Kríza – nekríza večierok musí byť. Koncoročné stretnutia majiteľov firiem so zamestnancami, obchodnými partnermi či zákazníkmi sú už nepísanou tradíciou a súčasťou firemnej kultúry. Lenže každý špás niečo stojí.

Firma musí mať vopred jasno v tom, z akých zdrojov bude platiť účty za zábavu i občerstvenie v neformálnom prostredí. Čím je firma štedrejšia, tým skôr sa bude o výdavky na tento účel zaujímať daňový úrad.

Z akých peňazí môže firma financovať večierok a ktoré výdavky s tými súvisiace jej znížia dane? S týmto otázkami sú často konfrontovaní daňoví poradcovia a účtovníci. Väčšinou majú pripravenú jasnú odpoveď.

Z vlastného vrecka

Jednoznačne firma by mala takúto akciu zaplatiť z vlastného vrecka. To znamená, že väčšinu výdavkov bude znášať v plnom rozsahu, a tie sa považujú za nedaňové výdaje.

Možností financovania je niekoľko. Môže použiť práve disponibilné zdroje vo firme. Je to najschodnejšia cesta, ale ich čerpanie bude pre firmu znamenať, že tieto účtovné nákladové položky jej v daňovom priznaní zvýšia základ dane.

Druhou možnosťou je myslieť na večierok v dostočnom predstihu, už pri uzatvorení účtovného roku. Majitelia či štatutári firmy môžu totiž rozhodnúť o rozdelení zisku po zdanení do viacerých fondov, a časť prostriedkov môže byť vyčlenená aj na vianočný večierok.

Nie celkom jednoznačný názor panuje tretiu možnosť - na použitie prostriedkov zo sociálneho fondu. Zákon o sociálnom fonde totiž presne určuje, na aké účely možno prostriedky sociálneho fondu použiť.

V zásade treba vychádzať z toho, že sociálny fond patrí zamestnancom a je určený na prispievanie na stravovanie, na dopravu do zamestnania a regeneráciu pracovnej sily. V súvislosti s večierkom by bola priechodná iba možnosť uhradiť časť nákladov na stravu, pretože je to štandardný výdavok sociálneho fondu vynaložený v prospech zamestnanca. Oslovení účtovníci a poradcovia neodporúčajú prostredníctvom tohto fondu prefinancovať alkohol či platený kultúrny program na večierku.

Lenže, každé pre, má i svoje proti. Ak by zamestnávateľ poskytol zo sociálneho fondu pohostenie, prípadne vianočnú kolekciu či iný darček, toto plnenie by už bolo predmetom dane zo závislej činnosti. V praxi by to znamenalo, že zamestnanci by si vlastne túto obdržanú hodnotu zaplatili z vlastnej výplaty. Firma by musela hodnotu pohosteni či daru oceniť a podľa zákona o dani z príjmov zdaniť v príslušnom mesiaci v mzde zamestnanca ako naturálny príjem.

Výdavok nie je výdavok

Na každý výdavok treba nazerať osobitne. Ak ho chce firma dostať do účtovníctva so zámerom, že jej to zníži daňový základ musí vedieť preukázať, že konkrétny výdavok súvisí so zdaniteľnými príjmami. To znamená, že bez takýchto výdavkov by firma nedokázala dosiahnuť, zabezpečiť a udržať svoje príjmy. Potom sa takýto výdavok považuje za daňovo uznateľný.

Súčasná legislatíva neumožňuje zaradiť výdavky na firemný či vianočný večierok práve medzi výdavky, ktoré znižujú základ dane. V tomto smere je zákon o dani z príjmov nekompromisný. Presne stavuje, ktorý druh výdavkov považuje za daňové a nedaňové výdavky.

Nedaňovým výdavkom je aj výdavok na reprezentáciu. Sem patrí akékoľvek občerstvenie (nápoje a jedlo) bez rozdielu či je určené pre klientov alebo zamestnancov. Neplatí to v prípade, ak zamestnávateľ zabezpečuje povinnú stravu, nápoje a pitný režim na rizikových pracoviskách pre svojich zamestnancov v riadnom pracovnom čase.

Darček

Ak sa firma rozhodne poďakovať účastníkom večierka za spoluprácu malým darčekom, isté možnosti z pohľadu uznania výdavkov tu sú. Sada pier, peňaženka, hrnček či iná drobnosť do hodnoty 500 Sk za kus a označená obchodným menom alebo ochranou známkou firmy, patria medzi daňové výdavky.

Rozhodne ale daňoví poradcovia neodporúčajú zaraďovať medzi ne aj logom označené fľaše s alkoholom. To sa bude podľa nich veľmi ťažko vysvetľovať daňovej kontrole, ako alkohol súvisí s dosahovaním, zabezpečovaním a udržovaním príjmov.

Reklamné predmety, ktoré presiahnu 500 Sk za jeden predmet a nie je dôležité, či sú označené alebo neoznačené obchodným menom, pretože sa nepovažujú za daňovo uznateľné výdavky. Je to už dar, ktorý treba za určitých okolností zdaniť, prípadne priznať.

Ak by chcela darčekmi obdarovať firma svojich zákazníkov, mohla by to spojiť s krátkou prezentáciou produktov alebo služieb a v rámci nej venovať malú pozornosť označenú logom firmy do hodnoty 500 Sk aj kvôli odpočtu dane z pridanej hodnoty.

Foto - Flickr.com

Podeľte sa o vaše skúsenosti: Napíšte do diskusie, ako sa vo Vašej firme hľadí na firemný či vianočný večierok z pohľadu daní a účtovníctva. Ako riešite konkrétne prípady so zámerom, aby čo najviac nákladov bolo možné zaradiť medzi daňové výdaje? Poraďte si navzájom.