Konateľ firmy Sundl Tomáš Gaisl sa pre zavedenie etického kódexu do jeho firmy rozhodol na letisku v Paríži. Čítal si tam TREND, v ktorom americký manažér George Handy vysvetľoval, ako a prečo tvoriť etický kódex firmy. A že si ho môžu vytvoriť aj v malej firme.

„Oslovilo ma to, tak som si povedal, že to zavediem aj u nás,“ opisuje T. Gaisl. Jeho firma s dvadsiatimi štyrmi zamestnancami prepravuje pneumatiky od subdodávateľov k Volkswagenu. Jej etický kódex bude pritom mať v auguste prvé narodeniny.

Tri efekty

Kódex firmy Sundl nie je ani dlhý, ani zložitý. Má dve strany a hovorí o vzťahoch k zákazníkom, správaní zamestnancov či zodpovednosti firmy voči pracovníkom.

T. Gaisl rátal pri jeho písaní s troma efektmi. Že opíše pravidlá hry, zlepší imidž firmy a zvýši lojalitu zamestnancov. „To prvé sa nám podarilo celkom dobre, ďalšie dva efekty sú dlhodobé,“ hodnotí T. Gaisl.

Pre firmu Sundl, ktorá pracuje pre medzinárodné koncerny, je etický kódex niečím, čím sa môže prezentovať navonok. „Je to plus, ktoré môžeme ponúknuť našim klientom,“ hovorí T. Gaisl. No že by kódex znamenal priamu konkurenčnú výhodu, si nemyslí.

Chápe ho skôr ako dlhodobé budovanie imidžu firmy. „Predpokladám, že to zanedlho bude povinné. Podobne ako to bolo s certifikátmi kvality,“ odhaduje T. Gaisl.

K zvýšeniu lojality zamestnancov pomocou etického kódexu je však konateľ spoločnosti Sundl skeptický. Vo firme totiž pracujú predovšetkým „jednoduchí“ ľudia – vodiči kamiónov a zdvižných vozíkov. „Väčšina má rodinu, ktorú chcú čo najlepšie uživiť,“ vykresľuje T. Gaisl.

Nerobí si ilúzie o tom, že dobré vzťahy v práci zavážia u jeho zamestnancov viac ako peniaze. Predpokladá, že ak by im susedská firma v autopriemyselnom parku pri Lozorne ponúkla o dve tisícky väčší plat, odišli by. „Zatiaľ tento problém nemáme, ale to, že nastane, je možné,“ konštatuje T. Gaisl.

Nenadávať klientom

Jednou z najzávažnejších situácií, ktoré sa snažil etickým kódexom vyriešiť, bola kvalita komunikácie s klientmi. Tak ako všade, aj pri dodávke pneumatík Volkswagenu sa sem-tam nejaká chyba vyskytne.

Ak nič iné, tak etický kódex aspoň opíše pravidlá hry

Čo však spraviť, keď chybu nespraví logistická firma, ale tá, ktorá pneumatiky dodáva? „Naši ľudia síce problém vyriešili, klientovi to však potom nevyberanými slovami odkomunikovali,“ vysvetľuje T. Gaisl.

Preto v kódexe Sundlu stojí, že pri problémoch môže s klientmi komunikovať len manažér. Jedného zamestnanca stálo podobné správanie miesto.

„Aj keď pracoval bezchybne, porušoval etický kódex,“ opisuje T. Gaisl. A dodáva, že pre ostatných to je odstrašujúci príklad.

Pýtali sa partnerov

V Slovnafte hovoria o ich prístupe k etickému kódexu ako o „na slovenské pomery unikátnom“. Na rozdiel od väčšiny veľkých podnikov na Slovensku ho ľudia zo Slovnaftu neprevzali od investora zo zahraničia, ale vytvorili ho priamo vnútri skupiny. „Snažili sme sa ho prispôsobiť podmienkam našej spoločnosti. V danej situácii a danom čase,“ zdôrazňuje Ondrej Patarák z úseku ľudských zdrojov.

Na vytvorenie kódexu si firma najprv pozvala zástupcov všetkých zainteresovaných skupín – investorov, zákazníkov, dodávateľov, štátne orgány, zamestnancov či mimovládne organizácie. S otázkou „Čo očakávate od firmy Slovnaft?“ ich externá konzultanka Anna Remišová postavila do vzájomnej konfrontácie. Predstavitelia Slovnaftu boli na týchto stretnutiach prítomní len ako pozorovatelia.

Rada, poradňa aj okienko

Na to, aby etický kódex nebol len papierom, zaviedol Slovnaft tri inštitúty. Etickú radu, etickú poradňu a etické okienko. Rada, v ktorej sedia predstavitelia Slovnaftu spolu s externými expertmi, je orgán, ktorý rieši etické problémy pracovníkov skupiny Slovnaft.

Ak nič iné, tak etický kódex aspoň opíše pravidlá hry

Etickú poradňu vedie A. Remišová. Niekoľko hodín v mesiaci trávi v Slovnafte a počúva etické problémy zamestnancov, pre ktoré sa potom hľadajú riešenia.

Podľa Elišky Jaškovej, členky etickej rady zastupujúcej úsek ľudských zdrojov, zamestnanci poradňu využívajú dostatočne. „Niekedy chodia do poradne aj s pracovnoprávnymi či psychologickými otázkami. Nie všetci dokážu rozlíšiť, čo je etická otázka,“ ilustruje E. Jašková.

Šíriť etiku majú za úlohu aj podnikové noviny v pravidelnej rubrike s názvom Etické okienko. „Sú v ňom modelové situácie týkajúce sa etických problémov,“ dopĺňa hovorkyňa Kristína Félová.

Budúce číslo Slovnaftára bude napríklad riešiť problém mladej ženy, ktorá v skúšobnej lehote zistí, že je tehotná. V tejto situácii vzniknú hneď dve otázky.

Je alebo nie je etické oznámiť túto skutočnosť šéfovi ešte pred uplynutím skúšobnej doby? Je alebo nie je etické od šéfa ju pre tehotenstvo prepustiť?

V asociáciách sú kódexy bežné

Etické kódexy sú typické nielen pre firmy. Na Slovensku ich ešte stále vo väčšej miere používajú asociácie a profesijné združenia.

Napríklad Národná asociácia realitných kancelárií, ktorá združuje okolo stodesať kancelárií. Jedným z cieľov etického kódexu asociácie je odlíšiť svojich členov od ostatných realitiek.

„Chceme klientovi garantovať korektný a etický prístup,“ zdôvodňuje jej generálny tajomník Martin Lazík. Podľa neho určuje kódex normy, ktoré „nie sú riešené zákonom. Týka sa to vzťahov navzájom, vzťahov ku klientovi a štátu,“ opisuje. Ide pritom o budovanie imidžu profesie.

Zverejnenie kódexu má, samozrejme, za následok to, že ktokoľvek môže kontrolovať jeho dodržiavanie. Podnety skúma dozorná rada asociácie.

„Tento rok už boli tri či štyri prípady, čo sa prešetrovali,“ konkretizuje M. Lazík. Sankciami sú napomenutie, pokuta a v najhoršom prípade aj vylúčenie z asociácie. „Aj taký prípad už bol,“ hovorí M. Lazík. Ďalej konkretizuje iba vysvetlením, že „šlo o finančné prostriedky klienta“.

Foto – Milan Illík