Nová Cupra Terramar založená na platforme MQB evo koncernu Volkswagen je úzko spätá s modelmi ako VW Tiguan alebo Audi Q3, no je rebelskejšia. S dĺžkou 4 519 milimetrov je Terramar o niečo kratší ako nový Tiguan, no napriek tomu má rovnaký rázvor, a teda aj celkovú úroveň vnútorného priestoru kabíny. To znamená, že v druhom rade je pre väčšinu dostatok miesta. Batožinový priestor má objem 540 litrov, čo je o 10 litrov menej, než má Tiguan, no vďaka posuvnému druhému radu sedadiel môže narásť až na 630 litrov.
Kvalitný interiér
Cieľom Cupry je navrhnúť modely zamerané na vodiča, čo je zrejmé z vnútra zaujímavej, vysoko štylizovanej kabíny. Začína sa to základným usporiadaním palubnej dosky, ktorá nakláňa hlavné vetracie otvory a rozhranie infotainmentu smerom k vodičovi. Horná časť prístrojovej dosky je pomerne decentná, s kvalitnými plastmi mäkkými na dotyk.
Cupra, podobne ako ostatné značky koncernu VW, ešte nezamietla dotykový posúvač na ovládanie hlasitosti a teploty, no oba sú teraz podsvietené. Klimatizácia sa ovláda cez obrazovku. Vylepšenie oproti predošlým modelom vidíme aj na väčších ovládacích prvkoch a rýchlejšom prístupe ku kľúčovým funkciám. Dôraz na exkluzivitu modelu VZ prináša bronzovo zafarbené prvky. Bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay sú štandardom spolu s 15 W bezdrôtovým nabíjaním, ktoré zahŕňa chladiaci systém na telefón. Prémiové audio Sennheiser s dvanástimi reproduktormi a výkonom 390 W prináša pekný zvukový zážitok. Podčiarkuje ho výborné odhlučnenie aj vďaka dvojvrstvovým sklám pre vodiča a spolujazdca.
Výkonný dvojliter
Pod kapotou bije srdce v podobe motora 2,0 TSI štvrtej generácie. Oproti Formentoru VZ či Kodiaqu RS ide o výkonnejšiu verziu s počtom koní 265 a krútiacim momentom až 400 Nm. Sedemstupňová automatická prevodovka DSG používa mokré spojky. Zabezpečuje to nielen plynulejšiu zmenu prevodov, ale aj vyššiu odolnosť.
- Cupra Terramar VZ 2,0 TSI 4Drive
- Motor benzínový štvorvalec
- Pohon všetky kolesá
- Max. výkon 195 kW (265 k)
- Krútiaci moment 400 Nm
- Prevodovka samočinná sedemstupňová
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 5,9 s
- Max. rýchlosť 243 km/h
- Objem kufra 540 l
- Spotreba WLTP 8,4 – 8,8 l/100 km
- Cena vozidla 47 990 eur
Bez ohľadu na pohon sa Terramar vždy štandardne dodáva s riadením závislým od rýchlosti a so športovým podvozkom. Testovaný kus mal novú generáciu adaptívnych tlmičov DCC. Každý z nich po novom disponuje dvomi ventilmi, ktoré regulujú charakteristiku tlmenia v tlaku aj ťahu. Tvrdosť tlmičov je možné tlačidlom nastaviť v 15 stupňoch. V režime Performance a Cupra je všetko oveľa priamočiarejšie. Tu je ovládanie prevodovky automaticky nastavené na Sport, čo umožňuje viac vytáčať motor na nižších prevodových stupňoch. Terramar má aj mohutnejší zvuk a podvozok je tuhší. Drastické spomalenie zariadia príplatkové šesťpiestikové brzdy Akebono.
Športové SUV
Terramar je úzko spätý s koncernovými súrodencami, no má športovejší charakter. Výborné dynamické ukazovatele (na stovku zrýchli za 5,9 sekundy) sú podčiarknuté výborným držaním stopy a presným riadením. Prenos krútiaceho momentu na podklad podporuje pohon všetkých kolies, držanie stopy zasa viacprvková zadná náprava. Napriek tomu, že je to veľké rodinné SUV, dokáže sa vodič za volantom športovo vyblázniť. Vysoké športové SUV majú často dynamickú jazdu s príliš veľkým bočným nakláňaním a pozdĺžnym hojdaním, ale Terramar lepšie využíva svoje odpruženie a tlmiče. Na palube je len malý pocit nakláňania. Adaptívne pruženie pekne filtruje nerovnosti.
Neviem, či som to s radosťou a so svižnou jazdou nepreháňal, ale po týždni sa priemer spotreby ustálil na hodnote 12,7 l/100 km, čo je oproti 8,4 až 8,8 litra deklarovaných výrobcom výrazný rozdiel. Auto však bolo navyše úplne „surové“, bez nabehaných kilometrov. Základná cena Terramaru (1,5 eTSI mildhybrid) je 37 460 eur, testovaný najvýkonnejší VZ stojí 47 990 eur.
- Krátke správy
Tri novinky Škody
Škoda na Slovensku uvádza tri dôležité novinky, prvou z nich je Octavia vo verzii s pohonom všetkých kolies, motorom 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 k) a cenou od 35 430 eur. O niečo viac stojí Škoda Elroq v športovo ladenej verzii Sportline – 40 550 eur. Trojlístok uzatvára štvrtá generácia modelu Superb vo verzii liftback, ktorý príde vo verzii plugin hybrid.
Defender bude na Dakare
Vrcholný produkt nitrianskej fabriky Jaguar Land Rover, model Defender vo verzii Octa, mieri na dakarskú rely, a to na budúci rok. Defender Octa poháňa 4,4-litrový mildhybridný motor V8 Twin Turbo s výkonom 467 kW (635 k).
Návrat retra
Citroën možno naskočí na vlnu retro produktov, ktorá zasiahla európsky automobilový priemysel. Podľa britského magazínu Autocar údajne zvažuje vývoj vozidla, ktoré nadviaže na model 2CV – ikonickú „kačicu“. Veľký návrat by sa mohol konať o tri až štyri roky, pravdepodobne s elektrickým pohonom.