Čítateľ TREND.sk je SZČO, vykazuje zjednodušenú daňovú evidenciu. "Prenájom je riadne prihlásený na daňovom úrade, príjmy a výdavky súvisiace pri prenájme evidujem oddelene od podnikania. Je potrebné mať určitý predmet činnosti v živnostenskom liste, alebo si môže nehnuteľnosť zaviesť do majetku ktokoľvek?  Ak byt vlastním a prenajímam od roku 2011, je možné dať ho majetku až za zdaňovacie obdobie 2013?" pýta sa.

Dať byt do majetku môže aj ako fyzická osoba a nemusí mať na to živnosť. Keďže ide o nový byt, určite sa mu to vyplatí. V takomto prípade si môže do výdavkov dať okrem nákladov na energie aj odpisy, výdavky na prípadnú rekonštrukciu, výmenu dverí, okien, zasklenie balkóna, vstavanú kuchynskú linku, ďalej výdavky na poistenie bytu, daň z nehnuteľností, príspevok do fondu opráv a aj úroky z hypotéky.

Ak by byt nemal v majetku mohol by si účtovať len výdavky na riadnu prevádzku bytu, a to najmä energie, plyn, poplatky za správu bytového domu, vodné, stočné, odvoz smetí, internet, náklady na inzerciu v realitke, odmenu advokátskej kancelárii. Daniari určite neuznajú žiadne výdavky na rekonštrukciu a ani platby do fondu opráv alebo daň z nehnuteľnosti.

Ako zaradiť byt do majetku

Nehnuteľnosť patrí do štvrtej odpisovej skupiny a odpisuje sa 20 rokov. Čitateľ si každý rok odpíše, teda dá do výdavkov časť z ceny bytu. Odpisy majetku si bude na konci roka zahŕňať medzi svoje daňové výdavky, čím si zníži základ dane. 

Vstupnou cenou bytu pri odpisoch je obstarávacia cena, teda cena, za ktorú byt kúpil. Trhová cena by bola vstupnou len v prípade, že by byt zdedil alebo mu ho niekto daroval. Do nákladov odpis zahrnie od roku, od ktorého byt zaradil do obchodného majetku. Teda za každý rok, odkedy ho vlastnil a nemal ho v obchodnom majetku, odpočíta 1/20 z jej obstarávacej ceny.

To znamená, že na byt starší ako 20 rokov sa odpisy nedajú uplatniť.   

Zahrnutie bytu do majetku pri prenájme znamená zaevidovať - vypracovať zaraďovací protokol o vložení nehnuteľnosti do majetku. Následne musí viesť evidenciu o dlhodobom majetku. 

Do daňového priznania si dá príjmy znížené o 500 eur, čo je suma od dane oslobodená. Výdavky si však daňovník nemôže uplatniť v plnej výške, ale musí ich znížiť rovnakým pomerom, ako boli znížené celkové príjmy z prenájmu o sumu oslobodených príjmov v sume 500 eur. K daňovému priznaniu nemusí prikladať žiadne výkazy z účtovníctva či evidencie.

Nevýhodou prenajímaného bytu v majetku je to, že ak by ho predal skôr ako po piatich rokoch od vyradenia z majetku, bude musieť tento príjem z predaja zdaniť. Ak je doba medzi vyradením z obchodného majetku a predajom kratšia, pri predaji rozhoduje rozdiel medzi predajnou cenou a zostatkovou, teda  "neodpísanou" hodnotou. Tento rozdiel potom musí dodaniť.  

Pravidlá daňovej evidencie

  • doklady nestačí mať odložené v zásuvke alebo nalepené na papieri. Odložené ich musíte mať najmenej 5 rokov
  • všetky príjmy a výdavky sa musia zapisovať podľa času do tabuľky Príjmy a výdavky. Prvý výdavok sa označí napríklad V -0001 a prvý príjem ako P-0001. Na konci roka do výdavkov zapíšete aj ročný odpis, ak máte byt v majetku
  • treba tiež viesť evidenciu v tabuľke o byte zaradenom do majetku a jeho odpise
  • ak daňovník má zásoby, pohľadávky a záväzky, treba ich tiež osobitne evidovať
  • v daňovom priznaní typu B je tabuľka 1c, kde sa tieto údaje zapisujú