V internetovom obchode som si v decembri objednala nárazník pre moje auto, ktoré bolo búrané v cudzej krajine a nebolo pojazdné. Samozrejme, aby sa nárazník objednal, bolo treba uhradiť sumu 719 euro. Sumu som uhradila vložením peňazí na účet spoločnosti na Slovensku. Nárazník mal byt zaslaný na adresu servisu, do krajiny kde bolo auto odstavené. Toto všetko sa odohralo v decembri. Ani v polovici apríla mi spoločnosť nebola schopná poslať nárazník, auto je stále nepojazdné v cudzej krajine. Požiadala som internetový obchod o vrátenie peňazí. Vraj mi bankovým prevodom previedli kúpnu cenu na môj účet v banke. Moja banka tvrdí, že na môj účet nebolo žiadne peňažné prostriedky prevedené a internetový obchod so mnou už nekomunikuje. Na koho sa mám obrátiť?

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji, ktorý sa vzťahuje aj na nákup tovaru a služieb cez internet, ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú inak, predávajúci je povinný objednávku spotrebiteľa splniť do 30 dní od jej doručenia. Ak predávajúci nesplní zmluvu, pretože objednaný tovar nemôže dodať alebo službu poskytnúť, je povinný o tom bezodkladne informovať spotrebiteľa a do 15 dní mu vrátiť cenu zaplatenú za tovar alebo preddavok, ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú na náhradnom plnení. 

Ak predávajúci nedodá tovar a ani nevráti kúpnu cenu alebo preddavok v zákonom stanovenej lehote, dostáva sa do omeškania, pričom splnenia uvedenej povinnosti sa môže spotrebiteľ domáhať aj súdne, žalobou o vydanie bezdôvodného obohatenia resp. návrhom na vydanie platobného rozkazu a to najneskôr do 2 rokov od kedy sa spotrebiteľ dozvedel, že došlo k bezdôvodnému obohateniu a kto sa na jeho úkor obohatil. Formulár návrhu na vydanie platobného rozkazu je dostupný aj na internetovej stránke Ministerstva spravodlivosti SR.

V prípadnom súdnom konaní si môže spotrebiteľ uplatniť okrem vrátenia kúpnej ceny a úrokov z omeškania aj všetky preukázané náklady, ktoré vynaložil na objednanie tovaru, prípadne požadovať náhradu škody, ak mu bola spôsobená, ako aj náhradu trov konania. Popri uplatnení si nároku súdnou cestou sa môže spotrebiteľ obrátiť so svojím podnetom aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, nakoľko porušenie povinnosti vrátiť včas kúpnu cenu je správnym deliktom, za ktorý môže byť predávajúcemu uložená pokuta do výšky 3.319,39 EUR. Uloženie pokuty predávajúceho nezbaví povinnosti vrátiť kúpnu cenu spotrebiteľovi.

V prípadnom súdnom konaní budú predávajúci a spotrebiteľ povinní preukázať tvrdené skutočnosti. Spotrebiteľ tak bude musieť v konaní o vydanie bezdôvodného obohatenia okrem iného preukázať, že došlo k bezdôvodnému obohateniu na strane predávajúceho, a že k takémuto bezdôvodnému obohateniu došlo na úkor spotrebiteľa. 

Zároveň nie je možné vylúčiť, že opísaným konaním predávajúceho mohla byť naplnená aj skutková podstata niektorého z trestných činov (napr. trestného činu podvodu, v prípade, že by bol spotrebiteľ úmyselne uvedený do omylu a predávajúci, resp. konkrétna fyzická osoba konajúca v jeho mene, nikdy nemal v úmysle tovar dodať a ani vrátiť kúpnu cenu). V tejto súvislosti máte právo obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní.

Autorka pôsobí ako advokátka v spoločnosti PRK Partners.

Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.       

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch

Podvod pri objednávke tovaru cez internet
Podvod pri objednávke tovaru cez internet
Podvod pri objednávke tovaru cez internet
Podvod pri objednávke tovaru cez internet