Stretli ste sa už s kolegom či známym, ktorý si povzdychol: Keby som tak nemusel ráno vstávať a mohol by som pracovať z domu! To by bolo výborné!

Ja túto situáciu zažívam pomerne často. Odpovedám na ňu: A čo ti v tom bráni! Spýtaj sa na túto možnosť svojho šéfa. Možno ti to dovolí.

Súčasná legislatíva, Zákonník práce, umožňuje pracovať z domu bez závažnejších obmedzení. Základná podmienka na prácu z domu je to, že sa na nej a na konkrétnych podmienkach jej fungovania musia zamestnávateľ a zamestnanec dohodnúť.

Je založená na princípe dobrovoľnosti. Rovnako ako pri uzatváraní pracovnej zmluvy, aj tu platí, že ani zamestnávateľa, ani zamestnanca nemožno prinútiť, aby s výkonom práce v režime telework súhlasil.

So zmluvou

Z pracovnoprávneho hľadiska je telework považovaný za formu klasického pracovného pomeru, uzatvoreného na základe pracovnej zmluvy v zmysle Zákonníka práce. Takáto dohoda so zamestnávateľom umožňuje zamestnancovi pracovať určitú časť alebo počas celého pracovného času na alternatívnom pracovisku.

Posledná novela Zákonníka práce účinná od 1. septembra 2007 v ust. § 52 konečne stanovila zákonný rámec pre telework alebo inak povedané teleprácu. Do účinnosti novely bol v Zákonníku práce zadefinovaný len pojem domáckeho zamestnanca.

Ten nevykonáva prácu na pracovisku zamestnávateľa, ale podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve pre neho vykonáva dohodnutú prácu doma alebo na inom dohodnutom mieste, ktoré sa nachádza mimo sídla zamestnávateľa. Pracovný čas si rozvrhuje sám.

Domácky zamestnanec doteraz zväčša vykonával len manuálne činnosti, o ktorých sa dozvedel najmä z inzerátov. Napríklad lepenie obálok, výroba ozdôb a podobne.

Tento právny stav nekopíroval potrebu zamestnávateľov zamestnávať svojich zamestnancov formou telepráce, kde by zamestnanec využíval pri práci z domu potrebné informačné a komunikačné technológie, napríklad internet, telefón, fax. Novela Zákonníka práce túto „legislatívnu dieru“ odstránila, keď zadefinovala pojem telepráce, ktorá je obdobou definície domáckeho zamestnanca, ktorý však navyše využíva aj informačné technológie.

Teleworkeri

Zamestnanec pracujúci formou telepráce môže rovnako kvalitne plniť zadané pracovné úlohy v domácom prostredí. Na výkon telepráce sa, samozrejme, nehodia akékoľvek pracovné pozície.

Nemôžu to byť pracovné pozície, ktoré sú nevyhnutne viazané na určitý priestor, napríklad pozície predajcov v kamenných predajniach, ktorí sú v dennom kontakte so zákazníkmi. Rovnako treba posudzovať, či má teleworker osobnostné predpoklady na prácu z domu (samostatnosť, nezávislosť pri plnení pracovných úloh, silná sebadisciplína, sebamotivačné schopnosti a zodpovedný prístup k práci).

Telework sa nehodí pre tých zamestnancov, ktorí sú zamestnaní len krátko, lebo manažér nevie zodpovedne ohodnotiť ich osobnostné predpoklady na takýto typ práce. Rovnako sa nehodí pre absolventov stredných alebo vysokých škôl, ktorí ešte nemajú osvojené základné pracovné návyky.

Na druhej strane je telework výborným riešením pre prácu mamičiek na materskej alebo rodičovskej dovolenke, ktoré si môžu lepšie zladiť starostlivosť o dieťa a plnenie pracovných úloh. Vyhovuje aj telesne postihnutým, chorým alebo starším ľuďom, ktorí majú problém s mobilitou.

Bez príplatkov

Čo môže zamestnávateľa motivovať, aby umožnil zamestnancovi pracovať z domu? V prvom rade je to skutočnosť, že teleworkerovi nepatrí mzda za prácu nadčas, mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok, mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu a mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce. Vyplýva to z toho, že teleworker si sám rozvrhuje pracovný čas.

Pri dôležitých osobných prekážkach v práci mu nepatrí od zamestnávateľa náhrada mzdy s výnimkou úmrtia rodinného príslušníka. Znamená to, že ak by sa teleworker napríklad ženil, nemal by nárok na jeden deň plateného voľna, na ktorý by mu inak zo Zákonníka práce vznikol nárok.

To, že zamestnávateľ nemá povinnosť platiť vyššie uvedené príplatky či náhrady mzdy, neznamená, že ich platiť zamestnancom nemôže. Závisí to od dohody medzi zamestnancom a zamestnávateľom.

Telework môže znamenať aj zníženie nákladov zamestnávateľa platených za prenájom kancelárskych priestorov ako aj zníženie platieb za energie. Na druhej strane však toto zníženie nákladov môže byť len relatívne, lebo zamestnávateľ sa so zamestnancom môže dohodnúť, že mu bude platiť akýsi „paušál za energie“, ktoré minie počas výkonu práce. No so zamestnancom sa môže dohodnúť, že tento pau­šál mu platiť nebude, lebo už samotný telework je benefit pre zamestnanca.

Zamestnancovi sa redukujú náklady na cestovanie, zamestnanec zároveň šetrí čas, ktorý predtým strávil cestovaním do práce. Telework môže znamenať aj zvýšenie produktivity, lebo zamestnanec nie je vyrušovaný kolegami a zbytočným rozprávaním sa.

Pri úvahách o zavedení teleworku by si mal zamestnávateľ uvedomiť dôvody, pre ktoré ho zavádza, a nastaviť merateľné ukazovatele týchto dôvodov. Ukazovatele mu slúžia na to, aby po čase vedel stanovené kritéria vyhodnotiť.

Povinnosti a riziká

Zamestnávateľ je povinný prijať pri telepráci vhodné opatrenia, najmä zabezpečiť nainštalovanie a pravidelné udržiavanie technického a programového vybavenia potrebného na výkon telepráce. To, samozrejme, okrem prípadov, keď zamestnanec vykonávajúci teleprácu používa svoje vlastné vybavenie.

V tom prípade je namieste dohoda zamestnávateľa a zamestnanca o tom, kto a v akom rozsahu bude náklady uhrádzať. Zamestnávateľ môže zamestnancovi zriadiť internet, služobnú linku, prípadne mu časť týchto nákladov uhrádzať. Z

amestnávateľ je zároveň povinný zabezpečiť podmienky, najmä pokiaľ ide o softvér, ochranu údajov, ktoré sa spracúvajú a používajú pri telepráci. Zamestnanca informuje o všetkých obmedzeniach používania technického vybavenia a programového vybavenia, ako aj o sankciách v prípade porušenia týchto obmedzení.

Aké sú riziká pri zavádzaní teleworku? Na čo by si zamestnávateľ mal dať pozor? Je to hlavne možná izolácia teleworkera a jeho obavy zo straty sociálnych kontaktov.

Preto Zákonník práce ukladá v ust. § 52 ods. 3 zamestnávateľovi povinnosť prijať opatrenia, ktoré predchádzajú izolácii zamestnanca vykonávajúceho domácku prácu alebo teleprácu od ostaných zamestnancov a dávajú mu možnosť stretávať sa s ostanými zamestnancami. Je nevyhnutné stanoviť si pravidelné stretnutia manažéra a teleworkera za účelom vyvarovania sa uvedeného rizika.

    Pravidlá telepráce
  • Pri telepráci si zamestnanec sám rozvrhuje pracovný čas. Nedostáva mzdu za prácu nadčas, mzdové zvýhodnenie – príplatok za prácu vo sviatok a za nočnú prácu, ani mzdovú kompenzáciu za sťažený výkon práce.
  • Pri dôležitých osobných prekážkach v práci mu nepatrí od zamestnávateľa náhrada mzdy s výnimkou úmrtia rodinného príslušníka.
  • Zamestnávateľ má zabezpečiť, nainštalovať a pravidelne udržiavať technické a programové vybavenie potrebné na výkon telepráce okrem prípadov, keď zamestnanec vykonávajúci teleprácu používa svoje vlastné vybavenie. Pokiaľ ide o softvér, zabezpečuje aj ochranu údajov, ktoré sa spracúvajú.
  • Pracovné podmienky zamestnanca pri domáckej práci a telepráci nesmú znevýhodňovať zamestnanca v porovnaní s porovnateľným zamestnancom na pracovisku zamestnávateľa.
  • Za domácku prácu alebo teleprácu sa nepovažuje práca, ktorú zamestnanec vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako zvyčajnom mieste výkonu práce.
  • PRAMEŇ: Zákonník práce

Autorka je právnička.

Foto - Profimedia.cz

28797>Právna poradňa: Používatelia s prístupom do Zóny eTREND môžu 28797>zadať otázku spolupracujúcim právnikom na účet vydavateľa.