Domáca skupina podnikateľov okolo právnika Jána Sabola má viacero spoločných firiem. Jedna dokonca pretrváva celé desaťročie, i keď popri sabolovcoch je v nej už tretí spoluvlastník. Partneri sa striedajú, no sfúzovaná spoločnosť pretrváva.

Reč je o bývalom Water Holdingu, dnes nesúcom názov Slovenské pramene a žriedla, pod ktorý pôvodne sabolovci vložili svoj biznis s nealko nápojmi spolu s východoslovenským podnikateľom Jánom Šofrankom. Spolok pretrváva, hoci Šofrankov 40-percentný podiel medzitým prevzal Čech Oldřich Šlemr a od neho ďalší český investor Jaroslav Halas.

TREND zisťoval, ako sa udržiavajú sfúzované podniky. Dozvedel sa tiež to, že práve teraz Slovenské pramene a žriedla finalizujú získanie prvej zahraničnej posily.

Manželstvo z rozumu

Dvaja bývalí konkurenti na trhu s nealkoholickými nápojmi – skupina sabolovcov a  J. Šofranko spojili sily do firmy Water Holding koncom roku 2008. Sabolovci do nej posunuli minerálky Budiš, Fatra a Gemerka, východniar zasa malinovky Zlatá studňa a Šofokola, ktorá sa medzitým premenovala na Lokálku. Vo firme sa dodnes zachovalo rovnaké rozloženie síl, keď sabolovci držia 60 percent akcii a partner ostatných 40 percent.

V sfúzovanom podniku sa vymenili traja partneri. Firma však pretrváva

Zdroj: Maňo Štrauch

Spojili sa hlavne preto, že chceli lepšie konkurovať väčším hráčom tunajšieho trhu – Coca-Cole, Kofole i Pepsi. V jednej väčšej firme sa totiž dajú lacnejšie nakupovať suroviny a odberateľov viac oslovuje širšie ponúkané portfólio nápojov. Produkty dvoch partnerov vo Water Holdingu sa doplnili dobre aj z iného dôvodu. Minerálky sabolovcov Budiš a Fatra sú drahšie a ziskovejšie, no nemajú veľký potenciál rastu.

Zlatá studňa je zasa lacnejším brandom, ktorý môže rásť rýchlejšie. Vlani na jar pôvodný názov spojenej firmy zanikol. Water Holding nahradili Slovenské pramene a žriedla. Ide o brand, ktorý sabolovci v biznise s nápojmi využívajú už od prelomu milénia, a tak je oveľa známejší.

Striedanie spoluvlastníkov

Medzitým prišlo už k dvom výmenám spoluvlastníkov. J. Šofranko sa rozhodol odísť z firmy v roku 2015. Jeho podiel mala pôvodne prevziať Kofola, ktorú v jej plánoch pribrzdil slovenský Protimonopolný úrad. Videl za tým ohrozenie konkurencie na trhu s nealko nápojmi. J. Šofranko napokon svoj podiel v spoločnej firme predal na jeseň roku 2016 Oldřichovi Šlemrovi. Český podnikateľ vyhľadával nové investície potom, ako predal svoju Českú gumárenskú spoločnosť švédskemu Trelleborgu.

V prostredí trhu nealko nápojov sa povráva, že

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa