• Ako sa zmenia podmienky predajcov motorových vozidiel po vstupe do EÚ? Budú musieť získať licenciu od importéra vozidiel, alebo môžu priamo dovážať vozidlá od výrobcu?

Predaj a servis motorových vozidiel upravuje v Európskej únii Nariadenie EC č. 1400/2002. V ňom sa už pojem importér nevyskytuje, nahradil ho zástupca výrobcu.

Výrobca vozidiel si zvolí spôsob predaja na danom teritóriu a určí štandardy pre predaj vozidiel, ktoré musí predajca splniť. Výrobca zároveň určí i spôsob objednávania a distribučné kanály – čo môže ale nemusí byť prostredníctvom teritoriálneho zástupcu.

Jednoznačne však na danom území musí byť niekto poverený výrobcom, kto bude za danú značku prideľovať Osvedčenie o evidencii motorového vozidla (bývalé technické preukazy) pre nové vozidlá a plniť povinnosti výrobcu voči orgánom štátnej správy (napr. MDPT SR).

Hoci teoreticky by bolo možné, aby predajca nakupoval u výrobcu, podľa riaditeľky sekretariátu Združenia automobilového priemyslu SR Márie Novákovej výrobca jednoznačne nepripustí, aby si tisíce predajcov z celej únie k nemu individuálne chodili po vozidlá.

Keďže Nariadenie EC č. 1400/2002, platí v EÚ iba od októbra 2003, systém je nový i pre krajiny EÚ a aj v únii prebieha jeho dolaďovanie. K uvedenej problematike organizuje ZAP SR 19. marca 2004 konferenciu "Zásadné zmeny v predaji, servise vozidiel a v oblasti náhradných dielov po vstupe SR do EÚ" - bližšie informácie nájdete na stránke www.zapsr.sk.

Na vybrané otázky zadané do Europoradne na www.euroinfo.gov.sk odpovedá tím žurnalistov eTRENDU a týždenníka TREND.