Do tohtoročného boja poisťovní o motoristov môže zreteľne zasiahnuť internet. Hneď tri spoločnosti sprevádzkovali weby, na ktorých si záujemcovia môžu zistiť, koľko ich povinné poistenie vyjde v ktorej poisťovni a prípadne i poistku uzavrieť. Motoristom tak ušetria zdĺhavé a komplikované porovnávanie cenníkov poisťovní a prípadne i cestu do pobočky.
Prevádzkovatelia webov sú zároveň zmluvnými partnermi poisťovní. Za sprostredkovanie poistencov cez svoje internetové služby majú od poisťovní zľavy. Podľa toho, kto z nich si aké zľavy vybojoval a ako sa s nimi delí s motoristami, sa líšia aj ich vlastné ceny pre motoristov. A nejde o zanedbateľné rozdiely. Pri autách s menšou kubatúrou môže motorista ušetriť na ročnom poistnom okolo tisíc korún. Pri silnejších autách až niekoľko tisíc korún.
Napríklad poistka na auto s objemom valcov dva litre a výkonom 120 kilowattov v ČSOB Poisťovni by cez stránku superpoistenie.sk vyšla na 12 727 Sk. Web autocall.sk ju ponúka za 12 091 Sk a služba netfinancie.sk za 21 136 Sk.
Rozdiel medzi najlacnejšou poistkou a najdrahšou tak predstavuje viac ako 9-tisíc korún. Je ťažké povedať, ktorá z webových služieb je najlacnejšia. Pri rôznych autách a rôznych poisťovniach vychádza najlacnejšie vždy iná spoločnosť.
- NEPREHLIADNITE:
- 115435>eTREND radí: Povinné zmluvné poistenie 2008
- 114353>Pokojné zmluvné poistenie. Zatiaľ
Maklérske zľavy

Konateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Netfinacie Vladimír Cvik vysvetľuje, že na internetových stránkach poisťovní si klient môže vyrátať len základné ceny bez zliav. Stránky sprostredkúvajúce poistenie klientom automaticky zarátajú vstupné zľavy či maklérske zľavy, ktoré daná spoločnosť dostane od poisťovne.
Záleží od konkrétnej spoločnosti, akú časť svojich zliav pustí klientovi. Maklérske firmy žijú z provízií a čím drahšie poistku predajú, tým viac na nej zarobia. Poisťovňa im väčšinou stanoví len minimálnu cenu poistenia. Ak ju predajú drahšie, zarobia viac.
Od novembra by sa mali ceny u všetkých internetových maklérov zjednotiť. „Rozdiely, ktoré v niektorých prípadoch vznikli, sú zapríčinené tou skutočnosťou, že jedna z uvedených spoločností ešte nezapracovala akciové zľavy do svojho programu. Od 1. novembra 2007 budú ceny povinného zmluvného poistenia jednotné na všetkých stránkach,“ povedala pre eTREND Michaela Erseková z poisťovne OTP Garancia, kde sa venuje spolupráci s maklérskymi spoločnosťami.
Poistka na počkanie
Ceny dnes nie sú jediný faktor, ktorý odlišuje internetových maklérov. Rozdiel je i v spôsobe uzavretia poistnej zmluvy. Pri poistení cez stránku netfinancie.sk a autocall.sk klient dostane poštou zmluvu, ktorú podpíše a pošle naspäť.
Jedine stránka superpoistenie.sk ponúka uzatvorenie poistky priamo cez internet. Motorista tak môže byť poistený od okamihu, kedy vyplní a potvrdí formulár na stránke. Vzápätí má možnosť vytlačiť si dočasnú bielu kartu, s ktorou sa preukazuje policajnej kontrole alebo na jej základe prihlási nové auto na dopravnom inšpektoráte. Po zaplatení poistky dostane poštou bielu aj zelenú kartu.
Ďalší rozdiel v portáloch je i v počte poisťovní. Netfinancie.sk nemajú zatiaľ v ponuke zaradenú najväčšiu Allianz – Slovenskú poisťovňu. Tá ako jediná nepoužíva na stanovenie ceny klasické tabuľkové cenníky ale modrú kalkulačku, do ktorej je pre výpočet ceny poistky potrebné zadať údaje. Preto je prepojenie cenníka Allianz – Slovenskej poisťovne s inou kalkulačkou zložitejšie.
Konateľ spoločnosti Superpoistenie Marek Dudáš tvrdí, že pôvodne chceli Allianz zapracovať do svojho cenníka tak, že by využívali priamo modrú kalkulačku na internetovej stránke poisťovne. Pri každej zmene modrej kalkulačky by sa výpočet na ich stránke znefukčnil. V súčasnosti síce tiež využívajú modrú kalkulačku, ale Allianz im vopred dáva informácie o všetkých zmenách. Majú tak čas zapracovať ich do svojho systému.
Internetoví makléri sa líšia aj úrovňou bezpečnosti, ktorú svojim klientom poskytujú. Iba na stránke superpoistenie.sk vypĺňajú motoristi svoje osobné údaje na zabezpečenej stránke. U jeho konkurentov klienti píšu svoje údaje na klasickej nešifrovanej stránke.
Teraz to príde
Makléri očakávajú najväčší nápor na svoje stránky v nasledujúcich dňoch, keď poisťovne zverejnia cenník na budúci rok. Tvrdia, že ich budú okamžite zapracovávať do svojich webov, tak aby si klienti mohli čo najskôr vyrátať nové ceny poistenia.
Podľa M. Dudáša si 90 percent ľudí vyberá najlacnejšiu poistku. Keďže povinné poistenie neslúži na krytie škôd klienta ale toho, koho klient poškodí, býva motoristom zväčša jedno, či si vyberú lepšiu alebo horšiu poisťovňu.
Foto - Flickr.com