Nedodržanie podmienok lízingovej zmluvy niečo stojí

Zhruba každé druhé auto nezaplatí kupujúci v hotovosti, ale spláca ho postupne. Najčastejšie formou lízingu. V zmluve sa tak zaviaže, že bude niekoľko rokov uhrádzať splátky a po dohodnutej dobe ho odkúpi.

A tak ak nájomca stratí záujem užívať a odkúpiť auto, nemôže dodržať zmluvné podmienky. Lízingovky klientom vyjdú v ústrety, nechajú si však za ochotu zaplatiť.

Ľahšia dohoda

Najčastejším dôvodom predčasného ukončenia lízingovej zmluvy zo strany nájomcu je odpredaj auta. V takomto prípade klient zaplatí požadovanú sumu lízingovke, stáva sa majiteľom vozidla a môže ho predať ďalej za cenu, akú si dohodne. V najväčších lízingovkách evidujú mesačne niekoľko desiatok predčasných ukončení z dôvodu odpredaja.

Čo je dnes samozrejmé, nebolo ešte pred pár rokmi bežné všade. Podmienky zmlúv niektorých lízingoviek dodnes jednostrannú výpoveď zmluvy zo strany prijímateľa lízingu zakazujú. Možné je iba ukončenie dohodou. To je aj prípad spoločnosti Volkswagen Finančné služby Slovensko (VWFS).

Napriek tomu je dohoda ľahšia ako kedysi. „Ak by lízingovka takýmto žiadostiam klientov nevyhovela, získala by nespokojných zákazníkov. A to si dnes na lízingovom trhu nemôže dovoliť,“ vysvetľuje vedúca správneho oddelenia VWFS Adriana Balážová, ako boj o zákazníka zmenil prístup k návrhom na predčasné ukončenia lízingu. Klienti splácajúci automobil dnes môžu kedykoľvek nezáväzne a bezplatne požiadať o kalkuláciu.

Zjednodušili sa pravidlá

Vo výpočte finančného vplyvu predčasného ukončenia zmluvy nájde nájomca niekoľko položiek, nielen dohodnutú zostatkovú hodnotu automobilu. Je medzi nimi poplatok, ktorý dosahuje niekoľko tisíc korún. Konkrétna výška sa líši nielen v závislosti od lízingovky, ale aj od platobnej disciplíny klienta a okamihu, kedy chce zmluvu zrušiť. Poplatok má pokryť predovšetkým náklady spojené s predčasným ukončením, ale zároveň plní motivačnú funkciu.

Lízingovky, prirodzene, nepostupujú tak, že by si okrem poplatku vypýtali už iba nesplatenú časť istiny. Chcú aj časť pôvodne kalkulovaného finančného výnosu. A pri zmluvách uzavretých do konca roka 2003 aj ďalšiu položku. Dovtedy účtovali a odpisovali predmet ony, od januára tohto roka má túto povinnosť nájomca.

Do hry tak vstupuje zosúladenie účtovníctva s novovzniknutou situáciou, ktorá prináša z dôvodu nedodržania minimálne 3-ročnej doby lízingu prenajímateľovi náklady. Tie si vypýta od klienta. „Nový spôsob znamená, že nájomca preplatí menej,“ potvrdzuje A. Balážová.

Nedodržanie podmienok lízingovej zmluvy niečo stojí

Ušlý zisk si nenechajú ujsť

Lízingové spoločnosti používajú viacero spôsobov, ako vyrubiť klientovi časť svojej očakávanej marže. Kým VWFS pôvodný úrok zníži o aktuálnu sadzbu, za ktorú môže peniaze uložiť na medzibankovom trhu, CAC Leasing má pevne stanovenú jednu štvrtinu zostávajúcej marže. Tatra-Leasing uviedol, že si účtuje celý „ušlý zisk“. Neskôr informáciu upravil v zmysle, že napriek dohodnutým podmienkam, ktoré ho na to oprávňujú, si ušlý zisk neuplatňuje.

Hoci môžu lízingovkám predčasne splatené peniaze ďalej zarábať, svoje trvanie na zaplatení časti marže si obhajujú. „Ponúkame produkt na vopred stanovenú dobu, počítame s výnosmi, podľa nich zostavujeme plány,“ argumentuje A. Balážová.

Predčasné ukončenie je vec dohody, ak klient na požiadavky lízingovej spoločnosti nepristúpi, neumožní mu ho. „Také sú naše podmienky. Nepamätám si však klienta, ktorému by sa nepozdávali,“ hovorí vedúci oddelenia správy na odbore autoleasingu CAC Leasingu Ľudovít Hrušecký.

Podľa neho ani nejde o vysoké sumy. Napríklad automobil v cene bez DPH 250 000 Sk, na ktorý bola vopred zaplatená 30-percentná časť obstarávacej ceny (kedysi označovanej ako akontácia či prvá zvýšená splátka) a jeho lízing trvá tri roky, sa rozhodne nájomca predčasne splatiť po roku a pol. Na ušlom zisku tak lízingovke zaplatí zhruba 1 650 Sk. V prípade, že zmluvu uzatvoril pred 31. decembrom 2003, zaplatí kvôli spomínaným účtovno-daňovým dopadom spolu 3 064 Sk.

Súčasťou balíka služieb lízingovej spoločnosti býva povinné aj havarijné poistenie auta. Klienti, ktorí auto predčasne odkúpia, často zabúdajú, že sa musia poistiť nanovo, upozorňuje L. Hrušecký.

Elegantnejšie riešenie

Ak je cieľom nájomcu odpredaj auta, môže si záväzkok voči lízingovke riešiť aj inak – jeho postúpením na druhého nájomcu. „Takéto riešenie je najelegantnejšie,“ hovorí Ľ. Hrušecký. V CAC Leasingu prevažujú prevody práv a povinností zo zmlúv nad predčasnými ukončeniami: tých prvých je mesačne zhruba 70 až 80, to znamená 15 percent z novouzatvorených zmlúv. Predčasných ukončení evidujú 50 až 60. Ide o počty v kategórii automobilov do 3,5 tony, teda osobné aj úžitkové vozidlá.

Nový nájomca musí súhlasiť s dohodnutými podmienkami a musí ho schváliť aj lízingovka. „Žiadosť sa posudzuje ako nová zmluva s prihliadnutím na už splatenú časť ceny. V rámci dodatku sa menia iba zmluvné strany,“ vysvetľuje manažér marketingu a poistenia OTP Leasingu Tomáš Filípek.

Pokračovateľa lízingu si musí klient nájsť sám. „Pokračovateľov nesprostredkovávame. Nevieme totiž ručiť za stav vozidla, akú cenu bude jeho súčasný nájomca požadovať a podobne,“ vysvetľuje Ľ. Hrušecký.

Lízingovky však zvyčajne poskytnú priestor svojej webovej stránky na bezplatnú inzerciu. Prevod nie je zadarmo, zvyčajne zaň pýtajú rovnaký poplatok ako za predčasné ukončenie, teda niekoľko tisíc Sk.

Vrátenie vozidla sa nevypláca

Keď je dôvodom zrušenia či zmien v lízingovej zmluve nedostatok peňazí, riešením môže byť aj predĺženie trvania zmluvy. Alebo so súhlasom lízingovky klient auto ďalej za odplatu prenajme.

Za spôsob, ktorý môže byť pre klienta najmenej výhodný, označuje Ľ. Hrušecký odovzdanie vozidla spoločnosti. To prichádza na rad, keď nájomca auto už nechce používať či nemá dosť peňazí na jeho splácanie, no nemá ho komu predať. Podľa toho, ako je úspešná lízingovka pri predaji, vyplatí pôvodného klienta. Odpočítať si bude chcieť všetky náklady.

Ich podiel môže byť – v prípade, že sa pre lepšiu predajnosť vozidla zvolí nízka cena – vysoký. „Našu stratu prenášame na klienta. V súčasnosti sa autá predávajú ťažko. Môže to trvať mesiace aj rok. Cenu pritom každé dva týždne prehodnocujeme,“ dodáva Ľ. Hrušecký. Výsledkom tak môže byť, že nie lízingovka, ale klient doplatí rozdiel.

Foto – Miro Nôta