Podľa zákona podpíše klient žiadosť o presun účtu v novej banke a tá si od pôvodnej vypýta informácie o nastavených príkazoch a inkasách a na požiadanie informuje o novom čísle aj tretie strany. Napríklad zamestnávateľa alebo mobilného operátora. Prečítajte si, ako na nové možnosti reagujú domáce banky.

Hovorca mBank Tomáš Palovský pripomína, že klienti dlhodobo uvádzali ako základnú bariéru jednoduchého prenosu práve komplikácie s presunom trvalých príkazov, inkás alebo nutnosť informovať o novom čísle účtu svojich platobných partnerov. „Ako internetová banka toto zjednodušenie vítame. Či prinesie výraznejší pohyb na trhu, záleží na tom, ako budú najmä menšie banky túto novinku zdôrazňovať vo svojich komunikačných kampaniach.“ Sami plánujú prispôsobiť novej úprave aj marketingové aktivity. „Argument o jednoduchšom prenesení účtu plánujeme akcentovať pri snahe získať ďalších klientov z trhu.“

Hovorkyňa Tatrabanky Zuzana Povodová upozorňuje, že v tomto období vstupuje do platnosti viacero legislatívnych zmien, ktoré môžu spôsobiť výraznejšie presuny klientov. „To, akou mierou k tomu prispeje práve úprava podmienok presunu účtu, bude veľmi závisieť od prístupu jednotlivých hráčov na trhu.“ Možnosť presunu účtu je podľa nej už dnes zaradená medzi služby, ktoré poskytujú svojim klientom.

Jakub Mendel zo Sberbank pripomína, že presun účtu do inej banky sa bez väčších problémov dal realizovať na Slovensku aj pred spomínanou legislatívnou úpravou. „Preto neočakávame, že táto zmena spôsobí výraznejší presun klientov medzi bankami.“ Sberbank neplánuje spustenie špeciálnych aktivít s cieľom osloviť klientov konkurenčných bánk.

V Česku sa klienti presúvajú čoraz viac

Fio banka má podľa hovorcu Zdenka Kovářa skúsenosti z Česka, kde už teraz umožňujú presun účtu z inej banky. „Využíva ho stále viac ľudí. Klienti nemusia prakticky nič riešiť. Založíme im účet bez poplatku a nastavíme trvalé príkazy a inkasá tak, ako boli zvyknutí v pôvodnej banke.“ Vo Fio predpokladajú, že príliv nových klientov k nim sa zvýši. V budúcnosti plánujú túto možnosť propagovať.

Banky súhlasia, že presun účtu sa výrazne zjednoduší. „V porovnaní s minulosťou v prípade využitia služby switching code odpadajú starosti s vybavovaním podpisov u notára, čím sa šetrí čas i peniaze,“ komentuje hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.

„Po novom bude presun účtov jednoduchší a vďaka skráteným lehotám aj rýchlejší, preto očakávame mierny nárast záujmu zo strany klientov,“ odpísala Ľuboslava Šillerová z Prima banky a dodala, že o možnosti presunu účtu zo starej banky budú informovať štandardne. Naznačila však, že zmeniť banku a získať výhodnejšie podmienky sa klientom určite oplatí.

OTP banka neočakáva výraznejšie presuny klientov. Peter Ohrajter, Head of Marketing, PR a DM dodáva, že switching budú klientom „ponúkať v rovnakom rozsahu ako doposiaľ“.

„Ťažko však predpovedať, či uľahčenie presunu účtu spôsobí zvýšenie presunov medzi jednotlivými bankami,“ zamýšľa sa hovorkyňa Poštovej banky Anna Jamborová a spresňuje, že hodnotiť budú môcť až po určitom čase. „Skúsenosti zo zahraničia však hovoria o tom, že klienti sa nepresúvajú masovo.“

Podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne Marty Cesnakovej je možné, že záujem klientov o túto službu narastie. Dodáva však, že presvedčiť klientov, aby prešli alebo zostali, musia predovšetkým kvalitné produkty a služby, odborný servis, ochotný personál, rýchlosť a ceny.

Ani v ČSOB nepredpokladajú podľa hovorkyne Zuzany Eliášovej významný presun klientov. Ako dodala, možnosť presunu účtu komunikujú aj v súčasnosti.

Prídu aj komplikácie

Presun účtu je bezplatný nielen pre bežných klientov, ale aj pre malých podnikateľov, ktorí nemajú viac ako 10 zamestnancov a obrat pod dva milióny eur. Ak má takýto malý podnikateľ napríklad 50 zamestnancov, poslať každému list znamená výdavky okolo 50 eur. Banky sa zhodujú, že náklady na túto službu nesmú preniesť na klienta. „Klient nám musí pre tento úkon poskytnúť všetky potrebné informácie a tretie strany budeme informovať až na základe jeho úplnej a podpísanej žiadosti,“ upozorňuje PR špecialistka Prima banky Ľuboslava Šillerová a dodáva, že banka nemôže zaručiť, či inkasanti a platitelia informáciu o novom čísle akceptujú.

Ministerstvo financií na otázku o prípadných vysokých nákladoch reagovalo, že v rámci presunu platobného účtu „spotrebiteľ môže, ale nemusí požiadať prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb (novú banku), aby informoval platiteľov uskutočňujúcich úhrady na jeho platobný účet.“ Ak o to požiada, nová banka je povinná o týchto údajoch informovať bezodplatne. Samotný spotrebiteľ však musí poskytnúť kontaktné údaje týchto platiteľov na určenom tlačive. „No nie je to jediná možnosť, spotrebiteľ môže informovať platiteľov o údajoch nového účtu aj sám bez súčinnosti banky,“ dodávajú z ministerstva.

Samotné banky sa na zvýšenú administratívnu záťaž veľmi nesťažujú. „Zavedenie legislatívnych podmienok prinieslo zvýšené nároky na vývoj a naše interné procesy, tieto by však mohli byť vykompenzované samotným zefektívnením presunu účtov do našej banky,“ vysvetľuje T. Palovský z mBank. Na zapracovanie novej úpravy legislatívy mala Sberbank Slovensko dostatok času, vraví jej hovorca J. Mendel. „Preto nepredpokladáme vznik významnejších problémov či komplikácií.“ Problém nevidia ani vo Fio, keďže podobnú službu poskytujú aj v Českej republike.

Pozor na dátumy

Podľa Anny Jamborovej prešla na finančné inštitúcie nová povinnosť: „Musia zabezpečiť bezproblémový presun účtu zo starej banky do novej banky, preto je dôležité sledovať aj dátumy nastavenia alebo zrušenia služieb k účtu.“ Z. Eliášová z ČSOB vysvetľuje, že legislatíva stanovila aj minimálny čas potrebný na presun účtu a to dvadsať pracovných dní odo dňa prijatia riadnej a úplnej žiadosti. „Ak klient sám neurčí neskorší termín, môže sa stať, že takýto časový úsek nemusí stačiť na to, aby všetky zúčastnené strany stihli zmenu čísla účtu zapracovať do svojich databáz.“

„V rámci zmeny legislatívy bol upravený rozsah a jednotlivé úkony súvisiace so switchingom účtu, znamená to pre banku zvýšenú administratívnu záťaž, ale v tejto súvislosti nepredpokladáme žiadne výraznejšie komplikácie,“ píše Peter Ohrajter z OTP banky. Aj Slovenská sporiteľňa a UniCredit priznávajú vyššiu záťaž, no dodávajú, že sa pripravili.