Unboxing či unveiled video je špecifický žáner, ktorý využívajú youtuberi rovnako často ako gameplay videá (hranie a súbežné komentovanie počítačovej hry), ochutnávky či cestovné vlogy.

Medzi rokmi 2010 až 2014 sa počet videí, ktoré v názve obsahovali „unboxing“, zvýšil o viac ako 800 percent, píše portál CNN. Odhaduje sa, že jeden z piatich ľudí sleduje na YouTube práve takéto video, pričom formát mesačne vygeneruje okolo 10 miliárd videní, dodáva portál Fortune.

Nový druh propagácie

Hoci youtuberov sledujú aj staršie ročníky, primárnou cieľovou skupinou zostávajú deti a násťroční, čo dokazujú zábery z akýchkoľvek youtuberských festivalov. Tomu bývajú prispôsobené aj unboxing videá, ktoré sa prioritne zameriavajú na predmety sympatické pre cieľovú vekovú skupinu, napríklad na hračky, počítače, telefóny, v prípade dievčat kozmetiku či oblečenie.

Najobľúbenejšími predmetmi sú menovite hlavne nové iPhony, herné konzoly ako PlayStation či xBox. Napríklad rozbaľovacie video s novým iPhone X, ktoré je vonku len pár dní, si ochotne pozrelo viac ako sedem miliónov ľudí.

Niektoré spoločnosti sa pokúšajú prostredníctvom firemných kanálov vydávať vlastné unboxing videá, ich dosah v porovnaní s videami na kanáloch slávnych youtuberov, ktorí si úspešne podchytili veľkú fanúšikovskú základňu, je však často niekoľkonásobne menší.

Vydávanie unboxing videí pod kanálom youtuberov má pre firmy okrem iného aj tú výhodu, že youtuber dosiahne relatívne vysoký dosah aj v prípade, že prezentuje málo známy či úplne neznámy produkt.

Úprimnejšie reklamy

Prieskumy ukazujú, že viac ako polovica ľudí, ktorí sledujú tieto videá, aj reálne zvažuje kúpu daného produktu, píše Fortune.

Úspech unboxing videí viacerí vidia vo vyššej miere úprimnosti. Zatiaľ čo klasické televízne či internetové reklamy vychvaľujú produkt ako dokonalý úplne vo všetkých smeroch, unboxing videá na YouTube zvyknú pristupovať k produktu objektívnejšie či kritickejšie. Do akej veľkej miery poukazujú aj na negatíva, závisí od jednotlivca.

Na rozdiel od bežných reklám tiež ukazujú reálny, neprikrášlený a nevyretušovaný výzor a vzhľad produktu, taký, aký ho bude mať potenciálny spotrebiteľ v okamihu, keď ho aj on vybalí zo škatule.

Ich úspech tiež pripisujú aj psychologickému efektu – pri sledovaní unboxing videí sme vzrušení, máme pocity a dosahujeme podobné uspokojenie ako človek, ktorý daný produkt skutočne rozbaľuje. Britský denník The Guardian poznamenáva, že sledovať, ako iní ľudia v očakávaní rozbaľujú veci, má v sebe niečo zvláštne hypnotické.

Na druhej strane, existujú kritici, ktorí unboxing videá vnímajú ako najpodradnejší druh obsahu kanálov na YouTube, zbytočne podporujúci konzum či fungujúci maximálne ako nákupnú terapiu.

Koľko zarobia?

Youtuberov si preto prirodzene všímajú spoločnosti, ktorých produkty by sa mohli objaviť v unboxing videu, a prostredníctvom reklamných agentúr môžu získavať lukratívne zákazky. Koľko dokáže youtuber zarobiť na jednom takomto videu

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa