
Karol Veleba niekoľko rokov pôsobil v Prahe v spoločnosti NetCentrum ako riaditeľ pre SME či riaditeľ inzertnej platformy, potom ako riaditeľ online predaja v Mladej Fronte a pred niekoľkými rokmi sa vrátil na rodné Slovensko. Po krátkom pôsobení na pozícii obchodného riaditeľa v Mediateli skúsil aké to je venovať sa internetovému marketingu a SEO vo vlastnej spoločnosti. Aby sa nakoniec stal obchodným riaditeľom slovenskej pobočky českej spoločnosti Effectix.com.
Dá sa nejako porovnať slovenský Internet s tým českým? Dosť často sa o tom slovenskom hovorí, že je príliš "malý".
Áno, Slovensko je, pokiaľ ide o internetovú populáciu približne polovičné, oproti Česku. Ale zásadnejší ukazovateľ je, že do Slovenského online prostredia ide 4 x menej peňazí v porovnaní s Českom.
Čo podnikanie na Slovensku versus Česko? Nejaké zásadné rozdiely?
Opäť budeme pri tej veľkosti. Slovensko je taká jedná veľká dedina. V tom, že sa tu každý s každým pozná. A ako to na správnej dedine býva, “ja pomôžem Tebe, Ty zase pomôžeš mne. Však sa potom nejako dohodneme”. Výrazne viac obchodov sa tu deje cez známosti, kontakty, rodinné vzťahy.
No a neviem, ako to je v Česku, ale na Slovensku má každý v rodine aspoň jedného IT špecialistu na tvorbu stránok a optimalizáciu webu.
Effectix.com má na Slovensku veľké plány, vrátane tímu až dvadsiatich ľudí. Je tu priestor pre takto nakročenú internetovo marketingovú agentúru?
Keby som tu tento priestor nevidel, nespojil by som svoje sily s Effectixom. Internet sa stal štandardnou súčasťou nášho života, ale ako podnikatelia sa stále učíme, ako z tohto potenciálu vyťať maximum. Marketingové on-online nástroje sú stále náročnejšie a skočiť do rozbehnutého vlaku internetového marketingu môže byť pre niekoho časovo náročné.
A naším cieľom je klientovi poskytnúť komplexný servis, aby sa mohol venovať svojmu podnikaniu. Vlastne nahradíme mu jeho on-line marketingové oddelenie.
České SEO je trochu poznačené freelancery, podhodnotenými cenami, nesplniteľnými sľubmi, čo slovenské SEO?
Ako som vravel, každý má v rodine IT odborníka. Rozdiel je v tom, že pokiaľ ide o vzdelanostnú úroveň klientov, sme v oblasti SEO ešte na začiatku. Takže, klient veľmi často pozerá na cenu ako jediný parameter. On si toitž ani nedokáže predstaviť, čo to vlastne to SEO je, a ako si môže výkon zmerať a spočítať. A to je práve priestor pre nás. Špičkový obchodník, má byť pre klienta partner, jeho konzultant, ktorý ho priebežne v tejto problematike vzdeláva a ukazuje mu ďalšie možnosti.
Dáva vôbec SEO ešte zmysel? Po všetkých tých pandách a iných ranách od Google?
Pokiaľ sa bavíme špeciálne o Slovensku, tak tu určite ano. Z nášho prieskumu vyšlo, že cca 70% webov nemyslí pri tvorbe webu na pohľad vyhľadávačov. A realita tomu zodpovedá. Pokiaľ hľadáte niečo na Google.sk, veľmi často dostanete odkazy na české stránky. Nie preto, že by podobné firmy na Slovensku neexistovali, ale Google proste o nich nevie.
Aktuálne je ale SEO hlavne o tvorbe vlastného obsahu. No a tu sme ešte úplne na začiatku.
Zmenilo sa SEO nejako príchodom sociálnych sietí?
Ľudia sa naučili zdieľať informácie. Kvalitné informácie sa ľahšie dostávajú medzi užívateľov. Unikátny obsah, ktorým dokážu firmy svojích zákazníkov zaujať je veľmi cenený. A na toto väščinou malé SEO firmy nemajú kapacity. Nemajú čas a priestor, aby pre každého svojho klienta mohli dlhodobo tvoriť unikátny obsah. To nahráva práve hráčom, ako je Effectix.com, kde máme viac ako 25 špecialistov, ktorý denne hľadajú cesty, ako pomôcť naším klientom.
Moment, takže to znamená koniec vytvárania nezmyselných textov, čo hlavne obsahujú dopredu daný magický pomer kľúčových slov, ale čítať sa to nedá?
Presne. Automatický generované články, články bez myšlienky a užitočnosti prehrajú svoj boj s kvalitnejším obsahom. Nenájdu si cestu k užívateľovi, lebo nemajú reálnu hodnotu. A Google nie je hlúpy. On nám chce dávať výsledky, ktoré nám majú pomôcť.
Obsah? Takže skutočne kvalitný copywriting? Stále mi nie je moc jasné, ako to vlastne Google dokáže rozlíšiť?
Necháva to na nás. Na užívateľoch. Ak je článok zaujímavý, budeme ho zdieľať, preposielať priateľom. A to je to, čo chce Google. Kvalitný a aktuálny obsah, ktorý má hodnotu pre užívateľov.
V Česku má mimochodom silnú pozíciu Seznam, ako sa vlastne hľadá na Slovensku? Google je jednička?
Na Slovensku ani alternatívu nemáme. Všetky veľké portáli používajú Google, už pre pár rokmi rezignovali na vlastné vyhľadávače. Takže, áno Google je suverénna jednička.
V zahraničí veľa upozorňujú, že kto zaspí v podpore mobilných zariadení, môže na to doplatiť. Je niečo také zrejme aj z vývoja na Slovensku?
Určite to bude aj na Slovensku veľmi dôležitý parameter. Zatiaľ sa ale musíme naučiť vyťažiť maximum z klasického webu a možnosti, ktoré kvalitná webová prezentácia môže firmám a podnikateľom prinášať.
Takže, koľko rokov pozadu Slovensko je? A pozadu za kým, samozrejme?
Môj súkromný odhad je, 2 roky za Českom a ďalši 2-3 za vyspelým západným svetom.
Vďaka za rozhovor, ale predsa len, posledná otázka. Dokážete stručne povedať, prečo má zmysel investovať práve do optimalizácie pre vyhľadávače?
Pretože dnes je na internete takmer každý gramotný Slovák. A každý z nás niečo potrebuje nájsť, kúpiť, opraviť. A sú tu firmy, ktoré hľadajú svojích zákazníkov. A Google môže byť ten správny prostredník, ktorý spojí potrebu s ponukou.
