Slovenskému trhu alternatívnych poskytovateľov pôžičiek konkurencia nechýba, zhodnú sa jeho účastníci. Napriek tomu, že nová i pripravovaná legislatíva podnikanie v tomto segmente výrazne sťažujú.
Snaha zákonodarcov ochrániť klienta nepriniesla zlacnenie pôžičiek. Vyústila do špekulácií a úpravy obchodných podmienok. Niektoré spoločnosti pohrozili odchodom, iné hľadajú investorov.
Vďaka administratívne zavedeným úrokovým stropom a pripravovaným zákonom Slovensko na čas pravdepodobne stratí bývalú atraktivitu. Úrokové sadzby neklesajú, klient si nepolepšil.
Len sa významne znižuje miera transparentnosti, s akou firmy pôžičky poskytujú. Kto bude chcieť na trhu rásť, bude sa musieť nekalým praktikám prispôsobiť, obávajú sa firmy, ktoré sa považujú za seriózne a transparentné.
Hoci z trhu pár firiem odišlo, primárny dôvod nebola úroková regulácia. Tú vedia spoločnosti šikovne obísť. Z trhu sa stiahli skôr pre nespokojnosť akcionárov s dosiahnutými výsledkami.
A na uvoľnené pozície zavítali nové firmy. Dokonca v čase, keď netušili, ako bude úrokový strop v praxi vyzerať. Veria, že sa na Slovensku stále podnikať oplatí, i keď v západných krajinách zúri finančná kríza. Konkurencia je silná, no trh ešte saturovaný nie je.
Pomaly ďalej

Ani úrokové stropy, ani pretlak a agresívne praktiky hráčov, ktorí pôsobia na slovenskom trhu, neodradili firmy Cofidis a Santander, aby sa pokúsili odhryznúť z výnosného úverového koláča v rýchlo rastúcej ekonomike. Každá prichádza s inou stratégiou a zameraním na iný segment.
Dcéra francúzskeho Cofidisu prišla s tým, aby ponúkla revolvingové úvery. Alebo, ako zjednodušene hovorí jej riaditeľ Ján Polívka, „kreditné karty bez plastu“.
Slovenský Cofidis sa podľa neho nikam neženie, širšiu paletu produktov ponúkne po tom, ako sa na trhu dobre „rozkuká“. Kvalita portfólia má pre vstupujúcu spoločnosť väčšiu cenu ako trhový podiel.
S počtom päťtisíc klientov je oproti konkurencii trpaslík. No akcionárovi to neprekáža. „Pre neho je dôležité vybudovať dobré základy, taká je stratégia na nových trhoch,“ vysvetľuje.
Vo všeobecnosti platí, že pôžičková spoločnosť bez majetkového previazania na silnú finančnú inštitúciu má značne limitovaný rastový potenciál. Cofidis je výnimka.
Na trhoch, ako je španielsky, portugalský či francúzsky, stojí vedľa veľkých pôžičkových firiem, ktoré za sebou takú matku majú. Hoci 15 percent francúzskeho Cofidisu vlastní konkurenčný Cetelem zastrešený bankou BNP Paribas, väčšinu drží spoločnosť 3 Suisses International.
Tá predáva oblečenie – napríklad prostredníctvom katalógu Otto. Vďaka tomu má databázu miliónov klientov. Nebolo nič ľahšie, ako kúpychtivým zákazníkom ponúknuť tovar na splátky. A dnes zisková divízia finančných služieb s rezervou vykrýva straty, ktoré vykazuje katalógový predaj.
Podľa J. Polívku je nadviazanie na banku pre pôžičkové firmy výhodné, pretože sú „priamo pri zdroji“. Cofidis podľa neho problém so zdrojmi nemá.
Skôr vidí výhodu v tom, že manažment firmy, ktorá predáva oblečenie, do pôžičkového biznisu veľmi nevidí. A preto ani nemá ambíciu sa doň miešať. To pre bankové matky zďaleka neplatí.
Bez potvrdení
Španielska Banco Santander vhupla začiatkom tohto roka na slovenský trh cez Santander Consumer Finance. Biznis si našla medzi firmami, ktoré financujú autá.
Zatiaľ sa sústreďuje na úver. Lízing si necháva na obdobie, keď príde euro. Počet dovezených starších áut i predaj nových vozidiel neustále rastie.
Jazdiť sa bude vždy, dôvodí riaditeľ Peter Palkovič, ktorý má s týmto segmentom po pôsobení v GE Money skúsenosti. A vyhlasuje, že do roka chce firma v danej oblasti obsadiť miesto v prvej desiatke.
Na rozdiel od Cofidisu nastúpil Santander agresívnejšie. Prišiel s podmienkami, ktorým sa konkurencia dlho vyhýbala. Na mladšie ojazdené vozidlá ponúka nulovú akontáciu.
Hoci na nulu niektoré konkurenčné firmy lákali klientov i dávnejšie, spravidla ju reálne neponúkali. Santander zároveň predĺžil lehotu splatnosti a žiada minimum dokladov.
Namiesto potvrdenia o výške príjmu mu stačí čestné vyhlásenie zákazníka. Úvery schvaľuje do 30 minút – každý deň i cez sviatky.
Nemať ani euro a z autobazára sa odviezť je lákavá vízia. Nielen pre poctivých zákazníkov. Podľa konkurencie presne tadiaľ vedie cesta k portfóliu plnému neplatičov. P. Palkovič sa bráni: „Obštrukciami akurát obmedzujete dobrých klientov.“
Podľa neho je delikvencia štandard. Bez úverového registra či prístupu do registra Sociálnej poisťovne sa jej dá len ťažko vyhnúť. „Podvodom nezabráni ani akontácia, ani pečiatka na potvrdení o príjme,“ dodáva.
Na slovenský trh sa nedávno zapísala i pôvodom česká firma Smart Capital. Na domácom trhu poskytuje viacero produktov vrátane hotovostnej pôžičky, na slovenskom sa zatiaľ obmedzuje iba na úvery zaručené nehnuteľnosťou.
Ponad strop
Novinkám, ktoré tento rok zákonodarcovia pripravili pôžičkovému biznisu, sa musia prispôsobovať všetci – aj etablovaní hráči. Mnohí síce tvrdia, že ich sa úrokový strop netýka, ale každý štvrťrok kontrolujú, kam sa priemerná cena úverov v ich kategórii posunula.
„Úrokový strop nie je nič príjemné, ale nie je dôvod, aby nejaká lízingová spoločnosť musela odchádzať z trhu,“ hovorí P. Pavlovič. Problém vidí iba v tom, že pravidlá sa menia každý štvrťrok a i základné parametre môžu byť kedykoľvek v priebehu hry zmenené.
Tí, ktorých biznis model je postavený na nákladnom poskytovaní a vyberaní splátok v hotovosti, sa musia obracať viac. Ich ročná percentuálna miera nákladov (RPMN) vysoko prekračuje regulovanú, aktuálne 98-percentnú hranicu.
Majú niekoľko možností. Prispôsobiť produkty tak, že síce RPMN znížia, ale zvýšia poplatky, ktoré do výpočtu percentuálnej miery nevstupujú. Alebo môžu hranicu prekračovať.
Zákon to dovoľuje. Zmluva, ktorá prekračuje stanovený limit, je len relatívne neplatná. Spochybniť ju možno len tak, že sa klient obráti na súd. Určite ho vyhrá. A pôžičková spoločnosť mu bude musieť vrátiť peniaze, ktoré platil navyše.
Túto možnosť zatiaľ využíva napríklad Telervis Plus s pôžičkou Kešovka. Hoci firma prechádza podľa jej nového generálneho riaditeľa Stanislava Holého od začiatku roka významnými zmenami, stlačiť cenu úverov z tisíc percent pod sto sa jej zatiaľ nedarí.
Produktové zmeny
Telervis s novým manažmentom chce dohnať vlak, ktorý sa pred pár rokmi začal vzďaľovať. Firma zaviedla nový, prísnejší systém posudzovania bonity klienta. Upravila produktový rad.
Klienti mali donedávna na výber množstvo rôznych splatností, nová Kešovka má iba dve. Parameter RPMN sa s novou Kešovkou scvrkol na 162, respektíve 301 percent.
A zmenil sa výber splátok z týždňového intervalu na mesačný. Hoci ich stále chodia vyberať sprostredkovatelia do domácnosti klienta, náklady na cestovanie sa zmenšili.
No počet zástupcov nie. Skôr naopak, firma sa chce rozrásť do ďalších regiónov. „Chceme rásť, ale pomaly,“ vysvetľuje S. Holý. Firma v minulosti obsluhovala celé Slovensko, aktuálne musí klientov z iných kútov, ako je západ, odmietať.
Rozrastať sa chcú i opačným smerom. S totožným názvom Kešovka Telervis vstupuje na český trh. Pre viacerých ľudí z nového manažmentu je to domáca pôda, preto vedia, čo ich na novom ihrisku čaká. S. Holý pôsobil v českom Provident Financial i firme Smart Capital. Preto neprekvapuje, že sa produkty spomínaných firiem na seba nápadne ponášajú.
Počet firiem poskytujúcich pôžičky u susedov je síce porovnateľný so Slovenskom, no konkurencia je podľa S. Holého slabšia. Mnohé firmy pôsobia len lokálne.
Na druhej strane o českom klientovi podľa neho platí, že viac ako Slovák dá na odporúčanie známych a od novej spoločnosti si „skôr nepožičia“.
Kto odišiel
Nie všetkým sa na slovenskom pôžičkovom trhu darí tak, ako si nalinkoval. Po nenaplnených cieľoch podnikanie skončili firmy CitiFinancial zo silnej bankovej skupiny i Beneficial Finance – organizačná zložka skupiny HSBC. Nevideli na tomto trhu ďalší potenciál rastu. I keď mnohí ich konkurenti ho vidia.
Hoci sa snažili predať zákaznícky kmeň, nenašli partnerov, ktorí by oň mali záujem. A tak sa len postarajú o existujúcich klientov. CitiFinancial predá pobočkovú sieť šiestich predajní.
Plány na slovenskom trhu sa nevydarili ani spoločnosti GE Money, ktorá po zaknihovanej strate zostala na predaj. Pritom na českom trhu je GE veľmi silný hráč.
Americká matka tu vlastní aj piatu najväčšiu banku podľa počtu klientov. Slovenskú GE Money nakoniec kupuje konkurenčný Home Credit z česko-holandskej finančnej skupiny PPF.
Spomínané firmy mohli doplatiť na to, že sa spoliehali na homogénnosť česko-slovenského trhu. Silný manažment týchto spoločností sídlil ďaleko od slovenských hraníc. A ako hovoria hráči, ktorí zostali, slovenský trh má špecifiká. Pragocentrizmus nefunguje.
Veľké nadnárodné spoločnosti, ktoré český a slovenský trh vnímajú ako celok, chcú mať spravidla na týchto trhoch i rovnakých partnerov. A na tento paradox môže doplatiť GE Money druhý raz.
Veľké reťazce ako Tesco či IKEA vypísali tendre na nových poskytovateľov finančných služieb na Slovensku. Konkurencia má šancu zabrať priestor, ktorý doteraz patril výhradne GE Money.
Podľa neoficiálnych informácií zákazku Tesca získal práve Home Credit. A GE Money sa právom obáva, že britský reťazec bude chcieť spolupracovať s rovnakým partnerom na celom česko-slovenskom trhu.
Jednotka či dvojka?
Pohľad na čísla týchto a konkurenčných spoločností hovorí, že GE Money a Home Credit veľkosťou preskočia aktuálnu slovenskú jednotku – popradský Consumer Finance Holding (CFH). No dcéra VÚB banky s týmto tvrdením nesúhlasí.
CFH je príklad spoločnosti, ktorá bez silnej bankovej skupiny nevedela ďalej rásť. Sú to vyše tri roky, čo majitelia značiek Triangel a Quatro predali firmu VÚB banke, respektíve jej matke.
A presunuli sa na ňu aj divízie kreditných kariet a úverov na bývanie. V súvahe spoločnosti je necelých 200 mil. € pohľadávok voči klientom. To by Home Credit po spojení s GE Money prekonal.
No to sú len pôžičky, ktoré poskytujú divízie Quatro, Triangel, Q-Car a Slovenská požičovňa. Ešte raz taká suma je v podsúvahe spoločnosti, spresňuje finančný riaditeľ CFH Ján Hollý.
Sú to úvery na bývanie a pôžičky z kreditných kariet, ktoré financuje VÚB a má ich vo svojej bilancii. No holding toto portfólio nielen sprostredkúva, ale i spravuje.
Vrátane týchto aktív úverové portfólio CFH prevyšuje 400 mil. €. A otvára otázku, nakoľko možno CFH ešte považovať za nebankovú inštitúciu.

Foto - Profimedia.cz