Registrácia firiem by sa mala v druhej etape presunúť zo súdov na notárov. So zmenami počíta návrh ministerstva spravodlivosti, ktorý vláda dnes schválila. Prvá časť zmien by mala nastať do konca roka 2018, druhá do 31. decembra 2020.

Zmeny a zápisy elektronicky

Dnes sa elektronicky vybavuje na Slovensku 65 percent podaní na registrové súdy, v Bratislave, kde je najviac firiem, je to 60 percent a v Košiciach však už elektronicky vybavujú až 90 percent podaní.

V prvej fáze by sa mala elektronizovať celá agenda registrácie spoločností, teda návrhy na zápis, zmenu a  výmaz údajov z obchodného registra. Úplná digitalizácia zbierka listín by mala zrýchliť a zefektívniť vyhľadávanie informácií o osobách zapísaných v obchodnom registri. Cieľom rezortu je tiež pripraviť nový informačný systém obchodného registra.

Návrh do obchodného registra bude už možné podávať na súd len elektronicky. V prvej fáze realizácie navrhovaných opatrení ale zostane zachovaná aj možnosť podať návrh do obchodného registra najmä prostredníctvom advokáta, notára alebo na jednotnom kontaktnom mieste na živnostenských odboroch.

Verejnosť by po zmenách už mala mať elektronický prístup ku všetkým údajom z obchodného registra, ktoré budú sprístupnené vo forme otvorených údajov a budú právne záväzné.

V obchodnom registri by sa malo už dať intuitívne vyhľadávať s následným prehľadným výsledkom vyhľadávania. Profil obchodnej spoločnosti by už mal obsahovať relevantné registrované informácie, logicky zoradené, históriu zmien, vrátane profilu zainteresovaných osôb, elektronickú podobu listín a informácie o prebiehajúcich súdnych konaniach voči obchodnej spoločnosti. Ak by ste chceli sledovať, čo sa deje v určitých spoločnostiach, napríklad u svojich obchodných partnerov, budete si môcť nastaviť notifikácie o zmenách v týchto firmách. Obchodný register by už mal byť dostupný vo vybraných jazykoch Európskej únie.

Časť agendy na notárov

V druhej fáze by sa mala presunúť časť agendy obchodného registra zo súdov na notárov. Ministerstvo spravodlivosti sa tu inšpirovalo praxou v niektorých krajinách. Napríklad v Česku registráciu údajov v obchodnom registri už robia súdy a aj notári. Ak by agendu prevzali u nás notári, zlepšila by sa dostupnosť registračných služieb, keďže notárskych úradov máme na Slovensku 346. Pre podnikateľské subjekty by registrácia externým registrátorom bola len ďalšou možnosťou pri zachovaní spôsobu podávania návrhov do obchodného registra aj prostredníctvom registrového súdu.

Následne by sa mala optimalizovať sieť registrových súdov. Zriadiť by sa mal centralizovaný registrový súd, ktorý by sa  špecializoval najmä na agendu obchodného registra.

A napokon by sa malo zmeniť technické riešenie platformy, na ktorej je obchodný register prevádzkovaný, vrátane prepracovania elektronických formulárov, ktoré budú integrované s príslušnými referenčnými registrami. To by malo umožniť efektívnejšie preberanie údajov, ktoré už sú v informačných systémoch verejnej správy.

Klub 500 súhlasí s návrhom ministerstva spravodlivosti elektronicky centralizovať funkcie obchodného registra. Nesúhlasí však s tým, aby sa agenda presunula na jeden registrový súd pred úplnou digitalizáciou listín na všetkých súčasných registrových súdoch.

Podľa Slovenskej advokátskej komory by notár, ktorý vystupuje ako registrátor, nemal byť súčasne aj osobou, ktorá pripravuje podanie, aby nedošlo ku konfliktu záujmov. Komora navrhla, aby prípravu návrhov robili advokáti, okrem prípadov, keď si zápis elektronickou cestou vie subjekt realizovať sám.