Superman sa vracia – a tentoraz je politický. Režisér James Gunn vo svojom očakávanom filme o mužovi z Kryptonu servíruje blockbuster, ktorý si trúfa na viac než len lámať oceľové nosníky. Postaví sa populizmu, autoritárstvu aj xenofóbii. Letná komiksová zábava, ktorá neuhýba pred veľkými témami dneška.
Superman, mimozemšťan pochádzajúci z planéty Krypton, bol ako dieťa vyslaný rodičmi na Zem, aby unikol skaze, ktorá jeho domov zničila. Na Zemi vyrastal medzi ľuďmi a skrýval sa pod civilnou identitou Clarka Kenta, nenápadného novinára z denníka Daily Planet.
V úvodnej scéne filmu sa Lois Laneová (Rachel Brosnahan), odvážna novinárka, pýta Supermana (David Corenswet) na jeho zásah do vojenského konfliktu medzi dvoma fiktívnymi krajinami.
Boravia – vymyslená krajina s nádychom východoeurópskeho režimu a spojenec USA – sa chystala vojensky napadnúť svojho chudobnejšieho suseda Jarhanpur. Superman do toho zasiahne a boravijskú armádu zastaví. To vyvolá poriadny rozruch – najmä preto, že Superman sám nie je človek, ale mimozemšťan.
„Ľudia ti neveria, lebo si mimozemšťan,“ povie mu Lois. Odráža tak atmosféru spoločnosti, kde časť ľudí spochybňuje jeho motívy: prečo zasahuje do ľudských vojen? A prečo by mal niekto, kto pochádza z inej planéty, rozhodovať o osudoch Zeme?
J. Gunn tu jasne ukazuje, že jeho nový Superman nie je len film o ikonickom supermanovskom plášti a lietaní. Je to príbeh o imigrantovi, ktorý čelí podozreniam, nenávisti a politickým útokom, hoci chce len pomáhať. Film sa tak stáva zrkadlom dnešnej doby, kde sa témy migrácie, strachu z inakosti a polarizácie spoločnosti dostávajú do popredia viac než kedykoľvek predtým.
A to všetko režisér balí do blockbusterovej zábavy. Lex Luthor, ktorého hrá Nicholas Hoult, tu pôsobí ako mix Elona Muska a Donalda Trumpa. Jeden z najslávnejších komiksových zloduchov, geniálny vedec alebo technologický magnát, extrémne bohatý, mocný, charizmatický, no zároveň hlboko egomaniakálny, je tradičným hlavným nepriateľom Supermana. Šíri nenávisť voči nemu cez sociálne siete – dokonca využíva armádu opíc, ktoré na Twitteri chrstia nenávistné príspevky. Luthorovým cieľom je zmanipulovať verejnosť a premeniť Supermanov pôvod na zbraň proti nemu.
Film ukazuje, že jednotlivca nemožno odsudzovať za skutky, slová či pôvod celej skupiny. V čase, keď svet horúčkovito hľadá vinníkov medzi „cudzincami“ či menšinami, má takýto Superman silnú a aktuálnu výpovednú hodnotu.
Superman tentoraz nie je len symbolom „americkej cesty“, ale hovorí k celému svetu. A najmä k tým, ktorí sa cítia byť cudzincami. Ďalším odkazom filmu je aj zistenie, že ľudstvo je krehké, zraniteľné a až príliš ľahko ovládateľné – najmä, keď sa ho niekto rozhodne manipulovať strachom či lžami. Film reflektuje reálne geopolitické napätia. Boravijci s východoeurópskym prízvukom pripomínajú Rusov, konflikt s Jarhanpurom zas evokuje Izrael a Palestínu. Režisér filmu to síce poprel, no symbolika je zjavná. Superman je tu hrdina, ktorý zasahuje tam, kde by sa mocní najradšej pozerali inam.
Superhrdinské filmy posledných rokov sa čoraz viac vyhýbali jasným politickým odkazom. J. Gunn si v Supermanovi trúfa. Nie je to síce Black Panther, ktorý otvorene hovoril o hneve černošskej Ameriky, ale je to prvý Superman, ktorý sa nebojí vyjadriť názor.
Niektorí recenzenti ho už stihli nálepkovať ako „Superwoke“. J. Gunn tvrdí, že ho nezaujíma, či niekoho urazí. „Je to príbeh o imigrantovi. A o politike,“ povedal pre Times of London.
Superman naplnil kasu
Nový Superman dokazuje, že blockbuster môže byť politický a zároveň komerčne úspešný. Film štartoval s tržbami 125 miliónov dolárov za prvý víkend. To z neho robí tretí najsilnejší debut roka po „A Minecraft Movie“ a „Lilo & Stitch“. Vo svete zarobil zatiaľ o čosi menej, ale spolu zaknihoval tržby 220 miliónov za úvodný víkend v kinách.
Superman je hrdina, ktorého svet stále vníma ako americkú ikonu. A hoci Amerika dnes v mnohých kútoch planéty nepatrí medzi najobľúbenejšie „značky“, mnohí neamerickí diváci dúfajú, že práve cez nového Supermana uvidia aj inú, lepšiu tvár Ameriky, než tú, ktorú v posledných rokoch reprezentuje D. Trump.
Aj Štúdio Warner Bros. má na Supermanovi veľa postavené. Film vyšiel na 225 miliónov dolárov, ďalších sto miliónov stáli marketingové kampane. A je to len prvý krok k úplne novému DC univerzu – teda prepojenému filmovému a seriálovému svetu postáv od vydavateľstva DC Comics, ako sú Superman, Batman, Wonder Woman či Aquaman. Štúdio sa tým snaží nadviazať na úspech Marvelu, ktorý podobný vesmír vybudoval okolo Avengers. Po sérii prepadákov ako „The Flash“ či „Blue Beetle“ sa teraz DC pokúša o reštart. V rade už čakajú ďalšie filmy so Supergirl, Clayfaceom či novou Wonder Woman.
Gunnov Superman stavil viac na príbeh než na hviezdy. A zdá sa, že mu to vyšlo. Diváci aj kritici hodnotia film pozitívne. Superman teda znovu lieta vysoko – a tentoraz aj nad kultúrnymi a politickými barikádami.
