktorým je čínska spoločnosť Geely.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Volkswagen na čínskom trhu slabne. Stratené pozície chce získať späť aj novými modelmi