Pri nástupe do nového zamestnania musí pracovník rátať s tým, že sa bude musieť adaptovať na firemnú kultúru svojho pôsobiska. Každá spoločnosť bez ohľadu na to, či je malá alebo veľká uplatňuje vo svojich vnútorných štruktúrach, ako aj smerom navonok, určité pravidlá a postupy, ktoré sa zvyknú označovať ako firemná kultúra. Jej podstatou je znášanie hodnôt, názorov, presvedčení, vzťahov a modelov správania, ktoré sa formovali počas celej existencie organizácie.

S vlastnou iniciatívou

Firemnej kultúre sa musí prispôsobiť každý pracovník, ktorý prichádza do spoločnosti. Preto by sa mal zaujímať o to, ako to vo firme býva, ešte skôr, než podpíše pracovnú zmluvu. Veľakrát sa totiž stáva, že na prvý pohľad vyzerá všetko v poriadku. Zamestnanec má dobrý plat, zaujímavú prácu, ale napriek tomu nie je na novom pôsobisku spokojný. Nastáva u neho dezilúzia, pretože sa nedokáže vnútorne stotožniť s vnútornými pravidlami fungovania firmy, ktoré sa priečia jeho názorom a postojom.

Nemusí mu vyhovovať napríklad to, že v organizácii je veľa vecí daných a poskytuje len malý priestor na kreativitu a uplatňovanie individuálnych prístupov. Niektorým ľuďom môže už len zaznamenávanie príchodov a odchodov do práce pripadať ako väzenie. Mnohé podniky riadia svoj vnútorný život pomocou striktných postupov, ktoré upravujú interné smernice a predpisy. Napríklad že vyúčtovanie pracovnej cesty musí obsahovať aj záznam z rokovania alebo že pozvať obchodného partnera na pracovnú večeru možno len s písomným súhlasom vedúceho úseku.

Manuál na obsluhu

Na firemnej kultúre záleží, aj keď ju nevidno

Firemná kultúra na druhej strane zamestnancovi zjednodušuje externú adaptáciu a vnútornú integráciu. Poskytuje mu návod, ako má postupovať v konkrétnych situáciách, napríklad pri riešení reklamácie alebo sťažnosti nespokojného zákazníka. Pracovníkovi to dáva istotu, že koná správne a v súlade s očakávaniami organizácie.

Mnoho vecí prináležiacich k firemnej kultúre neexistuje na papieri, ale uplatňujú sa ako zvykové právo. V takýchto prípadoch by mal vedúci oddelenia alebo priamy nadriadený čo najskôr zasvätiť nového zamestnanca do zaužívaných postupov. Upozorniť ho napríklad na to, že zmenu služby nestačí dohodnúť so zákazníkom len telefonicky, ale treba, aby poslal aj písomnú objednávku.

Nový zamestnanec by mal rátať s tým, že v rámci organizácie existujú aj menšie subfiremné kultúry, ktoré prežívajú v jednotlivých oddeleniach. Hoci sa zásadne neodlišujú od hlavnej firemnej kultúry, určité jemné odlišnosti sa predsa len môžu vyskytnúť. Väčšinou vyplývajú z rozdielnych riadiacich metód, ktoré používajú jednotliví šéfovia oddelení. Na niektorých úsekoch napríklad môžu vyžadovať, aby sa z porád robili zápisnice, na iných si vystačia len s ústnou dohodou.

Až za hranice

Zmyslom firemnej kultúry je poskytovať zamestnancom pocit spolupatričnosti a identity. No nielen im kultúra často preniká aj navonok a vnímajú ju i klienti, odberatelia a obchodní partneri.

Do firemnej kultúry patrí aj to, akým spôsobom spoločnosť komunikuje a hodnotí prácu svojich zamestnancov. Prejavuje sa tiež prostredníctvom vonkajších symbolov v akej lokalite má organizácia sídlo, aké používa hlavičkové papiere a vizitky, ako sa obliekajú jej zamestnanci a podobne. Do firemnej kultúry patria aj zvyky, rituály, večierky, oslavy, ale aj témy, ktoré sú pre okolie tabu.

Toto všetko vplýva na spokojnosť pracovníka a zohráva dôležitú rolu v jeho stotožnení sa s politikou firmy. Prichádzajúci zamestnanec by sa preto mal na tieto veci pýtať a organizácia by mu na ne mala pravdivo odpovedať.

Autor je ekonomický riaditeľ Slovenskej Grafie.

Foto - Profimedia.cz