Lízing alebo faktoring môže byť vhodnejší

Lízingové a faktoringové firmy sú tiež citlivé na bonitu svojho klienta, jeho profesionálne kvality a podnikateľský zámer. Pružnosť reagovať aj na potreby začínajúceho podnikateľa im umožňuje rozloženie rizika medzi jeho dodávateľov a odberateľov.

Lízingom môže prefinancovať hlavne najbežnejšie technológie a zariadenia. Ak by mal priveľmi špecifickú požiadavku, úspech závisí od ochoty jeho dodávateľa dohodnúť sa s lízingovou spoločnosťou.

V prípade faktoringu, keďže ide o obchod s pohľadávkami, je zasa dôležitá bonita a dostatočne široké porfólio odberateľov. Ak je podnikateľ závislý od jedného obchodného partnera alebo dosahuje malý obrat, vo faktoringovej firme neuspeje.

Ak viete predať

Nie je umenie vyrobiť, ale predať, hovorí ekonomická poučka. A podnikatelia dodávajú – predať, dostať ihneď zaplatené a peniaze obracať ďalej.

Lízing alebo faktoring môže byť vhodnejší

Práve na prefinancovaní pohľadávok je postavená činnosť faktoringových spoločností. Ich obrat na Slovensku vlani prevýšil 15,8 miliardy korún. Z toho zhruba dve tretiny tvorili práve pohľadávky malých a stredných podnikov.

V prvom polroku tohto roka dosiahol obrat spoločností združených v Asociácii faktoringových spoločností (AFS) už takmer 11,5 miliardy korún.

Začínajúci podnikateľ s dobrým nápadom a zabezpečeným odbytom je klient, o ktorého majú faktoringové spoločnosti záujem. „Len začnite podnikať, ukážte, že viete doviezť, aj predať,“ vyzýva šéf AFS a súčasne riaditeľ jednej z nich - OB Helleru – Martin Senčák.

Keď podnikateľ predá tovar odberateľom a vystaví faktúru, faktoringová spoločnosť ho vie prefinancovať. „Síce nie vopred, ale rýchlo,“ zdôrazňuje M. Senčák.

Pri prvom kontakte je pre faktoringovú spoločnosť dôležitá profesionálna minulosť podnikateľa, hlavný je však najmä podnikateľský plán. Nepotrebujeme, aby bol na tridsiatich stranách, postačí aj jedna kvalitná A4,“ hovorí M. Senčák. Musí však obsahovať kvalifikovaný odhad nákladov a výnosov, pohľadávok a záväzkov.

„Musíme vedieť, aké bude portfólio odberateľov, platobné podmienky v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch, ako bezpečné sú jeho kontrakty,“ poznamenáva. Už kvalita týchto údajov dáva podľa M. Senčáka dobrý obraz o profesionalite nádejného podnikateľa.

Dôležitý je počet

Faktoring je založený na postúpení pohľadávky dodávateľa na faktoringovú spoločnosť. Tá si zväčša zabezpečí možnosť spätného postihu dodávateľa v prípade, že odberateľ nezaplatí.

Lízing alebo faktoring môže byť vhodnejší

Dodávateľ získa v krátkom čase namiesto pohľadávky peniaze. Zo začiatku to môže byť 60 percent, neskôr je štandardom 80 percent výšky fakturovanej sumy. Zvyšok dostane po úhrade odberateľom.

Za preddavkovú platbu platí podnikateľ faktoringovej firme úrok, podobne ako v banke, a faktoringový poplatok. Jeho výška závisí od veľkosti obratu.

Pri malých firmách býva do 1,4 percenta hodnoty pohľadávky, pri firmách s obratom nad sto miliónov klesá pod jedno percento. V bankovej terminológii možno financovanie cez faktoring prirovnať ku kontokorentnému úveru.

„Banka však nevie tak pružne reagovať a meniť výšku kontokorentného rámca. Pri faktoringu úver priamo závisí od aktuálnej výšky postúpených pohľadávok,“ vysvetľuje rozdiely M. Senčák.

Klient môže previesť na faktoringovú spoločnosť aj celú správu pohľadávok. Stojí za to si zrátať, či takto ušetrí na administratíve, inkase či prípadnom vymáhaní pohľadávky.

Dôraz kladú faktoringové spoločnosti na počet odberateľov podnikateľa. „Ideálne je, ak ich je aspoň desať a ani jeden z nich nemá na obrate tretinový podiel,“ myslí si M. Senčák. Ak by totiž podnikateľ stratil najvýznamnejšieho zákazníka, zvyšok obchodov by mu nemusel pokryť ani zisk, ale ani časť nákladov. Ak by sa dostal do defaultu, problémy by mohla mať aj faktoringová spoločnosť.

„Odberatelia, ktorí majú zaplatiť za tovar krachujúcej spoločnosti, väčšinou platiť prestávajú,“ pripomína M. Senčák. Kvalitu odberateľov faktoringové firmy sledujú a robia si vlastné hodnotenia. Väčšinou sú založené na dátach, ktoré zozbierali počas svojej činnosti a dopĺňajú ich údajmi z verejne dostupných zdrojov.

Služby nie

Faktoringové spoločnosti kupujú pohľadávky od podnikov zaoberajúcich sa obchodom a výrobou. „Nefinancujeme služby. Je totiž ťažké posúdiť ich úroveň,“ upozorňuje M. Senčák.

Chybný tovar možno ľahko reklamovať, kvalita služby sa hodnotí ťažšie. Výnimkou je v prípade OB Helleru financovanie kamiónovej dopravy, kde je podľa M. Senčáka vykonanie služby ľahko kontrolovateľné.

Keďže faktoringové spoločnosti majú pri každom novom klientovi fixné náklady, neoplatia sa im obchody s nízkym objemom pohľadávok. To je zároveň aj limitujúcim faktorom ich záujmu o malých a začínajúcich podnikateľov. Ak ich obrat predstavuje napríklad pár desiatok tisíc korún mesačne, vo faktoringovej firme nepochodia.

Pohľadávky financované cez faktoring v SR

(2003)

Prevzaté pohľadávky
(mil. Sk vrátane DPH)

Medziročná zmena
(%)

Priemerná splatnosť
(dni)

OB Heller Factoring

5 182,60

-4,8

98

Factoring Slovenskej sporiteľne1

4 376,90

n

VÚB Factoring

2 478,40

-36,3

50

Tatra banka

2 011,00

-8,5

45

OTP Factoring Slovensko

942

98,6

70

Transfinance Slovakia

813,6

-4,3

60

n – nedostupný údaj
1 Spoločnosť vznikla 19. decembra 2002

PRAMEŇ: TREND Analyses

Základnou podmienkou napríklad OB Helleru je ročný obrat okolo desať miliónov korún. VÚB Factoring žiada, aby obrat pravidelných pohľadávok s odloženou splatnosťou bol aspoň päť miliónov korún.

Pohľadávky pritom musia byť uhradené hladkou platbou, čiže bez využitia dokumentárneho akreditívu či inkasa. Faktoring Slovenskej sporiteľne žiadny limit obratu vopred nestanovuje.

Hranice však nie sú nemenné. „Vieme, že prvý rok je najťažší, limity nemusí firma spĺňať hneď,“ podotýka šéf OB Helleru. Práve táto faktoringová spoločnosť má vo svojej klientele najväčší podiel malých podnikov. „Financujeme aj spoločnosti dodávajúce veľké technologické celky, aj výrobcov kartónových škatúľ či dokonca predajcu metiel,“ dodáva M. Senčák.

Rozhoduje dodávateľ

Lízing alebo faktoring môže byť vhodnejší

Kým faktoringové spoločnosti posudzujú hlavne riziko odberateľov, lízingové spoločnosti sa sústreďujú okrem klienta na dodávateľov. Oproti bankám vedia byť pri posudzovaní rizika klienta miernejšie, pretože sú majiteľmi prenajímaných vecí a stavajú na svojich vzťahoch s dodávateľom. Ak by klient nesplácal lízingové splátky, môžu mu prenajímanú vec odobrať a predať, prípadne ju spätne odkúpi dodávateľ.

Preto môžu byť prístupnejšie aj k obchodom so začínajúcimi podnikateľmi. Sledujú však reálnosť podnikateľského plánu alebo predchádzajúce skúsenosti podnikateľa.

„Zmluvu so zákazníkom, ktorý má históriu, môžeme schváliť na základe jeho výsledkov. Ak máme začínajúceho podnikateľa, obrátime sa na dodávateľa a chceme garancie spätného odkupu lízovanej komodity,“ hovorí riaditeľ pre stroje a zariadenia v ČSOB Leasingu Marek Gašparík.

Garancie sú podľa neho nevyhnutné najmä pri špeciálnej technike. „Stavebné stroje, kolesovú techniku či vysokozdvižné vozíky ľahko získa aj firma bez histórie. Ak by totiž aj nedokázala lízing splácať, ide o tovar, ktorý sa dá ľahko umiestniť na trhu,“ dodáva.

Štartujúci podnikatelia podľa podpredsedu Predstavenstva CAC Leasingu Róberta Martinka obvykle ani nepožadujú žiadne špeciálne vybavenie. „Skôr sú to autá, zbíjačky, drevoobrábacie či kovoobrábacie stroje, ktoré si ľahko nájdu iného kupca,“ hovorí. Pri posudzovaní žiadosti o lízing môžu byť nápomocné aj referencie žiadateľa od iných firiem či dodávateľov.

Akontácia súvisí s rizikom

Riziko klienta si lízingové spoločnosti regulujú výškou prvej splátky. „Tá závisí od podnikateľského zámeru, obvykle žiadame akontáciu desať až dvadsať percent,“ hovorí M. Gašparík. Ak ide napríklad o ľahko predávané vysokozdvižné vozíky, od podnikateľa pri 20-percentnej akontácii nepožadujú ani biznis plán či iné výkazy, stačí uhradiť časť obstarávacej ceny.

S kapitálovou vybavenosťou klientov však majú lízingovky podľa R. Martinka najčastejšie problémy. „Zákazník musí byť ochotný do projektu niečo vložiť,“ prízvukuje. Stredne veľké úspešné firmy už dostávajú lízing aj s nulovou akontáciou.

Cenovo je porovnateľný s bankovými úvermi, je však administratívne menej náročný. Od tohto roku si navyše môže klient lízovaný predmet odpisovať z daňového základu, počas prenájmu však zostáva majetkom lízingovej spoločnosti.

Foto – Miro Nôta