Na trhu slovenskej leteckej charterovej dopravy sa objavilo nové meno – SAM Air. Nejde však o ďalšiu leteckú spoločnosť, ale iba nový názov bývalej Central Charter Airlines Slovakia, slovenskej dcéry ostravského charterového dopravcu, ktorá vznikla vlani na začiatku letnej dovolenkárskej sezóny. Zmena názvu je postupným odrazom premien vlastníckych vzťahov v spoločnosti. Podľa obchodného registra má od apríla v aerolíniách 80-percentný podiel (4 000 eur) holandský občan Joseph Anton Dafesh, za ktorým stojí podľa informácií TRENDU blízkovýchodný kapitál.
Za niečo vyše roka prešla matka aj dcéra zložitým vývojom. Do materskej firmy vstúpil ruský kapitál, zmenila názov na Czech Connect Airlines i zameranie. Z firmy, ktorá vozila k moru dovolenkárov najmä z ostravského a brnenského letiska, sa stal prevádzkovateľ pravidelných liniek z Brna do Moskvy, Sankt Peterburgu či z Karlových Varov do Jekaterinburgu. Slovenská dcéra musela od vlaňajšej jesene postupne lízingovým spoločnostiam vrátiť oba boeingy, hrozil jej zánik a ostravská centrála pre ňu hľadala strategického investora.
V júli CCA Slovakia na znak nových vlastníckych pomerov zmenila názov na Sayegh Aviation Europe a patrí do širokého portfólia Sayegh Group z Šardžá v Spojených arabských emirátoch, ktorej patria desiatky chemických, strojárskych, dopravných a ďalších firiem v službách a realitách. Tento mesiac aerolínie pôsobia aj pod novým obchodným názvom SAM Air.
Rozsah činnosti je nateraz malý, denne lieta zvyčajne iba jeden charter s dovolenkármi najmä do Grécka. Ešte v júni mala spoločnosť získať jeden boeing, pretože však jeho výber a prenájom mešká, lieta za ňu česká CCA a najmä bratislavská spoločnosť Air Explore. Prvé lietadlo SAM Air, ktoré donedávna premávalo u austrálskej spoločnosti Qantas, sa však už nachádza v Budapešti, kde ho dovybavujú avionikou podľa európskych noriem a interiérom podľa predstáv nového prevádzkovateľa. Do Bratislavy má priletieť na prelome augusta a septembra.
Sayegh Group vlastní už niekoľko strojov, od roku 2008 drží aj tri veľké jumbo jety Boeing 747-300 a má ambíciu vstúpiť aj na trh nákladnej dopravy v krajinách Európskej únie. To by sa mohlo možno v budúcnosti udiať prostredníctvom bratislavskej Sayegh Aviation Europe.

SAM Air využíva momentálne aj lietadlo ostravskej spoločnosti Czech Connect Airlines
Foto – Ján Blažej