
Kto sa zaoberá problematikou používania osobných motorových vozidiel pri podnikaní alebo inej samostatne zárobkovej činnosti, vie, že je podstatne zložitejšia, akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať.
V praxi preto spôsobuje nemálo problémov a často vedie k sankciám zo strany správcov dane. Nový zákon o daniach z príjmov platný od 1. januára túto oblasť podľa môjho názoru nezjednodušuje ani nesprehľadňuje.
Čo sa nemení
Podobne ako vlani, aj v tomto roku platí zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla. Ten sa dotýka všetkých motoristov – podnikateľov aj nepodnikateľov, právnických aj fyzických osôb.
Poistnú zmluvu na tento rok bolo potrebné uzavrieť do posledného dňa minulého roka a v tejto lehote aj povinné poistné zaplatiť.
- NEPREHLIADNITE SÚVISIACI ČLÁNOK:
- 31950>Finančný a operatívny lízing áut
Mnoho motoristov aj napriek tomu jazdí s nepoistenými vozidlami. Riskujú tak pokutu vo výške 15-tisíc korún od okresného úradu, ale tiež vymáhanie prípadnej spôsobenej škody zo strany poisťovne.
Aj v tomto roku musia všetci motoristi zaplatiť pri používaní diaľnic a vybraných ciest I. triedy diaľničnú nálepku. Znovu bez ohľadu na to, či ide o podnikateľa alebo nepodnikateľa, právnickú či fyzickú osobu.
Podnikatelia (teda právnické i fyzické osoby používajúce osobné motorové vozidlo pri podnikaní alebo samostatne zárobkovej činnosti alebo prenájme) sú aj v tomto roku povinní platiť cestnú daň podľa zákona o cestnej dani. A to v závislosti od kubatúry vozidla a počtu náprav a väčšinou do konca januára tohto roka.
Normy výpočtu PHM
Veľká časť nejasností súvisiacich s používaním osobných motorových vozidiel na podnikanie alebo samostatne zárobkovú činnosť či prenájom sa objavuje tradične pri výpočte spotreby pohonných hmôt.

Pri používaní osobného motorového vozidla na podnikateľské účely sa vychádza z takzvanej normovanej spotreby pohonných hmôt a postupuje sa podľa zásad stanovených v zákone o cestovných náhradách.
Ak je v technickom preukaze motorového vozidla uvedená spotreba pohonných hmôt len v slovenskej technickej norme (STN), na výpočet sa použije spotreba podľa nej. Pri jazde vozidla v meste sa táto norma spotreby zvyšuje o 40 percent.
V prípade, že v technickom preukaze motorového vozidla je uvedená spotreba v STN a tiež v EHK (norma Európskej hospodárskej komisie), na výpočet sa použije spotreba podľa predpisu EHK vypočítaná aritmetickým priemerom.
Pri jazde v meste sa tu použije norma spotreby pre jazdu v meste. Iná situácia je, ak je v technickom preukaze motorového vozidla uvedená iba spotreba podľa smernice ES. Na výpočet sa vtedy použije spotreba zodpovedajúca jednotlivým cyklom prevádzky, a to pri jazde v meste norma pre mesto a pri jazde mimo mesta kombinovaná spotreba.
Spotreba podľa inej normy uvedená v technickom preukaze znamená, že na výpočet sa použije spotreba určená pre rýchlostný režim jazdy motorového vozidla, ktorá zodpovedá prevažujúcim podmienkam pracovnej cesty.
- Vzťah automobilov a podnikania upravuje najmä:
- lizákon č. 87/1994 Z.z. o cestnej dani
- zákon č. 289/1995 Z.z. o DPH
- zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov
- zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách
- zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve
- postupy účtovania pre podnikateľov
zákon č. 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
Pri autách na plyn alebo plyn v kombinácii s ešte inou pohonnou látkou spôsob výpočtu náhrad za jednotlivé spotrebované pohonné látky závisí od dohody zamestnávateľa so zamestnancom na základe podmienok pracovnej cesty, cien pohonných hmôt v čase použitia motorového vozidla, ako aj spotreby. Ak je v technickom preukaze motorového vozidla uvedená spotreba oboch pohonných látok podľa smernice ES, po dohode sa môže prihliadnuť aj na túto spotrebu.
Zrušený odpisový limit
K výrazným zmenám došlo od začiatku roka v odpisovaní osobných motorových vozidiel. Bol zrušený celkový limit vo výške 800-tisíc korún pri odpisovaní vybraných druhov osobných áut, ktorý platil do konca vlaňajška.
Zmenil sa aj takzvaný rovnomerný odpis, a to na výšku jednej štvrtiny z obstarávacej ceny automobilu ročne (daňový odpis). Zrýchlené odpisy pritom zostali bezo zmeny.
Daňovník, ktorý do konca minulého roka obstaral a odpisoval dopravné prostriedky, na ktoré sa vzťahovala limitovaná cena, pokračuje aj od začiatku roka v odpisovaní z preukázanej vstupnej ceny. Odpisy, ktoré do konca vlaňajška presahovali stanovený limit, nemôže daňovník dodatočne zahrnúť do základu dane.
Lízing automobilov
Aj finančný lízing osobných motorových vozidiel prešiel od začiatku roka výraznými zmenami. Ďalším zrušeným je limit vo výške 950-tis. Sk na uplatnenie finančného lízingu osobných motorových vozidiel do daňových nákladov, ktorý platil ešte do konca minulého roka.

Podľa paragrafu 26 odseku 8 nového zákona o daniach z príjmov automobil prenajatý formou finančného lízingu odpisuje nájomca počas doby trvania nájmu do výšky sto percent obstarávacej ceny zistenej u prenajímateľa. Výška odpisu sa pritom má rovnomerne uplatniť pomernou časťou pripadajúcou na každý kalendárny mesiac prenájmu.
Na lízingové zmluvy s právom kúpy prenajatej veci, ktoré boli uzavreté pred koncom minulého roka, sa použije starý zákon o daniach z príjmov. Zmeny vyplývajúce zo skrátenia odpisových lehôt je pritom možné vykonať len po vzájomnej dohode nájomcu a prenajímateľa.
Na podnikanie môže byť motorové vozidlo používané viacerými spôsobmi. Od toho bude závisieť aj rozdielne uplatňovanie si výdavkov spojených s jeho prevádzkou do daňových výdavkov, teda výdavkov, ktoré si daňovník môže uplatniť v nákladoch.
Automobil v obchodnom majetku
Hlavnými skupinami nákladov, ktoré si daňovník môže uplatniť do daňových výdavkov, sú daňové odpisy osobného motorového vozidla, spotreba pohonných hmôt a ostatných mazív, olejov či kvapalín potrebných na prevádzku osobných motorových vozidiel, ďalej povinné zmluvné a havarijné poistenie (to musí byť v podvojnom účtovníctve časovo rozlíšené na príslušné zdaňovacie obdobie) a náklady na opravy a údržbu osobného motorového vozidla.
Všetky tieto položky však musia byť zachytené v účtovníctve a zároveň musia byť preukázateľne zdokladované tak daňovým, ako aj účtovným dokladom.
Treba mať však na pamäti, že pri použití osobného motorového vozidla možno do daňových nákladov zahrnúť len normovanú spotrebu PHM. Nájomné uhrádzané fyzickej osobe sa zahrnie do daňových nákladov v zdaňovacom období, v ktorom bolo zaplatené.
Odpočet DPH pri kúpe osobného motorového vozidla nie je možný, a to platí od začiatku roka aj pre lízing. Fyzická osoba pri používaní osobného motorového vozidla zaradeného v majetku určenom na podnikanie na služobné i súkromné účely si do daňových výdavkov môže uplatniť len pomernú časť odpisov a aj pohonných hmôt.
Príklad:
Fyzická osoba podnikateľ v januári 2004 najazdila na osobnom automobile zaradenom v obchodnom majetku 2 500 km, z toho po meste 700 km. Na súkromné účely pritom použila toto vozidlo a najazdila 500 km v meste.
Normovaná spotreba pohonných hmôt podľa údajov technického preukazu je:
– v meste 9,9 l/100 km
– kombinovaná 7,5 l/100 km
Podnikateľ kúpil v hotovosti 200 litrov pohonných hmôt v jednotkovej cene 35 Sk/l.
Výpočet spotreby:
1 800 x 0,075 x 35 Sk = 4 725 Sk
700 x 0,099 x 35 Sk = 2 425,50 Sk
Spolu to predstavuje 7 150,50 Sk. Keďže na súkromné účely bolo najazdených 500 km pri normovanej spotrebe 9,9 litra na 100 kilometrov, odpočíta sa od celkovej sumy 1 732,50 Sk (500 x 0,099 x 35). Daňové výdavky na pohonné hmoty tak budú v januári 2004 dosahovať 5 418 Sk.
Zostatok v nádrži sa premietne vo výdavkoch až po jeho spotrebovaní v nasledujúcom zdaňovacom období.
Firemné auto na služobné aj súkromné účely
Ak zamestnávateľ umožní použiť zamestnancovi služobné motorové vozidlo aj na súkromné účely, ide na strane zamestnanca o nepeňažný príjem. Predstavuje jedno percento z obstarávacej ceny motorového vozidla za každý aj začatý kalendárny mesiac. Rozhodujúca je tu možnosť používania služobného motorového vozidla na súkromné účely, nie jeho skutočné použitie.
Týka sa to všetkých zamestnancov, teda aj konateľov a spoločníkov s.r.o., členov štatutárnych orgánov právnických osôb, a to aj v prípade, že nemajú so zamestnávateľom uzavretú pracovnoprávnu zmluvu. Tento príjem je len predmetom dane z príjmov zo závislej činnosti zamestnanca. Nie je aj základom pre výpočet povinného poistného do fondov.
Príklad:
Spoločnosť umožnila konateľovi spoločnosti používať služobné motorové vozidlo značky Mercedes v hodnote 1,5 mil. Sk aj na súkromné účely. Konateľ najazdil v priebehu mesiaca súkromne 500 km v meste.
Vyúčtovanie:
Pri základnej mzde konateľa 30 000 Sk a nepeňažnom príjme za motorové vozidlo 1 % z 1,5 mil. Sk – 15 000 Sk je potom jeho základ dane z príjmov zo závislej činnosti 45 000 Sk.
Konateľ spoločnosti by mal navyše uhradiť spoločnosti spotrebované PHM na súkromné účely (1 732,50 Sk). Ak by tak konateľ neurobil a spotrebované pohonné hmoty by spoločnosti neboli ním uhradené, tak:
– pre spoločnosť by šlo o nedaňový výdavok, t.j. pripočítateľnú položku základu dane z príjmov právnických osôb
– pre konateľa by šlo o ďalší príjem, ktorý je predmetom dane z príjmov zo závislej činnosti a taktiež o základ pre výpočet povinných odvodov do fondov.
Používanie auta zamestnanca na služobné účely
Využívanie osobného motorového vozidla zamestnancov na pracovné cesty má výhody tak pre zamestnávateľa, ako aj pre zamestnanca. Zamestnanec predovšetkým nie je platiteľom cestnej dane.
Zákon o cestovných náhradách mu tiež priznáva nárok na úhradu pohonných hmôt (normovanú spotrebu podľa údajov technického preukazu) a sadzbu základnej náhrady. Ide však o úhradu nákladov, a nie o príjem. Preto tieto finančné prostriedky nie sú predmetom dane z príjmov zo závislej činnosti a ani predmetom povinného poistného do fondov.
Na strane zamestnávateľa ide o nákladovú položku cestovné, a to je v plnom rozsahu daňovým výdavkom. Tento postup sa pritom týka všetkých zamestnancov podľa paragrafu 5 odsek 1 a 2 nového zákona o daniach z príjmov.
Príklad:
Konateľ spoločnosti v priebehu mesiaca používal svoje vlastné motorové vozidlo na služobné účely. Podľa údajov technického preukazu tohto vozidla bola normovaná spotreba PHM:
mesto 9,9 l/100 km
kombinovaná 7,5 l/100 km
V priebehu mesiaca konateľ najazdil 2 000 km, z toho 600 km po meste.
Vyúčtovanie pracovných ciest by potom vyzeralo takto:
Spotreba PHM:
600 x 0,99 x 35 Sk = 2 079 Sk
1 400 x 0,075 x 35 Sk = 3 675 Sk
Sadzba základnej náhrady:
2 000 km x 5,40 Sk/km = 10 800 Sk
Spolu teda 16 554 Sk. Celá táto suma je pre zamestnávateľa daňovo uznaný výdavok na cestovné a pre zamestnanca nie je predmetom dane z príjmov zo závislej činnosti a ani základom pre výpočet povinného poistného do fondov.
Automobil mimo obchodného majetku fyzickej osoby
Úprava zdaňovania automobilov nezahrnutých do majetku podnikateľa fyzickej osoby prešla od nového roka veľkou zmenou, ktorá iste ovplyvní používanie motorových vozidiel na podnikanie alebo v súvislosti s podnikaním.
Vlani si takýto podnikateľ mohol pri osobnom motorovom vozidle nezahrnutom v obchodnom majetku uplatniť náhradu nákladov na spotrebované pohonné hmoty a sadzbu základnej náhrady. Podľa paragrafu 19 odseku 2 písmena e nového zákona o daniach z príjmov sú od 1. januára daňovým výdavkom aj výdavky daňovníka s príjmami podľa paragrafu 6 (z podnikania, z inej samostatne zárobkovej činnosti a z prenájmu) vynaložené v súvislosti s výkonom činnosti, z ktorej príjmy sú predmetom dane vykonávanej v inom mieste, ako je miesto podnikania, v ktorom túto činnosť pravidelne vykonáva.
A to vo výške výdavkov na ubytovanie, dopravu prostriedkami hromadnej dopravy a nevyhnutné výdavky spojené s pobytom v tomto mieste.
Príklad:
Živnostník bol na pracovnej ceste svojím motorovým vozidlom, ktoré nemá zaradené v obchodnom majetku. Pracovnú cestu absolvoval do Liptovského Mikuláša a späť.
Vzhľadom na vyššie citované ustanovenia zákona o daniach z príjmov si môže tento daňovník účtovať do daňových výdavkov cestovné len vo výške hromadného dopravného prostriedku, napríklad dve cesty rýchlikom 350 Sk x 2, a to bez ohľadu na to, že túto služobnú cestu absolvoval svojím motorovým vozidlo nezaradeným v majetku určenom na podnikanie alebo v súvislosti s podnikaním.
Autor je daňový poradca a člen Slovenskej komory daňových poradcov.