Vtip na úvod. Video plné optimizmu a spokojnej rodiny. Tak sa začínala oficiálna časť info večera spoločnosti Lyoness v Martine. Spoločenstvo sľubuje prítomným, že ako členovia využívajúci tento systém si konečne budú môcť splniť sny. Peniaze zabezpečí systém Lyoness. Stačí, keď budú nakupovať rovnako ako doteraz. „Budúcnosť sa už začala,“ podotýka tajomne martinský prednášajúci Róbert Višňovec.
Základ systému
V letný podvečer sa informačnej prednášky zúčastnilo viac starých členov „klubu“ ako nových záujemcov. Pomáhali neznalému publiku odpovedať na otázky typu „čo potrebujeme na to, aby sme si splnili svoje sny“. No model, ktorý by mal členom generovať nemalé peniaze, nie je vôbec jednoduchý. Spôsob fungovania matematického binárneho modelu s desiatimi druhmi odmien firma prezrádza postupne. Jedna podvečerná prednáška na vysvetlenie, čo znamená konto pozícií, ako sa „vyhospodária“ a čo je matrix, nestačí.
Základná filozofia je jednoduchá a nie je nová. Firma lanári obchodníkov, aby nemíňali peniaze za inzerciu, ale aby v prospech nákupného spoločenstva zľavili z ceny tovaru. Lyoness im za to sľubuje väčší obrat a lojálnych zákazníkov. Takúto funkciu plní veľa vernostných systémov. Ako sa chce presadiť Lyoness? Namiesto palety rozličných výhod, u každého obchodníka inej, ponúka jedinú. Jedno percento z nákupu u tisícky zmluvných predajcov. Od malých rodinných podnikov ako je predajňa s ručne robenými višňami v čokoláde so stopkou v Tekovských Lužanoch po veľké obchodné reťazce, ako sú Hypernova, Nay Elektrodom, Baumax či sieť čerpacích staníc OMV.
Aby bol systém jedinečný, mala by výhody zabezpečiť jediná karta Lyoness. Ale nie je to tak. Klient s ňou nakúpi u menších predajcov. U najväčších obchodných partnerov, ktorými Lyoness tak často operuje, môžu členovia nakupovať iba cez poukážky s logom konkrétneho predajcu. U každého platia iné. Poukážka platí rok, potom automaticky prepadáva. Spravidla má hodnotu päť eur, no klient ich musí v kancelárii Lyonessu objednať aspoň za 140 eur.
Potiaľto je iný univerzálny vernostný systém – Sphere Card – výhodnejší. Tiež pokrýva rôzne segmenty, no ponúka okamžité zľavy pri nákupe od päť do 30 percent. Zákazník Lyonessu dostane naspäť iba jedno percento (s výnimkou OMV, kde je spätná náhrada len pol percenta). Ale za nákup zaplatí plnú sumu. Jedno percento mu firma pošle na bankový účet. No nie hneď. Treba počkať, kým obchodník zľavu Lyonessu vyplatí a kým sa vyzbierané rabaty zaokrúhlia na desať eur. Aj z toho vie Lyoness urobiť výhodu. „Zbohatol niekto, kto kupoval akciové veci? Aj tak ušetrené peniaze niekde oplieskal,“ argumentuje prednášajúci. Akoby sa peniaze na účte minúť nedali.
Niečo za niečo
Ale jedno percento nie je všetko. Ak bude zákazník Lyonessu robiť podomového predajcu a prihlási do systému ďalších ľudí, dostáva pol percenta aj z ich autorizovaných nákupov. Ak naverbuje aktívnych zákazníkov, ktorí prilákajú ďalších členov, dostáva pol percenta aj z nákupu týchto „nepriamych známych“. K dispozícii je aj návod na použitie s účinnými otázkami pre potenciálnych zákazníkov. „Nevysvetľujte systém, je komplikovaný. Stačí sa opýtať: nakupuješ? Keby sa ti tie peniaze vrátili späť, páčilo by sa ti to? A pozvite ich sem,“ radí R. Višňovec. No nie je to jednoduché. „Ešte sa mi nepodarilo nikoho prihlásiť,“ sťažuje sa diskutér na webe. „Ja mám pod sebou päť ľudí, ale neviem, ako ich presvedčiť, aby požiadali aspoň o tie Tesco poukážky,“ reaguje na fóre iná klientka.
Za nového používateľa musí odporúčateľ zaplatiť desať eur. Je to cena za takzvaný informačný „uvítací balíček“. Cieľom podľa slovenského šéfa firmy Ivana Haranta je, aby každý novoregistrovaný klient dostal popri karte aj rovnaké informácie. Aby sa investícia skoro vrátila, treba sa zamerať na nadšencov, ktorí budú systém využívať. Teda prestanú chodiť do najbližšieho obchodu, ale zájdu k partnerskému obchodníkovi a budú kupovať poukážky.
Spätnými náhradami a priateľskými bonusmi sa jednoduchosť systému končí. Pokračuje kontom pozícií, ktoré sa klientom tvoria zo zvyšných rabatov. Obchodníci totiž poskytujú zľavy viac ako dve percentá. Spravidla od troch až po 26 percent, tvrdí R. Višňovec. Napríklad Hypernova poskytuje zľavu osem percent. Bez jedného percenta, ktoré si necháva spoločenstvo, má všetko dostať klient. Nevedno kedy.
Vrátia sa „neskôr“. Ukladajú sa do takzvanej pozície. Tá vznikne, ak sa zo zvyšných rabatov nahromadí suma 50 eur. Potom ide do zúčtovacieho binárneho systému a má za úlohu sa „vyhospodáriť“ na deväťnásobok, teda na 450 eur, vysvetľujú lyonessáci. Až vtedy systém peniaze vyplatí. Teda keď klient vhodne nakupuje a robia to aj ľudia, ktorých prihlásil. Konkrétne – keď bude mať pozícií naokolo sedemdesiat. Celkom ako pyramída. Ale podľa R. Višňovca nikto nie je prvý ani posledný. Len sa zaraďujú do poradia.
No keď príde reč na to, ako sa dá systém predbehnúť, rétorika prednášateľa sa zmení. Podľa neho tí, čo využili príležitosť dávnejšie, sú hore. A nováčikovia sú na začiatku.
Kedy a z ktorého člena nákupného spoločenstva sa stane „boháč“ a kto si odnesie len drobné, systém nevie odhadnúť. Závisí to od toho, ako sa bude snažiť a aké bude mať šťastie. Ako často nakupuje a akých ľudí pod seba zaregistruje. Alebo od toho, či chce systém využívať „efektívne“ a predplatením pozícií zúčtovanie urýchli. Za sedem pozícií poukladaných pekne za sebou – aby ho nik nepredbehol – zaplatí 350 eur. A raz by ich „vyhospodárené“ mal dostať späť.
No to je len základňa, takzvaná hospodárska kategória číslo jeden. Je ich päť. Aj v ďalších dvoch sa dajú pozície predplatiť. Preddavok za to, že sa klient stane členom „biznis tímu“ a buduje „kariéru“, stojí dvetisíc eur. „Na otvorenie biznisu to nie je moc,“ obhajuje nepovinnú investíciu prednášajúci. Zároveň môžu biznis členovia investovať do reklamných kampaní v rôznych krajinách. Ak sa do systému prihlásia klienti sami, bez toho, aby ich niekto odporučil, zaradia sa do „matrixu“ tomu, kto investoval do kampane. Náhodným výberom. No nikto nevie zaručiť, ako aktívni kupujúci a používatelia systému z kampane vzídu.
Členovia, ktorí sa chcú dozvedieť viac, sa môžu zúčastniť viacdňových biznis seminárov. Tu im spoločnosť vysvetlí všetkých desať druhov odmien, ktoré vie systém vyplácať. Podľa skúseností niektorých členov sa dá systém lepšie pochopiť najskôr po druhom či treťom seminári. Možno aj to, že výnosy firma vypláca v hrubom. Povinnosť zdaniť provízie i odmeny je na klientoch. „Využite túto možnosť, aby ste ovplyvnili svoju budúcnosť,“ vyzýva na záver R. Višňovec.
Za a proti
Postoj ľudí k Lyonessu, ktorý založil v lete 2003 Rakúšan Hubert Friedl, je veľmi vyhranený. Jedni ho zbožňujú a obhajujú, investujú všetky peniaze do pozícií a reklamných kampaní. A veria, že objavili perpetuum mobile. Iní ho odsudzujú a kritizujú. Rétorika prednášajúcich im pripomína sektárske spôsoby a rozprávkové výnosy zas skrachované nebankové subjekty. Odrádza ich komplikovanosť. Každý priestor na vysvetlenie sa zdá ľuďom zvnútra malý. Aj po základné informácie treba ísť minimálne na dvojhodinovú prezentáciu.
Členovia presýtenie vylučujú. „Systém zo svojej podstaty nemá dôvod, aby prestal fungovať,“ tvrdí slovenský šéf I. Harant. Pokiaľ ho ľudia budú využívať a nakupovať, vždy budú podľa neho pozície tvoriť a tým prispievať k fungovaniu. „No predsa len nejaké riziká existujú a ja ich vyjadrím pojmom vyššia moc,“ dodáva.
Zodpovedné inštitúcie jedenástich krajín, kde Lyoness funguje, kontrolujú jeho činnosť, ale na nič nezákonné neprišli. Martinský „učiteľ“ neistým záujemcom odkazuje: „preverili si nás národní aj nadnárodní obchodní partneri. Majú tieto kolosy právne oddelenia? No vidíte.“ Ale tento argument má slabinu. Najväčší obchodní partneri zatiaľ neakceptujú karty, iba vydávajú originálne poukážky a poskytujú zľavy. Nápis Lyoness na žiadnom nákupnom poukaze nefiguruje.