Eurokomisia navrhla cielené zmeny nastavenia nariadenia, ktorým sa stanovujú výkonové emisné normy CO2 pre nové autá a dodávky.

Nová flexibilita umožňuje výrobcom áut, aby sa plnenie cieľových hodnôt CO2 za roky 2025, 2026 a 2027 neposudzovalo ročne, ale počas celého trojročného obdobia spriemerovaním ich výkonnosti. Nový prístup umožní výrobcom vyrovnať akékoľvek nadmerné ročné emisie prekonaním stanoveného cieľa v zostávajúcich rokoch.

EK spresnila, že dodatočná flexibilita podporí kapacitu automobilového priemyslu investovať do čistej produkcie pri zachovaní cieľa pre rok 2025 a udrží ho na ceste ďalšieho kola znižovania emisií. Celoeurópske ciele v tejto oblasti majú viesť k väčšej udržateľnosti dopravného systému EÚ. Ďalším cieľom je, aby cestná doprava od roku 2050 bola v znamení mobility s nulovými emisiami.

„Náš vysoko inovatívny automobilový priemysel sa dekarbonizuje, aby prispel k boju proti klimatickej zmene, ale aby si udržal aj svoju konkurenčnú výhodu na svetových trhoch. Iniciatívou poskytujeme kľúčovému sektoru väčšiu flexibilitu a neodkláňame sa pri tom od našich klimatických cieľov. Chceme dokázať, že dekarbonizácia a konkurencieschopnosť môžu ísť ruka v ruke,“ vyhlásila šéfka EK Ursula von der Leyenová.

Komisia zároveň vyzvala spoluzákonodarcov - europarlament a členské štáty, aby čo najrýchlejšie dosiahli dohodu o pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu, s cieľom zabezpečiť predvídateľnosť a istotu pre automobilový priemysel a investorov do odvetvia.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Brusel nechce pokutovať automobilky. Dá im čas na splnenie emisných cieľov