Trumpove clá spôsobujú zdraženie prepravovaného nákladu o stovky miliónov len na jednej lodi. Firmy hovoria o chaose, neistote a rátajú s prenosom cien na spotrebiteľov. To je aj prípad lode OOCL Violet, ktorá prevážala tisíce kontajnerov s tovarom smerujúcim do Spojených štátov. Dňa 24. apríla ju začali dokeri v prístave Long Beach v Kalifornii vykladať. Nové 145-percentné clo sa tak pre ňu stalo realitou a týkalo sa takmer polovice nákladu z Číny.
Tovar mal po príchode do Kalifornie podľa údajov IHS Markit hodnotu približne 564 miliónov dolárov. Asi 40 percent nákladu bolo podľa odhadov agentúry Bloomberg postihnutých najvyššou sadzbou. Pre amerických importérov to znamená dodatočné clo v odhadovanej výške 417 miliónov dolárov – nad rámec už existujúcich dovozných poplatkov.
„Má to vplyv na biznis,“ uviedol Tino Muratore, generálny manažér spoločnosti Worldlawn Power Equipment v Nebraske, ktorá mala na palube kosačky a náhradné diely. „Nevieme, či je to trvalé alebo dočasné... Hľadáme iné možnosti.“

Investori veria v rýchly koniec obchodnej vojny. Kolaps obchodu a výroby ich prebúdza zo sna
Náklad na lodi Violet predstavoval pestrú zmes spotrebného tovaru a priemyselných komponentov: od rýb, tenisiek a vysokozdvižných vozíkov, cez lekárske rukavice, čelné sklá áut, cestoviny, invalidné vozíky až po spodné prádlo.
Clo za čínsky tovar na palube presiahlo 409 miliónov dolárov:
- Pletený textil: Hodnota 137 miliónov dolárov, nové clo 117 miliónov dolárov.
- Priemyselné stroje a spotrebiče: 90 miliónov dolárov, clo 62 miliónov dolárov. Firma Big Joe Forklift zaplatila o 109-tisíc dolárov viac kvôli dvojdňovému meškaniu.
- Elektrické komponenty: 44 miliónov dolárov, clo 29 miliónov dolárov. Niektoré produkty ako monitory či notebooky boli oslobodené od ciel.
- Nábytok: 27 miliónov dolárov, clo 21 miliónov dolárov.
- Automobily a diely: 33 miliónov dolárov, clo 19 miliónov dolárov. Clá na súčiastky sa v máji ešte zvýšia.
- Plasty, optika, obuv, lekárske pomôcky, kozmetika: Clo na rôzne kategórie sa pohybovalo od dvoch do 18 miliónov dolárov.
Nové clá nezasiahli len dovoz. Americké výrobky uviazli doma, export do Číny sa medziročne prepadol o 40 percent. V priebehu piatich týždňov klesol v 21 hlavných amerických prístavoch, ukazujú údaje od softvérovej spoločnosti Vizion. Prístav Portland v štáte Oregon zaznamenal pokles exportu až o 50 percent, uvádza Fortune.

Trumpove tance okolo ciel Ameriku aj tak nezachránia. Peking trvá na svojom
Hlavný analytik startupu Altana zaoberajúceho sa riadením dodávateľských reťazcov Peter Swartz uviedol: „Keď prebieha obchodná vojna, obe strany zaznamenajú pokles importu aj exportu.“ Zdôrazňuje, že sa mení štruktúra globálneho obchodu. „Svet sa triešti na bloky. Globalizácia ustupuje, dodávateľské reťazce sa preskupujú,“ povedal. „Najvýraznejším prejavom je presun exportu preč od obchodných trás medzi USA a Čínou, ktoré sú najviac zaťažené clami.“
„Nepamätáme si nič podobné od leta 2020, keď došlo k pandémiou spôsobeným výpadkom,“ povedal CEO spoločnosti Vizion Kyle Henderson. „Tovar, ktorý mal doraziť o šesť až osem týždňov, jednoducho nepríde. Clá tlačia ceny hore, malé podniky pozastavujú objednávky a kedysi spoľahlivý pohyb tovarov sa stáva dvojnásobne nákladným.“
Trumpova administratíva momentálne rokuje so 17 krajinami o znížení ciel, informoval minister financií Scott Bessent. Podľa neho najďalej prebiehajú rokovania s Indiou, čo by mohlo stabilizovať situáciu. Mnohé firmy teraz čakajú na výsledky, čo vývoz ešte viac spomaľuje.
Ďalšie dôležité správy
