Môže sa stať, že vyhliadnuté auto prestane spĺňať predstavy skôr, ako je lízing splatený. Alebo sa objaví novinka, po ktorej majiteľ stále splácajúci staršie auto zatúži. V takom prípade sa netreba na nový vysnívaný model chodiť iba pozerať. Lízing možno predčasne splatiť, auto lízingovke predať či lízing postúpiť. Ak je dôvodom zmeny vozidla nedostatok peňazí, splátky upraviť.

Kto nedodrží dohodnuté podmienky, platí

Za kratší koniec však v takýchto prípadoch ťahá klient – nájomca. Keď už sa rozhodne pôvodne dohodnuté podmienky nedodržať, zaplatí za to. Koľko presne, to závisí nielen od okamihu ukončenia – koľko chýba do skončenia platnosti zmluvy, ale tiež od spôsobu.

Podľa predstaviteľov lízingových spoločností je pre klienta najefektívnejšie postúpenie lízingu. To znamená nájdenie nového klienta, ktorý bude v lízingu za dohodnutých podmienok pokračovať. V tom mu lízingovka pri postúpení nepomôže. Pokračovateľovi sa totiž nevie zaručiť za stav vozidla. Zároveň je na pôvodnom nájomcovi, akú cenu bude zaň požadovať.

Auto na lízing netreba splácať do konca

Postúpením lízingu ušetrí klient sumu, ktorú by mu inak lízingovka účtovala ako svoje vlastné náklady. Zaplatí iba poplatok vo výške niekoľko tisíc korún.

V súčasnosti však nemusí byť pokračovanie v lízingu výhodné. Pôvodné podmienky, ktoré klient pri uzatvorení získal, totiž ešte vznikli v menej konkurenčnom prostredí a v období vyšších úrokových sadzieb.

Keď sa klientovi nepodarí lízingovú zmluvu postúpiť, môže auto lízingovke odpredať alebo ho naopak predčasne splatiť a následne odpredať tomu, koho si nájde sám. Takto však môže lízingovke zaplatiť viac.

Ústupky lízingoviek

K predčasnému splateniu sú spoločnosti ústretovejšie ako pred niekoľkými rokmi. Dôvodom je konkurencia nielen medzi lízingovkami, ale aj zo strany bánk. A tak je už dnes na rozdiel od situácie spred niekoľkých rokov možné vypýtať si nezáväzne kalkuláciu dosahov predčasného ukončenia, za ktorú klient nič nezaplatí.

A hoci zmluvy jednostrannú výpoveď zakazujú, s možnosťou dohody počítajú. Cesta k nej však vedie cez akceptáciu finančných podmienok. Niekoľkotisícový poplatok totiž nie je jediný výdavok, s ktorým musí klient počítať.

Veľké lízingovky mesačne predčasne ukončia desiatky zmlúv. A to napriek tomu, že klient auto čiastočne preplatí. Konkrétna výška závisí aj od dátumu uzatvorenia zmluvy. Tie od roka 2004 sú jednoduchšie a voči klientovi ústretovejšie. Naopak, komplikovanejšie sú zmluvy do konca roka 2003 pre účtovno-daňové vplyvy.

Lízingová spoločnosť totiž musí svoje účtovníctvo zladiť s novovzniknutou situáciou, ak nie je dodržaná minimálne 3-ročná doba lízingu. Okrem toho v oboch prípadoch zaplatí klient časť vopred kalkulovaného zvýšenia. Či už vypočítanej ako pôvodný úrok znížený o aktuálnu sadzbu refinancovania alebo pevne stanovenú časť, napríklad jednu štvrtinu, zvýšenia.

Pamätať treba na to, že súčasťou lízingových splátok bolo povinne zmluvné a havarijné poistenie. Po predčasnom ukončení tak musia byť uzatvorené nové poistky.

Odpredaj lízingovke môže priniesť najvyššiu stratu. Tá sa ho snaží ďalej predať, a až keď sa jej to podarí, pôvodného nájomcu vyplatí. V prípade, že musela cenu v záujme predaja znižovať, stratu prenáša na klienta. A tak sa môže stať, že nie klient dostane od lízingovky zostatok, ale musí doplatiť rozdiel. Vrátenie vozidla by tak malo byť posledným riešením.

Foto – Miro Nôta