Rad BMW X3 začal štvrtou generáciou písať ďalšiu časť svojho príbehu a o tom, či bude taký úspešný ako doteraz, rozhodnú zákazníci. Dynamický vzhľad predchodcu nahradil harmonickejší a uhladenejší dizajn s lepšou aerodynamikou. Už na pohľad má X3 stabilný široký postoj. Nová generácia je o 34 mm dlhšia, o 29 mm širšia a rázvor 2 865 mm zostal zachovaný. Rozchod kolies je väčší (1 636 mm vpredu a 1 681 mm vzadu) a výška vozidla mierne poklesla na 1 660 mm.
Športová jazda
Testovaný kus je nakonfigurovaný s pohonom všetkých kolies xDrive a motorizáciou 20d. Ide o dvojlitrový štvorvalcový naftový motor so 48-voltovým mildhybridným systémom, ktorý spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Túto špecifikáciu možno považovať za výbornú voľbu z hľadiska kombinácie dynamiky a spotreby paliva.
Výkon 145 kW (197 k) s krútiacim momentom 400 Nm na papieri možno nepôsobí pri takmer dvojtonovom aute presvedčivo, ale v praxi stačí. Reakcia na stlačenie plynového pedála prichádza rýchlo, čo platí aj pre spätnú väzbu od automatickej prevodovky. Na nedostatok dynamiky sa tu sťažovať určite nedá. Napokon, veď SUV zrýchli z nuly na 100 km/h za 7,7 sekundy. Táto motorizácia vyniká nízkou spotrebou paliva. Celkový priemer pri teste bol 6,1 l/100 km. Na okresných cestách bolo možné dosiahnuť približne 5,4 l/100 km a pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h X3 spálilo 6,4 l/100 km. Pre auto na dlhšie trasy je to super voľba.
Autá od mníchovskej značky vždy potešia absolútne presným riadením, charakteristikou podvozka a výborným odhlučnením. A model X3 v tomto smere nie je žiadna výnimka. Napriek výraznej hmotnosti SUV jazdí hravo a s ľahkosťou. Cítiť tuhosť karosérie a netreba od neho očakávať príliš plavný podvozok. Prítomnosť príplatkového balíka M Sport sa prejavuje nielen na doplnkoch v exteriéri, ale aj športovejšie naladeným a adaptívnym podvozkom. Auto sedí na ceste stabilne, pritom dá vodičovi poznať nerovnosti pod kolesami, no veľmi kultivovane. Viac ako komfort cestujúcich v tejto oblasti jemne uprednostňuje zameranie na jazdné vlastnosti. Výkon sa prenáša primárne na zadné kolesá. Vodič si môže vyberať z viacerých jazdných režimov. Prevodovka je vyladená do absolútnej súhry s motorom a nie je nutné ju korigovať ani v dynamickejšom tempe.
- Technické parametre
Motor dieselový prepĺňaný štvorvalec s mildhybridnou technológiou
Pohon všetky kolesá
Prevodovka osemstupňová automatická
Max. výkon 145 kW/197 k
Krútiaci moment 400 Nm
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,7 s
Max. rýchlosť 215 km/h
Objem kufra 570 l
Spotreba WLTP 5,8 – 6,5 l/100 km (kombinovaná)
Cena vozidla 79 454 €
Rozumné riešenia
Interiéru modelu X3 nie je z hľadiska priestoru čo vyčítať. Cestujúci majú dosť priestoru nad hlavou aj na zadných sedadlách. Kabínu presvetľuje rozsiahla plocha príplatkovej panoramatickej strechy, ktorá siaha až po operadlá zadných sedadiel.
Súčasťou výbavy je bezkľúčový prístup. Systém reaguje pri priblížení sa k autu odomknutím a pri oddialení sa zamknutím. Výborné je, že značka BMW naďalej ponecháva svoj klasický otočný ovládač v stredovej časti. Náladové osvetlenie interiéru môže v tme trochu rušiť. Intenzitu si cestujúci síce môžu prispôsobiť a aj centrálna obrazovka sa dá vypnúť, ibaže cez nastavenia. Rýchlejším riešením by bolo jednoduché tlačidlo.
Naopak, k rozumným riešeniam patrí skratka na vypnutie upozornenia na prekročenie rýchlosti umiestnená na volante. Pred očami vodiča sa rozprestiera dlhá zakrivená obrazovka prepájajúca digitálny prístrojový panel a zábavno-informačnú časť. Infotainment dostal nový operačný systém a patrí k tým lepším. Má rýchlu reakciu a peknú grafiku. To platí aj pre parkovaciu kameru. Jej obraz je čistý a umožňuje aj 360-stupňové zobrazenie auta a jeho okolia.
Celkové hodnotenie interiéru je pozitívne – z hľadiska priestoru, dizajnu i technológií. Na druhej strane na auto tejto kategórie je tu priveľa jednoduchých plastových prvkov a ani látkový poťah palubnej dosky nepôsobí príliš prémiovo. Budí dojem, že po čase používania a množstve dotykov rúk bude ufúľaný.
- Novinky
Najsilnejší šesťvalec
Ferrari Ferrari 296 Speciale je doposiaľ najextrémnejšia verzia hybridného superšportu z Maranella. Kombinuje benzínový šesťvalec a elektromotor s celkovým výkonom 880 koní, zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,3 sekundy. Vďaka ľahšej konštrukcii, aktívnej aerodynamike a ostrému podvozku ide o stroj pre náročných za 400-tisíc eur.SUV s povahou superšportu
Nové supervýkonné SUV Aston Martin DBX S má vylepšený V8 motor s výkonom 717 koní a odľahčené diely. Stovku zvládne za 3,3 sekundy. Jeho štýl určujú výrazný dizajn, zvuk a interiér.Polstoročie malej legendy
Volkswagen Polo oslavuje 50 rokov. Prvýkrát sa objavil v roku 1975 ako kompaktné dvojdverové auto so zameraním na jednoduchosť a dostupnosť. Postupne rástol výbavou, technológiami aj komfortom. Vzniklo šesť generácií, vyrobilo sa vyše 20 miliónov kusov. Patrí medzi najúspešnejšie malé autá v histórii značky Volkswagen.