Tiež poistenie sociálne a zdravotné za december 2005 vidím ako problém. Je to zaväzok roku 2005 alebo 2006?
Ak by som ukončovala podnikanie, tak by som o všetky tieto položky upravila daňový základ, ale keď je prechod medzi spôsobom uplatňovania výdavkov, tak váham, či treba postupovať rovnako, ako v podvojnom účtovníctve pri ukončení účtovného obdobia (všetko striktne rozdeliť podľa charakteru), alebo vychádzať z inventúry, kde tieto pohľadávky a záväzky nie sú uvedené?
V jednoduchom účtovníctve evidujeme pomocné evidencie ako napr. knihu došlých faktúr (záväzky) a knihu ostatných záväzkov, kde prichádzajú do úvahy napríklad záväzky z titulu platenia splátok za elektrickú energiu, lízing, záväzky voči poisťovniam, záväzky voči zamestnancom, daňovému úrad a pod.
V knihe vystavených faktúr máme evidovať naše pohľadávky za vykonané práce. Zákon nám jednoznačne u neplatiteľov DPH neukladá povinnosť, do akého termínu máme vystaviť našu faktúru. Obvyklé je: čo najskôr.
Pre účely správnosti účtovníctva, jeho preukaznosti je potrebné dovystavovať všetky práce našim odberateľom k termínu 31. 12. 2005, prípadne ak končíme podnikanie, tak potom ku dňu ukončenia živnosti. Po určenom dni ukončenia podnikania už nemôžeme faktúrovať, nemáme IČO, živnosť sme odovzdali.
V jednoduchom účtovníctve nedochádza k časovému rozlíšeniu nákladov pri bežných faktúrach, ktoré ste vymenovali. Nám ide len o záväzky (náklad bude len pri úhrade a v rozsahu zaplatenia).
Faktúra prišla a my máme povinnosť ju zaevidovať. Ak je vyhotovená napríklad až 6. 1. 2006, tak ju zaevidujeme v knihe faktúr, kedy prišla, teda až po 6. 1. 2006. O tomto záväzku k 31. 12. 2005 neúčtujeme.
Poistenie za SZČO za mesiac december je pre nás záväzkom, je to naša pravidelná platba so splatnosťou vždy k 8-dňu nasledujúceho mesiaca.
Toto všetko zahŕňame do inventúry. Do záväzkov evidujeme aj daň z príjmov, kedže je to záväzok, ktorý vyplýva z výpočtu daňového priznania za rok 2005.
Autorka je daňová poradkyňa, členka Slovenskej komory daňových poradcov.