Zlatá žila luxusného alkoholu začína vysychať. Značky ako Hennessy a Moët ešte donedávna symbolizovali rast, dnes sú synonymom stagnácie. V segmente, ktorý býval výkladnou skriňou prémiového biznisu, sa začína triasť celá vitrína.
Moët Hennessy zaznamenal výrazný pokles tržieb – v roku 2024 o jedenásť percent na 5,9 miliardy eur a v prvom kvartáli 2025 o ďalších deväť percent na 1,3 miliardy. Tento výrobca prémiového alkoholu je z jednej tretiny vlastnený britským alkoholovým gigantom Diageo, ktorý je známy globálnymi značkami ako Johnnie Walker, Guinness či Tanqueray. Zároveň je Moët Hennessy súčasťou luxusného konglomerátu LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), ktorý vlastní zvyšnú väčšinovú časť a integruje Moët Hennessy ako svoju divíziu vín a destilátov spolu s ďalšími luxusnými značkami ako Louis Vuitton, Christian Dior či Bulgari.
Hoci vína a destiláty tvoria len sedem percent celkových tržieb impéria Bernarda Arnaulta LVMH, vysoké marže z koňaku a šampanského z nich robili dlhé roky mimoriadne výnosný luxusný segment. Dnes sa však tieto značky menia na brzdu výkonnosti a naznačujú širší útlm v odvetví.
Mladí nechcú piť – a majú na to dôvod
Problémy Moët Hennessy totiž nie sú výnimočné. Odráža sa v nich celkové spomaľovanie sektora vína a liehovín naprieč Európou aj USA. Spotreba alkoholu na starom kontinente klesá už viac ako dekádu – medzi rokmi 2010 a 2020 sa v EÚ znížila o 0,6 litra na osobu, pričom krajiny ako Írsko, Litva či Španielsko zaznamenali viac ako dvojlitrový pokles.
Výrobcovia alkoholu ako Diageo, Pernod Ricard, Campari, Constellation Brands, Brown-Forman zaznamenali za posledný rok výrazné poklesy cien akcií, ktoré sa pohybujú od približne 30 percent až po 79 percent v prípade Rémy Cointreau.
Zdravotné obavy, zmeny životného štýlu a prísnejšie regulácie vrátane vyšších daní a zákazov reklamy menia správanie spotrebiteľov. V USA sa predaj liehovín prepadol o šesť percent len za rok 2024 a podobný vývoj sa očakáva aj v prvej polovici 2025. Pandemický trend prémiového alkoholu slabne a inflácia obmedzuje ochotu míňať na luxusné fľaše. Takmer polovica Američanov plánuje v roku 2025 piť menej, pričom u generácie Z chce obmedziť konzumáciu až 65 percent mladých.
Drahé fľaše nevzbudia dojem
Otázka teda neznie, či ide o dočasné ochladenie. Stále viac to vyzerá na štrukturálny zlom.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?