Eurokomisia udelila pokutu 15-tim veľkým výrobcom automobilov a Európskemu združeniu výrobcov automobilov (ACEA) v celkovej výške približne 458 miliónov eur. Dôvodom je ich dlhotrvajúca kartelová dohoda o recyklácii vozidiel po dobe ich životnosti.
Spoločnosť Mercedes-Benz, v rámci programu zhovievavosti, sankciu nedostane, lebo predmetnú kartelovú spoluprácu odhalila. Všetky sankcionované spoločnosti priznali svoju účasť a súhlasili s urovnaním prípadu.
Autá, ktoré už nie sú vhodné na používanie sú demontované a zaslané na recykláciu, obnovu alebo likvidáciu. Cieľom postupu je minimalizovať odpad a zhodnocovať cenné materiály ako kov, plast a sklo.
Vyšetrovanie odhalilo, že počas 15-tich rokov 16 veľkých výrobcov automobilov (vrátane Mercedesu) a ACEA uzatvárali dohody narúšajúce hospodársku súťaž a zapájali sa do zosúladených postupov súvisiacich s recykláciou áut.
Podľa EK sa dohodli, že nebudú platiť firmám za demontáž vyradených áut. Automobilky zdieľali citlivé informácie o svojich individuálnych dohodách s demontážnymi firmami a koordinovali svoje správanie proti nim. Dohodli sa tiež, že nebudú propagovať, čo z vyradených áut možno recyklovať, zhodnotiť a znovu použiť. Cieľom bolo zabrániť spotrebiteľom, aby pri výbere auta zvažovali informácie o recyklácii.
Podľa smernice EÚ z roku 2000 o vyradených vozidlách musí mať ich posledný vlastník možnosť ich bezplatne zlikvidovať prostredníctvom demontáže a v prípade potreby sú výrobcovia automobilov povinní znášať tieto náklady. Okrem toho by spotrebitelia mali byť informovaní o prínose recyklácie pre ich nové automobily.
Vyšetrovaním sa zistilo, že ACEA bola sprostredkovateľom kartelovej dohody, pretože zorganizovala množstvo stretnutí a kontaktov medzi dotknutými výrobcami automobilov. K nepretržitému porušovaniu právnych predpisov v Európskom hospodárskom priestore dochádzalo viac ako 15 rokov, od 29. mája 2002 do 4. septembra 2017.
Komisia koordinovala svoje vyšetrovanie s Úradom pre hospodársku súťaž a trhy Spojeného kráľovstva.
Pokuty boli stanovené na základe usmernení EK z roku 2006. Mercedes-Benz zaplatí 0 eur (program zhovievavosti); Stellantis 74 934 000 eur; Mitsubishi 4 150 000 eur; Ford 41 462 000 eur; BMW 24 587 000 eur; Honda 5 040 000 eur; Hyundai/Kia 11 950 000 eur; Jaguar Land Rover/Tata 1 637 000 eur; Mazda 5 006 000 eur (z toho spoločne s Fordom 1 034 000 eur); Renault/Nissan 81 461 000 eur; Opel 24 530 000 eur (z toho spoločne s GM 13 659 000 eur); GM 17 075 000 eur; Suzuki 5 471 000 eur; Toyota 23 553 000 eur; Volkswagen 127 696 000 eur; Volvo 8 890 000 eur (z toho spoločne s Fordom 3 901 000 eur a spoločne s Geely 4 419 000 eur).
Európske združenie výrobcov automobilov dostalo sankciu 500-tisíc eur.
Ďalšie dôležité správy
