Podľa štatistík Eurostatu za rok 2023 si námorná doprava udržala dominantné postavenie v rámci prepravy tovaru v Európskej únii. Približne 67,4 percenta všetkého nákladu, meraného v tona-kilometroch, sa prepravilo po mori. Cestná doprava obsadila 25,3 percenta, železničná doprava predstavovala 5,5 percenta, vnútrozemské vodné cesty 1,6 percenta a letecká doprava tvorila len 0,2 percenta z celkového objemu.
Porovnanie s rokom 2013 ukazuje výrazný posun. Ako jediný druh dopravy zaznamenala rast cestná preprava, ktorá si polepšila o 2,8 percentuálneho bodu. Naopak, podiel námornej dopravy klesol o 2,0 bodu, vnútrozemských vodných ciest o 0,6 bodu a železničnej dopravy o 0,2 bodu. Tieto dáta naznačujú, že cestná doprava získava čoraz väčšiu váhu v európskom prepravnom mixe.
Rozloženie druhov dopravy sa naprieč členskými štátmi výrazne líši. V pätnástich z dvadsiatich dvoch krajín EÚ s prístupom k moru dominuje námorná doprava. V desiatich z nich presiahla hranicu 70 percent. Najvyššie podiely evidovali Portugalsko (98,2 percenta), Cyprus (96,5 percenta) a Grécko (96,4 percenta), kde sa väčšina nákladu prepravila po mori.
Cestná doprava bola hlavnou voľbou v krajinách bez prístupu k moru. V Luxembursku tvorila až 84,5 percenta, v Česku 77,7 percenta a v Maďarsku 70,7 percenta z celkového objemu prepravy. Železničná doprava má významné postavenie najmä v krajinách s rozvinutou železničnou infraštruktúrou. Litva (31,7 percenta), Slovensko (30,1 percenta), Rakúsko (29,1 percenta) a Slovinsko (27,1 percenta) sú príkladmi krajín, ktoré sa strategicky spoliehajú na nákladné vlaky. Tieto hodnoty poukazujú na udržateľný potenciál železníc v regióne.
Vnútrozemské vodné cesty zohrávajú najvýznamnejšiu úlohu v Rumunsku (18,9 percenta), Holandsku (11,7 percenta) a Bulharsku (8,7 percenta), najmä vďaka rozsiahlym riekam a vodným sieťam. Letecká doprava ostáva marginálnou formou prepravy. Len v siedmich krajinách EÚ prekročila hranicu 1 percenta, najviac v Rumunsku (1,6 percenta), Luxembursku (1,5 percenta) a v Maďarsku a Litve (obe 1,3 percenta).
Aktuálne trendy potvrdzujú dlhodobú dominanciu námornej dopravy, no zároveň zdôrazňujú rastúci význam cestnej prepravy a potenciál železničnej infraštruktúry. Tieto poznatky majú zásadný význam pre budúcu dopravnú politiku, smerovanie investícií do infraštruktúry a snahu o udržateľnejšie spôsoby prepravy v rámci EÚ.
- Tona-kilometer
- Tona-kilometer (tkm) je jednotka merania nákladnej dopravy. Vyjadruje prepravu jednej tony nákladu (vrátane obalov a kontajnerov) na vzdialenosť jedného kilometra. Používa sa na porovnávanie efektivity a objemu prepravy medzi jednotlivými druhmi dopravy v rámci vnútroštátnej, medzinárodnej aj tranzitnej prepravy.
