Rozpočet verejnoprávneho RTVS má vyše 120 miliónov eur. Väčšina doň natečie z koncesionárskych poplatkov, na ktoré sa skladáme všetci. Viac ako tretina prostriedkov ide na výrobu televíznych a rozhlasových programov, pričom značnú časť z nich dodávajú externé firmy. Viaceré z týchto relácií by si pritom RTVS mohla vyrobiť sama a ušetriť. Namiesto toho vedenie uprednostňuje výrobu zvonka a známym aj neznámym firmám podpisuje zákazky za státisíce eur.

Ľudia z mediálneho prostredia aj z RTVS, s ktorými TREND hovoril, nad tým krútia hlavou a viacerí sa zhodujú, že ide o schému, ktorá umožňuje vyťahovať z inštitúcie peniaze. Údajne sa na tom obohacujú konkrétni ľudia.

„Začalo sa to s nástupom Smeru a trvá to doteraz. Mikov manažment mal aspoň lepšie PR, Rezníkov to celé prebral a robí to ešte okatejšie. V kšeftoch majú svoje záujmy ľudia z vedenia, ale aj iné osoby,“ hovorí pre TREND pod podmienkou anonymity vysokopostavený človek z RTVS.

Za všetkým hľadaj Núňeza

Pri výrobe programov nemusí RTVS robiť súťaže, výnimka zo zákona umožňuje objednávať ich priamo. To však neznamená, že by televízia mala pristúpiť na akékoľvek podmienky dodávateľov. „Ona to však robí a sú z toho zjavné predraženia,“ pokračuje človek zvnútra RTVS.

Detská relácia Daj si čas sa vysiela od roku 2014, doteraz za ňu spoločnosti Diploma zaplatila televízia viac ako tri milióny eur. V štúdiách v Mlynskej doline sa 24 častí na jednu sezónu nakrúti v priebehu ôsmich dní. Na výrobe sa podieľajú zamestnanci RTVS aj jej technika. Napriek využitiu interných kapacít je náklad navyše pre externú firmu za jednu časť polhodinovej zábavy pre školákov vyše 16-tisíc eur s DPH.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa