Veľký manažérsky hit roku 2006 bude maličkosť, lepšie povedané, veľa maličkostí. Inteligentný pojem, ktorý bude formovať myslenie v oblasti manažmentu a podnikania, bude detail – rozdelenie veľkých vecí na malé časti. Veľkolepé globálne stratégie sa stanú beznádejne staromódnymi.

Namiesto toho budú firmy reagovať na požiadavky trhu v konkurenčnom prostredí dvoma spôsobmi – sústredia sa na efektivitu a využitie lokálnych trhov. Pri oboch spôsoboch hrá dôležitú úlohu sústredenie sa na detail.

V našom modernom svete však manažéri nebudú používať slovo detail, ale výraz, ktorým sa s ležérnym pokojom budú oháňať, je granularita.

Toto slovo sa zvyčajne používa v súvislosti s cukrom a nejaký čas sa vyskytovalo v oblasti IT. Granularita označuje veľkosť zložiek – čím menšie sú čiastočky, tým väčšia je granularita, a preto aj flexibilita celku.

V roku 2006 sa tejto myšlienky chopia manažéri a aplikujú ju do všetkých hľadísk svojej podnikateľskej činnosti. Granularita bude „in“.

Dôsledky sa prejavia v manažmente podnikov. Keďže sa zaostrí na malý obraz, charizmatický strategický vodca ostane bez práce.

Prvý úder mu pred piatimi rokmi uštedrila kniha Jima Collinsa Good to Great, v ktorej spochybnil obraz generálneho riaditeľa so silným ego. Odvtedy tu pretrvával dopyt po tichom vodcovi, ktorý je silný v oblasti coachingu a motivovania. Teraz si aj on bude musieť odsadnúť na zadné sedadlo.

Všeobecne budeme v roku 2006 o téme vodcovstva počuť oveľa menej, čo bude vítaná zmena, keďže za posledných pár rokov sme sa tejto témy už prejedli. Kníh s názvami ako Zvučné vodcovstvo (Resonant Leadership) a Vodcovstvo na hrane (Leadership Above the Rim) bude menej.

Namiesto veľkého lídra sa na scénu vráti stredný manažér. Niektoré podniky začnú znova zamestnávať manažérov, ktorých sa za posledných 15 rokov zbavovali. Nebudú to nazývať reštrukturalizácia, svoje aktivity však ospravedlnia tým, že podnikanie granulujú, robia ho lokálnejším, efektívnejším a flexibilnejším.

Manažérsky hit roku 2006 - granularita

Dôraz na detail sa bude odrážať v smerovaní k insourcingu, využitiu vlastných zdrojov. Podniky prestanú zjednodušovať štruktúry svojich organizácií a takisto zbavovať sa aktivít, ktoré nepovažujú za kľúčové.

Osvoja si komplikovanejší prístup – všetky činnosti, ktoré pre nich predtým (dosť nekvalitne) robili outsourcingové firmy, začnú vykonávať vo vlastnej réžii. Letný štrajk zamestnancov firmy Gate Gourmet –outsourcovanej cateringovej divízie British Airways, ktorá leteckú spoločnosť zásobovala potravinárskymi výrobkami, bol lekciou o tom, ako si môže spoločnosť poškodiť povesť, keď stratí kontrolu nad činnosťou, od ktorej závisí.

V roku 2006 sa niektoré call-centrá vrátia späť z Ázie a spoločnosti vytvoria predajné centrá, kde sa na telefonáty bude odpovedať v blízkosti zákazníka. Znovu tiež začnú zamestnávať vlastných kuchárov a strážnikov.

Jediný, kto svoju prácu späť nezíska, bude pani, čo v kancelárii varievala kávu – automaty na kávu ju, bohužiaľ, pripravili o prácu navždy.

Kladenie dôrazu na detail bude hrať do karát finančným riaditeľom, ktorí opäť získajú pozíciu najdôležitejšej osoby vo firme. Ich pozícia utrpela porážku po škandále firmy Enron a zatienila ju aj posadnutosť firiem po kreativite a inovácii.

V roku 2006 budeme o týchto témach počuť menej – viac budeme počuť o metrike (aby som použil to hrozné slovo). Medzinárodné normy finančného výkazníctva (IFRS), nové nariadenia, prísnejšie pravidlá podnikového riadenia a všeobecné zameranie na množstvo opaskov a praciek, to všetko bude pre finančného riaditeľa priaznivé. On bude totiž jediný, kto bude všetkým týmto pravidlám rozumieť.

Vedomosti = x3g - y(m10 + w) - 12k

V roku 2006 bude v oblasti manažmentu letieť nový módny výstrelok, ktorý budú všetci nasledovať. Posledné roky sa masových módnych noviniek ako reengineering, benchmarking a totálne riadenie kvality (TQM) veľmi nedržali – tie už idú do starého železa.

Nová móda bude pravdepodobne o meraní a kvantifikovaní. Niekto príde s vedeckou metódou merania vedomostí. Bude to veľmi komplikované (projekt Six Sigma bude pritom len detskými čmáranicami), závislé od IT a nejaký čas z toho budú všetci nadšení.

V roku 2006 nastane zmena v používaní e-mailu. Manažéri konečne pochopia, že ide o nebezpečný spôsob komunikácie, ktorý nie je vhodný, aby ho používali pri svojich mimomanželských vzťahoch, o čom sa už presvedčil aj Harry Stonecipher z firmy Boeing.

Nie je to ani bezpečné miesto na diskusie o akýchkoľvek iných ako verejných a nekontroverzných informáciách. Výmena súkromných informácií sa bude uskutočňovať prostredníctvom telefónu, medzi štyrmi očami alebo sa nebude uskutočňovať vôbec.

To však neznamená, že manažéri vyhodia všetky svoje BlackBerries, Palm Piloty a mobilné telefóny. Stále ich budú milovať a kupovať si najnovšie modely, ale nebudú ich mať v aktovke.

Bude to tak čiastočne aj preto, lebo biznismeni riadiaci sa naozaj podľa poslednej módy už nebudú nosiť aktovky. Budú nosiť aerodynamické čierne závesné cyklistické tašky, lebo ich manažérskym doplnkom v štýle najnovšej módy roku 2006 bude bicykel.

Po jazde na veľmi drahom bicykli, ktorý bude kvôli dochádzke do práce značne pretechnizovaný, prídu manažéri do kancelárie v krátkych cyklistických nohaviciach. V úschovni bicyklov sa budú chváliť, že rám je z Japonska a prehadzovače z Kanady – jednoducho jazdia na tom najgranulovanejšom bicykli.

Lucy Kellaway: fejtónista, Financial Times – autor diela Martin Lukes: Kto mi posunul BlackBerry? (Viking)