Únia autodopravcov Slovenska dala k návrhu hromadnú pripomienku a vyzýva svojich členov, aby ju podporili. Únia potrebuje 500 podpisov na portáli právnych predpisov, aby sa ministerstvo financií ich pripomienkami zaoberalo.  

V analýze vplyvov v zákone rezort financií tvrdí, že návrh neovplyvní fungovanie podnikateľov. Autodopravcovia si myslia iné.

Naši platia oveľa viac ako v ČR

Ešte v marci podpísala Únia autodopravcov dohodu s ministerstvom dopravy, v ktorej sa rezort zaviazal, že bude riešiť ročné sadzby dane z motorových vozidiel tak, aby boli na štandardnej úrovni okolitých krajín.

"Podľa našich prepočtov a v porovnaní s inými okolitými krajinami, napríklad Českou republikou, navrhovaná novela poškodí podnikateľské prostredie na Slovensku a bude veľmi negatívne až likvidačne pôsobiť na naše spoločnosti," tvrdí únia. Pripomína, že rozdiely v konečných výškach sadzieb sú priepastné a to na úrovniach až 1-tisíc eur na rok a kamión. Navyše sa extrémne roztvárajú nožnice medzi staršími a novšími vozidlami. 

"Napríklad rozdiel medzi súčasným a navrhovaným stavom je až 500 eur na rok pri 26 tonovom vozidle v emisnej triede 4. Únia si myslí, že tento návrh podporí a urýchli odchod dopravcov do zahraničia. Toto tvrdenie dokladá prepočtom sadzieb podľa tonáže a veku áut a žiada, aby sa sadzba dane upravia na úroveň ako je to v Českej republike.

Ekologická zľava len pre tretinu

S novými sadzbami nie je spokojné ani druhé združenie dopravcov Česmad Slovakia. Súhlasí s tým, aby sa cestnú daň už neurčovali samosprávne kraje, teda aby sa zaviedla jednotná daň pre celé Slovensko. Pozdáva sa mu aj systém ekologických zliav, to znamená že hybridné autá by platili polovičnú daň a elektrické by ju neplatili.

Dopravcom sa ale nepáči, že zníženie dane pre ekologické vozidlá by si mohlo uplatniť len 35 percent nákladných vozidiel registrovaných na Slovensku. Združenie súčasne požaduje, aby sa tieto zľavy neurčovali v závislosti od roku výroby auta, ale od jeho prvej registrácie.
Chce tiež, aby sa ponechal súčasný systém prepočítavania dane na deň. Zmena na mesačnú hodnotu by totiž podľa dopravcov nezaručila reálne zachovanie percentuálnych zliav od prvej registrácie auta.

"Združenie však zásadne nesúhlasí s výškou zliav, ktoré boli v rámci zmeny tohto zákona nastavené na 20, 15 a 10 percent a s dobou trvania týchto zliav, teda dvoch, štyroch a šiestich rokov," tvrdí Česmad v stanovisku. Tieto zľavy by sa mali upraviť najmenej na 45, 30 a 15 percent v období troch, šiestich a deviatich rokov. S takýmto návrhom Česmad prišiel už pred dvoma rokmi, ale rezort financií ho neakceptoval.

Zmeny v cestnej dani

  • sadzby dane bude určovať vláda v nariadení
  • cestná daň sa má zjednotiť na sadzbu platnú v Banskobystrickom kraji, ktorá je najnižšia spomedzi VÚC
  • nový zákon by mal platiť už na zdaňovacie obdobie roku 2015
  • základ dane pre osobné vozidlo sa bude určovať na základe zdvihového objemu valcov motora v cm3 a pre úžitkové vozidlo a autobus podľa počtu náprav a hmotnosti vozidla
  • výšku dane ovplyvní vek auta. Daň sa bude znižovať počas šiestich rokov od výroby auta. Za dva roky staré vozidlo by mal podnikateľ platiť daň o 20 percent nižšiu, nasledujúce dva roky nižšiu o 15 percent a ďalšie dva roky o desať percent
  • po šiestich rokoch ďalšie tri roky by sa  mali autá zdaniť "základnou" ročnou sadzbou. Po uplynutí deviatich od výroby vozidla by sa mali zvýšiť ročné sadzby o desať percent po dobu jedného roka a o 20 percent pre vozidlá staršie ako desať rokov
  • hybridné autá by mali platiť polovicu ročnej sadzby dane, elektrické by ju platiť nemali
  • za vozidlo použité v kombinovanej dopravy najmenej 60-krát daňovník zaplatí polovičnú daň

Porovnanie sadzby dane z motorových vozidiel

1.    12-tonové auto - na dani zaplatí menej len v prípade, ak je najmenej v 5. emisnej triede, rok výroby 2011. Aktuálna daň v samosprávnom kraji Banská Bystrica je 541 eur. Podľa návrhu by zaplatil podnikateľ za auto o 14 eur menej, teda 527 eur. Pre porovnanie, v ČR sa dnes za toto auto platí len 236,22 eura

2.    18-tonové vozidlo - na dani zaplatí menej len v prípade, ak je najmenej v 5. emisnej triede, rok výroby 2011. Aktuálna daň v banskobystrickom samosprávnom kraji je 950 eur. Podľa návrhu by zaplatil podnikateľ za auto o 24,35 eura menej, teda 925,65 eura. Pre porovnanie, v ČR sa dnes za toto auto platí len 518,40 eura

3.    26-tonové vozidlo - na dani zaplatí menej len v prípade, ak je najmenej v 5- emisnej triede, rok výroby 2011. Aktuálna daň v banskobystrickom samosprávnom kraji je 1 267 eur. Podľa návrhu by zaplatil podnikateľ za auto o 32,80 eura menej, teda 1 234,20 eura. Pre porovnanie, v ČR sa dnes za toto auto platí len 597,16 eura

4.    33-tonové vozidlo - na dani zaplatí menej len v prípade, ak je najmenej v 5. emisnej triede, rok výroby 2011. Aktuálna daň v nitrianskom samosprávnom kraji je 1 838,44 eura. Podľa návrhu by zaplatil podnikateľ za auto o 169,04 eura menej, teda 1 669,40 eura. Pre porovnanie, v ČR sa dnes za toto auto platí len 951,48 eura

Zdroj: Únia dopravcov Slovenska