Automobilový priemysel je napriek výzvam, ktoré priniesol geopolitický chaos a colná vojna v Európe, hlavným pilierom hospodárstva krajín Vyšehradskej štvorky.
S tvorbou stoviek tisíc pracovných miest a príspevkom na HDP na úrovni desať až trinásť percent je tento sektor dlhodobo považovaný za motor ekonomického rastu.
No v čase, keď sa svetový automobilový trh mení rýchlejšie ako kedykoľvek predtým, robustné montážne kapacity už nestačia.
Budúcnosť automotivu v rámci V4 stojí na rázcestí a buď sa región premení na centrum inovácií, alebo ho prevalcujú ázijské a americké technologické vlny.
Len montáž nestačí
„Sme regiónom, ktorý sa spolieha na svoje priemyselné dedičstvo, no to dnes už nestačí,“ zaznelo počas automotive panelu na tohtoročnom fóre Visegrad 4 Business. Transformácia smerom k elektromobilite, digitalizácii a udržateľnosti pritom nie je len módny trend, ale je aj existenčnou nutnosťou.
Čína v roku 2023 vyprodukovala vyše desať miliónov batériových vozidiel, čo je viac ako trojnásobok európskej produkcie. Európsky trh navyše stráca schopnosť ponúknuť cenovo dostupné modely, zatiaľ čo čínske značky ako BYD vedia dodať elektromobily pod 15-tisíc eur.
Slovenský trh a širší región V4 tak čelia konkurencii, aká tu doteraz nebola. A nejde len o cenu – ide o rýchlosť inovácie, schopnosť adaptovať sa a integrovať nové technológie, uviedol Miroslav Rosina zo spoločnosti Matador Group.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?