Americký prezident Donald Trump rozpútal recipročnými clami globálnu obchodnú vojnu a uvrhol trhy do chaosu. Nahneval nielen lídrov európskych, ázijských a susedných krajín, ale aj podniky i bežných spotrebiteľov. Obzvlášť v zuboch ho majú Dáni, pretože sa im opakovane vyhrážal privlastnením Grónska. Toto autonómne dánske územie by chcel buď odkúpiť, alebo zabrať vojenskou silou.

Viceprezident Spojených štátov JD Vance prilial olej do ohňa, keď počas nedávnej návštevy Grónska kritizoval vládu v Kodani. Podľa neho toho pre Grónčanov veľa neurobila. Dokonca spochybnil Dánsko ako spoľahlivého spojenca, a to aj napriek tomu, že tisíce dánskych vojakov slúžili po boku Američanov v Iraku a Afganistane. Mnohí pritom prišli o život.

Dáni sa preto rozhodli bojovať proti Bielemu domu najlepšie ako vedia, t. j. vlastnými peňaženkami. Po vzore Kanaďanov začali bojkotovať americké produkty. „Sú nahnevaní. Pamätajú si, ako sa telá nebohých dánskych vojakov vracali domov,“ vysvetlil pre Financial Times zdroj z Dánska. Podľa neho vnímajú Dáni slová amerického viceprezidenta ako prejav neúcty.

Schytala to Coca-Cola

Obeťou bojkotu sa v Dánsku stala Coca-Cola. Dánsky pivovar Carlsberg, ktorý v domovskej krajine sýtený nápoj fľaškuje a distribuuje, zaznamenal mierny pokles predajov. Naopak, čoraz viac sa darí menším lokálnym značkám. Podľa výkonného riaditeľa pivovaru Jacoba Aarupa-Andersena ich podiel na domácom trhu rastie na úkor amerických konkurentov.

Ilustračná fotka
Neprehliadnite

Americké produkty nechcú doma ani vidieť. Európania vedú proti USA vlastnú obchodnú vojnu

Predaj dánskej Jolly Coly v supermarketoch Rema 1000 sa v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zvýšil 13-násobne. Podľa miestnych správ zaznamenali výrazný nárast dopytu po dánskych alternatívach koly aj ďalšie reťazce vrátane Coopu a Fleggaardu.

J. Aarup-Andersen ale pripomenul, že Coca-Colu a Pepsi „vyrábajú aj dánski zamestnanci v dánskych pivovaroch“, takže z pohľadu Carlsbergu ide o dánske značky. „Plne však rozhodnutie ľudí rešpektujem,“ uzavrel.

Európa sa postavila na odpor

Spoločnosť Salling Group, ktorá vlastní dánske reťazce Føtex, Bilka a Netto, začala na cenovky európskych produktov pridávať symbol hviezdy, aby zákazníci lepšie vedeli rozpoznať región pôvodu. Novinku zaviedla aj v obchodoch v Nemecku a Poľsku.

Podľa hovorcu firmy ale nejde o súčasť bojkotu amerických produktov. Salling Group sa označovanie rozhodla zaviesť, aby vyhovela spotrebiteľom, ktorí od nej žiadali „prehľadnejšie informácie“. Viacerí z nich novinku uvítali. „Americkým produktom by som sa vyhla. Myslím si, že Spojené štáty potrebujú nového prezidenta,“ priznala portálu CNBC nespokojná dánska spotrebiteľka.

Bojkot tovarov sa už uchytil aj v iných častiach Európy. Sociálnymi sieťami sa napríklad začalo šíriť heslo #BoycottUSA a používatelia Facebooku s vervou zakladajú rôzne skupiny, kde medzi sebou zdieľajú zoznamy so „zakázanými“ americkými produktami či s vhodnými domácimi alternatívami. Podobný trend možno pozorovať aj v Kanade, kde kaviarne premenovali nápoj „Americano“ na „Kanadiano“. Tamojší obyvatelia sa dokonca na znak nesúhlasu s politikou Bieleho domu a sčasti aj zo strachu začali zbavovať svojich nehnuteľností v Spojených štátoch.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotka
Neprehliadnite

Americké produkty boli len špičkou ľadovca. Kanaďania sa po novom zbavujú aj domov