V roku 2001 som bol prvým zamestnancom spoločnosti Ahold Retail na Slovensku. V strednej Európe trvalo opojné obdobie hypermarketov a značka patrila do prvej trojky maloobchodu vo svete.

Rok nato začalo turbulentné obdobie pre celý Ahold. Svetová pozícia klesla, začala sa reštrukturalizácia, a v čase, keď sme na Slovensku rozchodili vyše dvadsať obchodov, prišlo oznámenie korporácie o úmysle odísť z poľského a slovenského trhu. Bol rok 2006, zamestnávali sme v tejto krajine vyše dvetisíc ľudí, mali sme stovky dodávateľov a vykazovali červené čísla.

Prišiel som do práce, vianočný trh naberal na obrátkach a ľudia sa ma pýtali, čo budeme robiť do konca roka. Moje deti boli zvedavé, kde si teraz budú ony a ich spolužiaci kupovať slaninové rožky.

A to naozaj trvám na tom, aby sme doma nehovorili o práci. Rozhodol som sa robiť to, čo vieme najlepšie. Kvalitný obchod. Bez veľkých slov a korporatívnych hesiel.

Poľská sieť Aholdu sa zakrátko predala, u nás sa začalo prezentovať viacero záujemcov o kúpu. Neistá situácia mala zvláštny vplyv na ľudí – paradoxne sa urýchlili procesy, prebehla remodelácia predajní, ujasnili sme si hodnoty a ciele.

Ľahko povedať, ťažko žiť (Názor)

František Csivre

Denne som sa rozprával so svojím manažmentom, chodil po obchodoch a presviedčal ľudí. S regionálnymi riaditeľmi som bol takmer v dennom kontakte.

Rozhodli sme sa zamerať na to, čo dokážeme ovplyvniť každodennou prácou – na ponuku pre zákazníka. Na ponuku, kde sa cení skutočná kvalita.

Pozval som k nám predstaviteľov korporácie, aby za číslami videli ľudí a ich prácu. Aby sa neunáhlili v tabuľkách, ale aby nám dali šancu ukázať, že tento rok urobíme výborné čísla. Museli sme presvedčiť vedenie v Holandsku a svetovú dozornú radu.

Slovensko sa stalo precedensom v dejinách Aholdu. Vlaňajšie pozitívne hospodárske výsledky a priaznivé očakávania od slovenského maloobchodného trhu boli hlavnými príčinami, ktoré ovplyvnili rozhodnutie zostať v krajine.

Som hrdý na všetkých našich zamestnancov, že sme to dokázali. Presvedčil som sa, že je nesmierne dôležité dať ľuďom cieľ a dôvod zlepšovať sa. Že je dôležité nadchnúť a presvedčiť, že najdôležitejšia motivácia nie je finančná.

Hľadal som optimistov a snažil som sa z nich urobiť spojencov. Vždy počítam s tým, že optimistov a pesimistov je tak po dvadsať percent. Zvyšok sú nerozhodní.

Vždy bojujem o nich. Ak ich získam a presvedčím, vyhrávame všetci.

Či ide o ťažký rok, alebo blízku budúcnosť, či o zamestnancov, alebo zákazníkov. Nesľubujem zázraky, no stále trvám na tom istom – kvalitná ponuka každý deň.

Autor je generálny riaditeľ spoločnosti Ahold Retail Slovakia.

Foto - Archív