Kľúčové európske prístavy sú čoraz viac preťažené, preprava tovaru mešká. Hoci americký prezident Donald Trump najnovšie odložil zavedenie 50-percentných ciel na dovoz z EÚ do 9. júla, pretrvávajúca neistota okolo obchodnej vojny vytvára silný tlak na globálnu námornú logistiku.
V Bremerhavene v Nemecku vzrástli čakacie doby na vykládku tovaru medzi koncom marca a polovicou mája o 77 percent, vyplýva zo správy konzultačnej spoločnosti Drewry, o ktorej informoval Bloomberg. V Antverpách narástli o 37 percent a v Hamburgu o 49 percent. Dlhšie čakanie hlásia aj Rotterdam a britský Felixstowe.
Popri obchodnom napätí sú za hlavné príčiny aktuálnej situácie označované aj nedostatok pracovnej sily a nízka hladina Rýna, ktorá obmedzuje pohyb nákladných lodí medzi vnútrozemím a prístavmi.

Jedna loď, 417 miliónov dolárov navyše. Americké clá prepisujú účty za čínsky tovar
Ďalšie problémy vytvára dočasné zrušenie 145-percentných ciel prezidentom D. Trumpom na čínsky dovoz. To spôsobilo prudký nárast dopytu po preprave medzi dvoma najväčšími ekonomikami sveta.
„Meškania v prístavoch predlžujú prepravné časy, narúšajú plánovanie zásob a nútia odosielateľov držať väčšie rezervy,“ uviedla spoločnosť Drewry. Doprava cez Červené more ostáva nebezpečná. Lode preto obchádzajú Afriku, čo predlžuje trasy medzi Áziou, Európou a Amerikou. Návrat k tranzitu cez Suezský prieplav by musel byť postupný, aby sa predišlo preťaženiu prístavov.

Svet má najvyššie clá od 30. rokov minulého storočia. Trump sa za ne zodpovie pred súdom
Ak by 50-percentné clá na dovoz z EÚ vstúpili do platnosti, transatlantickú výmenu tovarov by to úplne paralyzovalo. „Dodatočná neistota v oblasti politiky bude mať negatívny vplyv na globálnu ekonomiku, keďže zvyšuje riziká pri rozhodovaní o výdavkoch,“ uviedla Oxford Economics. Najzraniteľnejšie sú podľa analýzy Nemecko, Írsko, Taliansko, Belgicko a Holandsko vzhľadom na vysoký podiel exportu do USA na HDP.
Bloomberg Economics upozornil, že ak by sa Trumpove clá vo výške 50 percent skutočne uplatnili, vývoz EÚ do USA v postihnutých kategóriách by sa prakticky zastavil, čo by znížilo celkový export do USA o viac než polovicu.
Zvýšená neistota sa už premieta do cien. Najväčší lodný dopravca MSC oznámil zvýšenie taríf a príplatkov pre vrchol sezóny od júna pre tovar z Ázie. Spotové ceny za námornú dopravu tak môžu v najbližších týždňoch ďalej rásť.

EÚ nachystala pre Trumpa bezcolné homáre ako predjedlo. Chce ho pred rokovaniami predvariť
Spojené štáty pôvodne plánovali od 1. júna zaviesť 50-percentné clá na tovar v hodnote 321 miliárd dolárov. Pre európske hospodárstvo by to bola rana. Nemecký HDP by bol podľa odhadov Capital Economics o 1,7 percenta nižší, ako by bol bez ciel, v priebehu troch rokov. Írsko by mohlo prísť až o štyri percentá výkonu ekonomiky – najmä, ak by clá zasiahli aj farmaceutický sektor. Taliansko, Španielsko a Francúzsko by čelili poklesom o 1,25, 0,75 a 0,5 percenta, uvádza Telegraph.
EÚ má pripravené protiopatrenia, zamerané okrem iného na symbolické americké produkty – napríklad motocykle Harley-Davidson či rifle Levi’s. „Ak by EÚ odpovedala rovnakým 50-percentným clom, Trump by pravdepodobne reagoval ďalšou eskaláciou. Preto je nepravdepodobné, že Brusel zvolí túto stratégiu,“ povedal Jordan Rochester z Mizuho Bank.
Ďalšie dôležité správy
