Firemná kultúra a firemné hodnoty sú termíny, o ktorých si väčšina ľudí myslí, že ich dôverne pozná. Dennodenná prax však ukazuje, že to tak nie je.
V polovici 90. rokov minulého storočia začali aj niektoré spoločnosti s výlučne slovenským kapitálom definovať svoje poslanie. Chceli tým jednoducho a výstižne charakterizovať význam existencie firmy a jej prínos pre zákazníkov.
Poslanie spoločnosti začali používať ako súčasť svojej komunikácie voči zákazníkom. Firemné poslania vidno na výstavách a veľtrhoch, sú zvýrazňované vo firemných profiloch a tie najkratšie a najvýstižnejšie sa dostali aj na firemné logá.
Časom a, prirodzene, pod vplyvom zahraničných spoločností, ktoré na Slovensko prinášali definície prvkov firemnej kultúry, si aj manažéri a majitelia slovenských spoločností uvedomili, že ich firmy nejakú kultúru majú.
Spôsob fungovania, organizácia práce v spoločnosti, systém uznávaných hodnôt, ale aj forma prejavu a komunikácie – von alebo dovnútra, to všetko sú prvky firemnej kultúry. Treba ich rozpoznávať ako niečo, čo spoločnosť charakterizuje, robí ju jedinečnou a zaujímavou nielen pre zamestnancov, ale aj pre zákazníkov. Jedným zo základných prvkov firemnej kultúry sú firemné hodnoty.
Niečo neznáme

Firemné hodnoty sú súborom základných spôsobov správania, komunikácie a postojov voči kolegom a zákazníkom. Priamo ovplyvňujú definovanie pracovných postupov a schopnosť efektívneho a úspešného fungovania spoločnosti. Firemné hodnoty majú skutočný význam iba vtedy, ak sa s nimi stotožní čo možno najviac zamestnancov.
Bolo by zaujímavé opýtať sa zamestnancov spoločností, či poznajú hodnoty firiem, v ktorých pracujú. Väčšina by to nevedela. Firemné hodnoty pritom majú slúžiť ako základné normy správania, prístupu k práci a k ľuďom.
Príkladom by v tomto smere mal byť hlavne manažment spoločnosti. Nedávno som sa zúčastnil na rebrandingu nadnárodného podniku. Súčasťou procesu bolo aj nové redefinovanie firemných hodnôt. Tím vybratých ľudí z našej firmy pôvodné firemné hodnoty rozobral až na ich podstatu a naspäť ich pretlmočil v slovenčine tak, aby zodpovedali ich základnej podobe a pritom oslovovali čo najširší okruh zamestnancov.
Hodnoty v praxiDefinícia firemných hodnôt by mala byť jednoduchá a zrozumiteľná. Na základné charakterizovanie firemných hodnôt stačí aj niekoľko slov. Uvediem príklad z našej spoločnosti.
Odhodlanosť, inovatívnosť, otvorenosť. Za týmito troma slovami sa ukrýva ich ďalšie rozvinutie vo vzťahu k vlastnej osobe, k spoločnosti a zákazníkom. Takáto definícia potom zahŕňa ucelený súbor postojov a správania v týchto troch rovinách.
No žiadne firemné hodnoty nemajú význam, pokiaľ sa s nimi nestotožnia zamestnanci. Jednoducho povedané, firemné hodnoty treba žiť. Je potrebné uviesť a vysvetľovať ich všetkým zamestnancom.
Vhodné príležitosti sa vždy nájdu. Manažéri by sa mali následne presvedčiť, či zamestnanci hodnotám rozumejú a chápu ich význam pre svoju prácu.
Aj novoprijímaní zamestnanci by mali byť informovaní o firemných hodnotách a ich význame pre spoločnosť už počas prvých dní na novom mieste. Dokonca, už konfrontácia uchádzačov o prácu s firemnými hodnotami by mohla ušetriť mnohé vzájomné sklamania po nástupe do zamestnania.
Definovať a udržiavať firemné hodnoty nie je povinnosť. Pre spoločnosť, v ktorej o nich každý vie a je s nimi stotožnený, však môžu byť konkurenčnou výhodou. Výhodou v zmysle pozitívneho spôsobu myslenia, vzťahu k firme a k zákazníkom. Firmy, ktoré to dokážu, vytvárajú predpoklady na dlhodobejšie partnerstvo so zákazníkmi.
Autor je obchodný riaditeľ spoločnosti Logica.
Foto - Profimedia.cz